Voor-/nadelen nicd versus nimh?

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
sorry als dit al een keer ter sprake is geweest, ik kan het niet vinden.

Mijn vraag is eigenlijk, wat is beter: nicd of nimh

Uitgangspunt is een 5-cellen pak.

Naar mijn weten zijn de verschillen zeer klein, behalve dat de zelfontlading van nicads veel hoger is.
En ik meen te weten dat de nicads door EU regelen binnenkort verbannen worden.

De verkijgbaarheid van NiCAD in Europa zal (steeds) moeilijker worden in de komende tijd
  • Hoofdpunten Nieuwe Europese richtlijn voor batterijen
    ...........
    Er komt een verbod op het op de markt brengen van cadmium batterijen met meer dan
    20 ppm (parts per million) cadmium.
    Met uitzondering van cadmium batterijen voor:
    • Nood- en alarmsystemen (inclusief noodverlichting)
    • Medische apparatuur
    • Draadloze gereedschappen
    Het verbod zal medio vierde kwartaal 2008 ingaan.
    Wat betreft de draadloze gereedschappen zal medio 2012 opnieuw worden bekeken of
    er alsnog een verbod moet komen.
Met dit vooruitzicht zullen de meeste leveranciers hun vooraden NiCAD's afbouwen ...

nicds kunnen meer mishandelijng hebben met inzake van overladen en zo, maar nimh's zijn (veel) beter voor het milieu en hebben al een hogere energiedichtheid :)

In de veiligheid zit ook een verschil ....NiCAD zal bij en defecte cel (vaak) nog blijven functioneren, NiMH niet omdat een defecte cel ook niet meer zal geleiden ....

Huibert zei:
Naar mijn weten zijn de verschillen zeer klein, behalve dat de zelfontlading van nicads veel hoger is......
Huibert,
Het is juist andersom. NiMH accu's hebben, helaas, een hogere zelfontlading dan NiCad's. Verder zijn de verschillen inderdaad vrij klein behalve dan dat NiMH accus tot wel 40% MEER energie kunnen bevaten. De belangrijkste andere verschillen zijn ook al besproken door de andere mensen die gereageerd hebben.

Dirk zei:
In de veiligheid zit ook een verschil ....NiCAD zal bij en defecte cel (vaak) nog blijven functioneren, NiMH niet omdat een defecte cel ook niet meer zal geleiden ....
Dirk wat je hier schrijft klopt niet helemaal. Het komt over alsof NiMH accu's "gevaarlijker" zijn omdat ze kunnen onderbreken.
Ik heb het al eerder uitgelegd maar kan dat niet zo snel terug vinden. Het is als volgt:
NiCad's hebben als een extra nadeel dat er binnenin "dendrites" kunnen ontstaan. Vooral bij vaak en langduring overladen. Die dendrites zijn cadmium kristallen die een soort van kerstboom vorm hebben. De punt is erg scherp en kan met gemak door de isolatielaag tussen de platen in de accu prikken. Zo kan er dus kortsluiting ontstaan en als je pech hebt kan de cel daardoor 0V worden. Je hebt dan wel het "geluk" dat het een kortsluiting is waardoor de rest van de accu nog bruikbaar blijft.
Helaas kan er door diverse oorzaken ook iets anders fout gaan in de accu. Daardoor kan ook bij NiCad's een cel onderbreken en zo de hele accu onbruikbaar maken. De meest voorkomende oorzaak van zoiets is overbelasting van de accu, te veel stroom eruit trekken dus.

NiMH accu's kennen het probleem van de dendrites niet want er wordt geen cadmium in gebruikt. Het probleem dat daardoor kortsluiting in een cel ontstaat is dus ook niet aanwezig. Één mogelijk probleem minder ten opzichte van de NiCad accu's!
Helaas kan door precies dezelfde oorzaken als bij NiCad's ook een NiMH cel onderbroken raken en zo de accu onbruikbaar maken.

Het is dus niet zo dan een NiCad accu veiliger is omdat hij kortsluiting vormt als er iets mis gaat en een NiMH niet.
Wanneer je je accu's goed behandeld zal er niet zo snel iets fout gaan. Bij "normaal" gebruik hoef je niet echt bang voor problemen te zijn.

En ik maar afvragen waarom er niet gereageerd was. Dat was er wel, ik kreeg alleen geen updates :(

Dus als ik het goed lees, maakt het niet veel uit en is het beter om NiMH te nemen. Het zelf ontladen vind ik geen probleem. Voordat ik ga vliegen geef ik de accu's een cycle ontladen, laden (computer lader) om er zeker van te zijn dat ze vol zijn.

Is het ook niet zo dat NiMH lichter zijn?

Mijn NiCd blijven veel langer goed dan de NiMh's. Bij de NiMh gaat de capaciteit vlugger achteruit. Nu heb ik later begrepen dat je ze beter niet te snel na het vliegen kunt opladen (eerst een uurtje afkoelen). Op zich ook weer een nadeel. Mijn NiCd's gaan vaak direct na de landing weer aan de lader.

Groeten,
Marc

Arvid zei:
.... Voordat ik ga vliegen geef ik de accu's een cycle ontladen, laden (computer lader) om er zeker van te zijn dat ze vol zijn.
NIET DOEN :!: Voor dat je gaat vliegen ALLEEN laden. Eerst ontladen is totaal niet nodig en zorgt alleen voor extra slijtage van de accu! Alleen om eens te kijken hoe goed de accu nog is kan je hem zo af en toe, eens per jaar of zo, een keer laden en daarna helemaal ontladen om zo de capaciteit te bepalen. Zolang die nog minimaal 80% van het oorspronkelijke is kan je de accu nog prima gebruiken. Wordt de capaciteit minder dan die 80% dan zou je langzaam maar zeker eens aan een andere accu moeten gaan denken.

Arvid zei:
Is het ook niet zo dat NiMH lichter zijn?
Het gewichtsverschil tussen Nicad en NiMH is minimaal of eigenlijk is er geen verschil. Alleen als je dezelfde capaciteit wilt hebben dan zal je bij NiMH een kleinere accu nodig hebben en die is natuurlijk wel lichter. Dus een NiCad penlight weegt net zo veel als een NiMH penlight. Alleen is de NiCad "maar" 1000mAh terwijl de NiMH 1500mAh is (of ondertussen al weer meer).

@Ernst, van NiMH wordt gezegd dat deze geen geheugen werking hebben, hoe zit het met NiCd's. Daar wordt juist weer van gezegd dat ze dat wel hebben.

Klopt, nicads worden lui wanneer ze geladen worden als ze nog lang niet leeg zijn. Dit is ook de reden dat je die af en toe, eens per 1 á 2 maanden, geheel moet ontladen/ laden. Bij de nimh accu is dit niet nodig en geeft dus enkel extra slijtage. Dit lui worden betekend dat de spanning al inzakt ruim voordat ze leeg zijn.

Over dat vermaledijde geheugeneffect heb ik al zoveel geschreven dat je er haast een boek van zou kunnen maken. :wink:
Als je met de zoekfunctie even gaat zoeken op "geheugeneffect" en mijn naam dan vindt je 28 draadjes waarin ik hierover schrijf. Er zijn er meer, maar bij deze 28 zitten er voldende om je uit te leggen wat dat "geheugeneffect" nu eigenlijk is.

Ik heb problemen met mijn NiMH pack en ESC (een robbe RSC535) terwijl hij het prima doet met een NiCd. Bij de handleiding van de ESC is er niets over NiMH te vinden. De handleiding geeft wel aan dat de ESC is te gebruiken met 6-14 NiCD cellen of een 12V lead/acid. Wat is hier aan de hand? Zijn mijn NiMH of ESC stuk of is er iets anders aan de hand? Thanx, Eus.

over voltage bescherming denk ik, nimh's kunnen een hoger voltage krijgen als ze volgeladen zijn dan nicds... kijk maar eens met een multimeter, ik weet niet hoeveel cellen je hebt (de volle 14?) maar het kan zijn dat je dus over het voltage heen zit waardoor de regelaar raar doet..

Wat voor problemen levert de regelaar dan in combinatie met je NiMH-accu?

Op zich maakt het de regelaar natuurlijk niet uit of er een NiCd- , NiMH- of Pb-accu wordt gebruikt. Zolang de spanning maar de juiste is en zolang de inwendige weerstand van de accu (en bekabeling + stekers) maar niet te hoog is.
Als deze laatste wel te hoog is duvelt de spanning te veel in elkaar als je de motor laat draaien. De onderspanningsbeveiliging van de regelaar schakelt dan de motor uit. Bij de RSC535 gebeurt dit bij circa 5,5 Volt. Je kunt dit dan weer kortstondig opheffen door de gasknuppel even heen en weer te bewegen.

pkboo,

Mij lijkt het een kwestie van belast spanningsverschil tussen NiMH en NiCd pack.

Zou in principe voor de rest niet uit mogen maken m.i.

mvg, Z

Alexander nee, 9,6V die 10V meet op de MM. Corrien denk dat dat ook je vraag beantwoord. Z900 de jouwe ook, verschil is dus 0,4V, denk dat dat nie genoeg is om iets mee te doen. Net als jij dacht ik dat het dus niet zou moeten uitmaken. In ieder geval in zoverre ik kan meten meet ie normaal. Als ik een motor rechtstreeks erop zet bewijst ie dat ie vol is maar tot aan de 10V. Ja, dus ben ik ook effe uitgel..lt, zegmaar gerust:)

Je geeft nog steeds niet op, wat voor problemen je precies hebt. Aan de hand daarvan is misschien op afstand vast te stellen wat er aan de hand is.

Je moet overigens nooit je accu onbelast meten. Dit geeft namelijk geen enkele indicatie over de conditie. Hoeveel spanning blijft er over als de motor draait? Een volgeladen Ni-accu geeft trouwens circa 10,8 Volt onbelast (als 't ie een kwartiertje van de lader af is).

Back