Voor Jive gebruikers: de JLog2

Sinds een paar weken is de JLog2 op de markt van SM-Modellbau.
Het is een dingetje van maar 3 gram en die prik je met een servokabeltje in de Jumper ingang van de Jive:
SM-Modellbau online Shop - JLog2 2800

De officiële JLog-site:
www.j-log.net

Het duitstalige forum waarin de ontwikkelaar vertelt over de laatste ontwikkelingen:
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/220305-speziallogger-f%FCr-den-jive

Wat kan je ermee? Veel, heel veel informatie uitlezen. Het is een soort datalogger, maar niet helemaal te vergelijken met bv een Unilog of Eagletree, want er is 1 belangrijk voordeel:
De JLog2 kan nl ook de PWM aansturing uitlezen waarmee de motor wordt geregeld. Kortom, je kan nu eindelijk zien hoeveel ruimte de regelaar gebruikt en nodig heeft voor de governor. En dat alles via 1 kabeltje!

Dat laatste (PWM en de eenvoud) was voor mij de hoofdreden om er eentje te bestellen. Vandaag heb ik er voor het eerst mee gevlogen in de Voodoo 600. Er zit een uitneembaar micro SD-kaartje in van 2Gb die je kan uitlezen in het programma Logview. Je kan de Jlog configureren op je PC met een apart programma. In mijn geval wordt de Log automatisch gestart/gestopt zodra de 2,9A stroomgrens wordt overgetoken. Dit levert netjes na elke vlucht een bestandje op.

Hieronder wat plaatjes, allemaal van dezelfde vlucht. Helaas met een ietwat uitgelubberde Zippy accu, ik kwam er niet toe vandaag de Nano-tech te testen. Aan het eind nog wat autorotaties geoefend.
Dit is dus informatie die puur uit de Jive komt. Je kan nog extra sensoren op de JLog2 aansluiten en zelfs telemetrie bedrijven met Jeti of Mlink systemen, maar dat gebruik ik dus allemaal niet.

Hier het belangrijkste plaatje. Ik heb als gaswaardes in de Dx8 20, 40 en 60% ingesteld.
Dit resulteert in de Jive dus in 30, 47 en 65% gas. Ondanks dat ik dus maar 65% gas op idle2 vlieg zit het PWM signaal toch soms aan de 100%!
MotorgasenPWMenRPM.gif


Bijzonder interessant is ook de BEC stroom en spanning, de Jive is erg stabiel met uitzchieters naar 9A!
BECstroomenspanning.gif


Accuspanning en stroom. Let op, dit is Jive 80 :)
Accuspanningenstroom.gif


De temperatuur van de regelaar en ook die van de BEC, blijkbaar heeft de Jive 2 interne temperatuur-sensoren. Daarbij ook nog even het vermogens plotje:
TEMPbecenESCenWatt.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik heb em onlangs ook besteld maar hij is even niet leverbaar. Ik mag wachten tot half april. Ik hoop dan ook maar dat ie er dan wel is. Bij deze even een abo'tje op dit draadje.

Steven
 
Hier het belangrijkste plaatje. Ik heb als gaswaardes in de Dx8 20, 40 en 60% ingesteld.
Dit resulteert in de Jive dus in 30, 47 en 65% gas. Ondanks dat ik dus maar 65% gas op idle2 vlieg zit het PWM signaal toch soms aan de 100%!

Heb jij op de een of andere manier jouw endpoints anders ingesteld op het throttle kanaal of heb jij alleen in de mode 1 (APM) stand jouw throttle range ingeleerd?

In de US zijn er hele hordes mensen die met een spektrum zender hun endpoints op 83% zetten omdat dit dan zou passen bij de range van de jive en op die manier zou jouw gaspercentage het werkelijke gaspercentage weergeven.
Calibrating throttle path on Kontronik ESCs to your Transmitter - HeliFreak
Bij Castle Creations wordt dit zo ook in de handleiding omschreven. Maar de jive heeft toch de apm mode waarbij je de throttle range inleert?
Ik vlieg nu op 47% op mijn T8FG en Jive en wanneer ik de resultaten van de Mr Mel headspeed calc bekijk dan komt dit best goed overeen.
Zou hier bij een spectrum TX dan wel een verschil in zitten?

Ik ga ook eens kijken om die Jlog te bestellen, kunnen hem hier op de club met 2 mensen gebruiken dus scheelt in de kosten :)
 
Ik heb em onlangs ook besteld maar hij is even niet leverbaar. Ik mag wachten tot half april. Ik hoop dan ook maar dat ie er dan wel is. Bij deze even een abo'tje op dit draadje.

Steven

Bij Lindinger kan je hem ook bestellen, dat is 2 euro goedkoper in verzending.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij op de een of andere manier jouw endpoints anders ingesteld op het throttle kanaal of heb jij alleen in de mode 1 (APM) stand jouw throttle range ingeleerd?

In de US zijn er hele hordes mensen die met een spektrum zender hun endpoints op 83% zetten omdat dit dan zou passen bij de range van de jive en op die manier zou jouw gaspercentage het werkelijke gaspercentage weergeven.
Calibrating throttle path on Kontronik ESCs to your Transmitter - HeliFreak

Ik heb In de DX8 gewoon 100% endpoints staan en heb de Jive ingeleerd via mode 1, 4 en 11. Misschien dat ik jouw tip binnenkort eens ga toepassen.
 
Er is inmiddels een firmware update voor de jlog, daarmee is het mogelijk een unidisplay aan te sluiten.
Hiermee kan de meetdata live worden uitgelezen en ook instellingen worden gewijzigd.
Even 2 voorbeeldjes: hier de temperatuur van de BEC en de regelaar:
2011-04-17095903.jpg

Je kan in dit scherm ook de verbruikte capaciteit uitlezen.

Instelling van het aatal polen en de gear ratio:
2011-04-17095939.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik twijfelde nog om een losse logger in de Logo te hijsen maar dat hoeft dus niet meer! Heb er eentje besteld, binnenkort eens kijken wat de headspeed nou echt is ;)
Is er iemand die de logs kan uitlezen in iets anders dan Windows? Ik start Windows eigenlijk alleen voor de sim/CC regelaars en de Eagletree, zou lekker zijn als de logs ook in Linux of OSX uitgelezen kunnen worden...
 
Werkt probleemloos. Alleen de lol is er snel af als je setup in orde blijkt te zijn.
Voor experimenteren met lipos, motor, pinion, bladen, heaspeed.... is het interesant.
 
Mijn mening: voor de serieuze helivlieger met een Jive een must-have.
Alleen al het feit dat je door het uitlezen van het PWM signaal je pinion keuze kan checken was voor mij genoeg reden er eentje aan te schaffen.

Praktijkvoorbeeld:
We hadden een Logo vlieger die steeds een bizar hoog toerental had met zijn setup. We waren al van plan de pinion te verkleinen. Door de Jlog aan te koppelen zagen we dat in idle2 het PWM-signaal constant op 100% stond, dus volgas, ondanks 65% in de zender. Tot dat moment waren we ervan overtuigd dat de Jive goed was ingeleerd, maar de Jlog gaf een ander beeld.
Opnieuw ingeleerd en zie daar: een stuk lager toerental en een PWM die in idle2 alleen bij harde moves de 100% aantikt.
 
Klopt wat Danny zegt, de informatie die de JLog geeft is super. maar als alles naar wens is stop je hem ergens onder in de koffer. Tenzij je de JLog ook gebruikt om telemetriedata naar je zender te sturen.... heb ik zelf echter niet gedaan omdat jeti erin voorziet bij mij.

Steven
 
Werkt probleemloos. Alleen de lol is er snel af als je setup in orde blijkt te zijn.
Voor experimenteren met lipos, motor, pinion, bladen, heaspeed.... is het interesant.

Klopt, als je eenmaal een goede setup hebt dan heb je hem niet meer nodig. In principe voldoende als 1 of 2 personen op de club er eentje heeft en je die gewoon kunt lenen.
 
Back
Top