Voor- en nadelen HV besturing

Dat heb ik anders opgelost.
ik heb de aansluitkabel tussen mijn BEC en accu wat verlengt. de plus doorgeknip, en daar een stekker op gesoldeerd.
met een ander stuk kabel heb ik de andere helft van de stekker kortgesloten.

als je dan de stekker in elkaar schuift, maak je de stroomkring rond, en gaat alles werken.
trek je hem uit elkaar, heeft het spul geen + meer, en stopt het.

werkt bij mij al 3 jaar.. simpel.
kan 40 of 50 ampere aan, maar net wat voor kabel en stekker je pakt.
en je bent dat ingewikkelde gezeur met een schakelaar kwijt.
zoveel zijn er niet die boven de 5 ampere continu kunnen garanderen.
 
Laat je niet volledig mislijden door de formule P = U x I. Het hangt heel erg af van de kwaliteit van de servo. Savox, Align, enz servo's hebben de neiging om behoorlijke pieken te genereren. Denk hierbij aan 5A per servo! Als je de bedrading en je voeding hier niet op uitgelegd heb zal je ontvangervoeding kortstondig in de gevarenzone kunnen komen waardoor deze zichzelf reset. En dit gebeurd niet alleen bij 3D vliegen.

Voor mij een reden om alle digitale spul zo veel mogelijk te laten liggen, ZEKER voor non-3D....

Ik heb nu een .30 brandstofhelietje met 5 kg digitale servo's (Futaba 3152) die met wat moeite 60 veilige vliegminuten haalt uit 2600 mAh (2S Lipo via UBEC)
en een .50 met de allergoedkoopste analoge servo's die je vinden kunt, maar wel 12 kilo trekkracht, en die haalt 90 minute uit 1900 mAh 2S via UBEC.

Het is net een soort van "wapenwedloop" waar men jáááren met 5 kilo analoog gevlogen heeft, gaat men zich opeens afvragen of 12 kilo nog wel voldoende is, en of het soms ook sneller moet. Dan toch maar 5A voiding, dan 10 A, dan 20....

Ik herinner me nog de tijd dat ik een .60 heli vloog met 500 mAh ontvangeraccu....

Groet, Bert
 
De tijd dat 20 pk serieus vermogen was.
toen 100 pk in een auto nog veel was
toen de omgang met de koppeling in de vrachtwagen nog niet zo'n uitdaging was ivm grotere motorvermogens
toen alle chauffeurs nog handgeschakeld reden, en de "automaten" watjes waren..
toen motoren nog niet standaard 200 konden rijden
:D

tijden veranderen bert..
al zal het je best nog wel lukken met de hedendaagse spullen, alleen zul je wel een zeer stevige zoektocht moeten starten om de goede servo's te vinden..
 
Dat bedoel ik niet....

Ik bedoel dat mensen heli's die voldoende hebben aan 5 kilo, gaan uitrusten met 10 of 12 kilo's "want zou 8 kilo wel voldoende zijn?"
Ofwel de nutteloze overbemeting.

100 pk in een gewone auto is overigens nog steeds veel, maar auto's zijn steeds groter geworden.... :D
Mijn huidige auto heeft ook geen 100 pk, en de nieuwe ook niet....

Groet, Bert
 
Dat heb ik anders opgelost.
ik heb de aansluitkabel tussen mijn BEC en accu wat verlengt. de plus doorgeknip, en daar een stekker op gesoldeerd.
met een ander stuk kabel heb ik de andere helft van de stekker kortgesloten.

als je dan de stekker in elkaar schuift, maak je de stroomkring rond, en gaat alles werken.
trek je hem uit elkaar, heeft het spul geen + meer, en stopt het.

werkt bij mij al 3 jaar.. simpel.
kan 40 of 50 ampere aan, maar net wat voor kabel en stekker je pakt.
en je bent dat ingewikkelde gezeur met een schakelaar kwijt.
zoveel zijn er niet die boven de 5 ampere continu kunnen garanderen.


Oke dankje. Ik dacht aan een stukje gemak, maar heb liever zekerheid.
Heb lipos daarvoor besteld met EC3's. Dus dan maak ik wel een contrakabeltje van ec3 naar de fbl unit voor de voeding
 
stukje gemak heb je met mijn optie ook...
Alleen weet ik 100% zeker dat het de amperes kan hebben.
schakelaars hoor je nog wel eens zaken als inbranden intern, veercontacten die afbreken..
je hebt digitale, die met een soort magneet schakelaar zichzelf aan zetten. maar ik heb vrij weinig met schakelaars waar je niet gewoon kan "zien" hoe het werkt.
KISS (keep it simple stupid)

Nu heb ik een brandstof heli, heb dus een losse BEC, en losse ontvangeraccu
de voeding van mijn bec heb ik op die manier gedaan.

Bij een electro zou je ff moeten kijken wat je wilt doen.
je hebt een hoofdstroom, waar de motor op draait.
De ontvangerstroom pak je dan van 1 pakket af, of van beide..
dan wordt het ff iets kritischer, aangezien ik persoonlijk toch heel erg graag eerst de ontvanger en fbl aan de praat wil hebben, voor de hoofdstroom erop gaat.
En ik zou geen extra stekkers in de hoofdstroomkabel willen hebben. allemaal weerstand en kansen op loskomende solderingen.

Pak je een ontvangeraccu, 2S lipo, is mijn optie vrij simpel te doen.
"gewoon" de + in de heli een keer knippen. stekker erop, contra maken, klaar.
dit steek je een klein beetje buiten het frame, kun je er makkelijk bij met aansluiten.

pak je stroom van de hoofdaccu wordt het wat spannender. maar dan heb je toch een bec nodig om de stroom teug te regelen naar acceptabele waarden voor de ontvanger.
Je zou dan bv 2 stekkers kunnen gebruiken met aansluiten...
dus een kleine stekker erbij zetten op je accu's.. kun je eerst de ontvanger aansluiten, en daarna de hoofdstroom.
of een BEC aan boord met schakelaar.. maar daar heb ik dan weer weinig mee.

Bec aan boord van de regelaar.. als die 100% zeker toereikend is..


zoveel mensen, zoveel oplossingen...
 
Mijn angst is ook inderdaad falende schakelaars. Wat gebeurt er als deze doorbrand in vlucht. Dan heb je ellende.
Dus gewoon een stekker verbinding maken.

Ik ben er wel uit, komt goed :-)
 
Dat bedoel ik niet....

Ik bedoel dat mensen heli's die voldoende hebben aan 5 kilo, gaan uitrusten met 10 of 12 kilo's "want zou 8 kilo wel voldoende zijn?"
Ofwel de nutteloze overbemeting.

100 pk in een gewone auto is overigens nog steeds veel, maar auto's zijn steeds groter geworden.... :D
Mijn huidige auto heeft ook geen 100 pk, en de nieuwe ook niet....

Groet, Bert

tja, waarom hebben veel auto's meer dan 100Pk?
het kan.. iedereen heeft het, dus moet de mijne het ook..
tot het punt dat een autotype met minder dan dat getal in zijn auto's bijna niet meer meetelt..
ff hypothetisch, gaat wel iets anders in de modelwereld..

vroegah kon een servo waar 5 kilo op stond, minimaal die 5 kilo hebben.. en dat kon hij na een jaar of wat nog steeds.
zie de oude 3001'tjes die nog steeds in alle typen en soorten vliegtuigen gebruikt worden en schijnbaar een eeuwig leven hebben.
Bij de tegenwoordige servo's heb ik wel eens het idee dat ze nieuw inderdaad die 12 kilo halen, maar dat de servo's stevig aan de lijn zijn...
kilo's vliegen eraf, lijkt het soms. Nu heb ik waarschijnlijk gewoon weer eens pech gehad met een set servo's..
maar dan ga je vanzelf wat zwaarder/beter kopen..
liever wat te zwaar, dan na een jaar te zwak..
 
Oh, dat zou heel goed kunnen... die ervaring heb ik niet, want inderdaad, ouwetjes zoals 3001 blijven maar doorgaan....

Groet, Bert
 
Ben het wel met Bert eens dat je snel al een overdone setup gaat aanschaffen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook wel eens last van heb ;)
Door je erin te verdiepen zie je steeds meer opties/mogelijkheden/specs waardoor je je soms snel laat verleiden tot over gekwalificeerde goederen. Voor nu wil ik gewoon een betrouwbaar systeem, dat snel genoeg is voor de Helicommand HC3X. Denk dat ik qua servo's rond de 10kg ga zitten i.v.m. de voorgenoemde Helicommand. Verder zo simpel mogelijk. Wat er niet in zit kan niet kapot en kost ook niks :D
 
Mijn angst is ook inderdaad falende schakelaars. Wat gebeurt er als deze doorbrand in vlucht. Dan heb je ellende.
Dus gewoon een stekker verbinding maken.

Ik ben er wel uit, komt goed :)

Ik gebruik in mijn Trex600 gewoon een 2S lipo met een aparte BEC voor de besturing. De accu zit voorop de aandrijfaccu en ik sluit hem aan met zo'n groene MPX stekker. Werkt perfect.
 
:D breek me de bek niet open over "zo simple mogelijk".... :D

Groet, Bert

PS: ik heb zelf ook last van overdrijven qua set-up hoor....
 
Ach misschien is hv ook wat veel. Maar op mn eerste 700 wil ik het gewoon goed voor elkaar hebben. Nu moet ik het spul toch nog kopen. Liever een maandje langer sparen en er aan werken, dan je knullige fouten maakt. :-)
 
Ik gebruik in mijn Trex600 gewoon een 2S lipo met een aparte BEC voor de besturing. De accu zit voorop de aandrijfaccu en ik sluit hem aan met zo'n groene MPX stekker. Werkt perfect.

Ik heb dus geen zin om de kap eraf te halen, iedere keer als ik wil vliegen.
Is bij mij ook totaal niet nodig... tenzij ik altijd een accu aan moet sluiten..
steekt net buiten het frame, kap kan lekker blijven zitten
 
Ik heb dus geen zin om de kap eraf te halen, iedere keer als ik wil vliegen.
Is bij mij ook totaal niet nodig... tenzij ik altijd een accu aan moet sluiten..
steekt net buiten het frame, kap kan lekker blijven zitten

Jij vliegt hem brandstof of niet? Dan is het inderdaad niet nodig. Ik heb een 6S Lipo pakket die ik toch elke vlucht moet vervangen. De ontvanger lipo zit daar gewoon voorop.
 
Back
Top