benzine mechaniek naar electro omzetten lijkt me ook geen groot probleem. Motor is een motor toch
Nee, een motor is niet een motor.
Even een paar tips op voorhand (anders roepen ze zo weer dat ik te laat ben)
Een benzinemechaniek is gebouwd om met het trillen van een 23cc benzine motor om te gaan. Daarom sterk over-bemeten voor een elektromotor. Dan gaat het niet stuk zou je zeggen maar je neemt wel veel gewicht mee.
Een elektromotor kan zeer veel vermogen leveren, het voordeel is dat deze een zeer "schone" manier heeft van dat vermogen leveren. Geen trillingen van de motor en weinig in de aandrijving. Een tweetakt motor drijft de aandrijflijn elke omwenteling van de motor aan middels een tik (ontbranding) aan, een elektromotor doet dat natuurlijk niet.
Kies een motor met een ventilator er op daar je weinig hoeft te verwachten van koeling door het voorwaarts vliegen. Hacker, en Axi hebben deze ook op de buitenlopers waarbij je bij Axi zelfs een grotere fan kan bestellen. De 370H van Plettenberg (binnenloper) heeft ook zijn eigen koeling.
Voor deze heli zou je bijvoorbeeld een Vario Extreme mechaniek kunnen kiezen. Deze is licht en ging met gebruik van een methanol motor nog wel eens stuk vanwege de trillingen.
Een elektromotor is eenvoudig middels een alu of koolstofpaatje te monteren.
Ook kun je met dit mechaniek aan het juiste toerental komen voor de fenestron.
Ik weet niet hoeveel toeren deze moet lopen bij de Hirobo maar bij de Vario moet je zeker aan de 7000 rpm komen. Gebruikelijk is dat een staartrotor ca 5000 rpm draait. Anders zou je een "speedup gear" moeten plaatsen.
Verder is de EC met die fenestron minder rendementvol als een meer conventionele heli.
Mijn EC en 230 wegen ongeveer even zwaar maar de EC gebruikt ca 300watt meer.
Dus je krijgt wat meer warmte en de heli licht bouwen is van groot belang.
Dusss.. zuinig met lijm, dus goede passingen maken, niks met lijm en katoenvlokken dicht storten, spantenwerk tot een minimum beperken, spanten werk wat moet helemaal uithalen. (zie enkele voorbeelden op mijn RR site), niks versterken (het is echt niet nodig), bedenk dat de romp gedragen wordt door het mechaniek en niet andersom en flex is niet erg maar noodzakelijk, kalm aan met de lak (zeker de twee comp. aan het eind)
Bedenk dat een mooi gewicht rond de 7kg zal liggen.
Voor die hem gaat bouwen, veel succes en eventuele vragen zien we wel verschijnen.
grt,
Ben