Voorbereiding bouw big lift

salamander zei:
Maar van de calmato XL zijn er geen tekeningen. Er stond een download optie op je site, maar helaas werkt die niet meer. Kan je hem niet herstellen?
Ik snap er ook niets van. Het bestand staat er echt, alleen je krijgt het er niet af. Misschien een bug bij HetNet.

salamander zei:
En hoe zit het met de ruimte in de romp? meer dan voldoende, of toch nog krapjes?
Die is inderdaad te krap.

Als het wat mag kosten raad ik je zeker de EMHW Decathlon XS aan. Deze kan je met een ZG62 vliegen.

Ik heb zelf de Decathlon XL van dat merk. Deze vliegt geweldig. Zowat alle figuren zijn ermee te vliegen, maar alles lijkt in slowmotion. Ik heb em nu even aan de kant staan, er ligt een resonantiepijp klaar om in te bouwen, en ook een sleephaak.

De decathlon is niet direct een optie.
Ik vind de bouwdoos aan de dure kant (misschien is hij het wel waard, ik weet het niet).

En ik wil het plezier beleven aan alles zelf uitzagen/maken.

Ik heb de tekening van de calmato gekregen (dankje Hans)
Maar helaas is de file niet helemaal lekker, dus moet hem opnieuw overtekenen in autocad (bij opstarten geeft hij steeds foutmelding bij die file).
Gelijk maak ik de romp dan iets breeder.

groetne Paul

Weet iemand wat de romp breedte van een big lift is?

De huidige rompbreedte van de calmato (volgens tekening dan) zou 11,5cm zijn.
Nu wil ik een beetje tussen de 11,5 en de breedte van de biglift in gaan zitten. Anders zijn de slanke lijnen van de calmato verknoeit

iemand die kan helpen hiermee?

Het was gelukt met de tekening.

Ben hem ook hier en daar, aan het aanpassen.
Ik wil hem namelijk met steekvleugels gaan uitvoeren, en een aluminium buis erin.
Het is dan wel iets zwaarder, maar reden hiervoor, is de huckepack. Als ik die dan ga gebruiken, kan ik hem mooi over de buis schuiven. En zo niet, dan kan hij er ook netjes vanaf, zonder het daarna te kunnen zien dat er een huckepack op kan.

Verder heb ik de sleephaak ingetekent.
En ook het bakje voor het bommenluikje. Het bakje is nu 24cm lang, 9 cm hoog, en 15cm breed. Zal toch genoeg moeten kunnen vervoeren zou ik zeggen.

Ook ben ik naar een motor wezen kijken. Ik ben aan het denken om een 45 van zenoah te nemen. Maar zeker is nog niet

calmatolp1.jpg

Dat is wel een leuke optie om er nog extra bij te doen. Nu ik toch bezig ben :-P

Ik moet even kijken of ik hem daarvoor geschikt maak. Als ik dat namelijk wil doen, dan wil ik wel het rompspant aan de voorzijde van de vleugel, iets minder ver omhoog laten lopen.
Anders ziet de passagier straks niets, en dan wordt het lastig vliegen voor hem.
Maar het grootste probleem wat dan ontstaat, is dat door het uitvoeren van de ramen, er ook een deel van de constructie voor het monteren van de vleugel verzwakt wordt.

De bouw duurt nog even. Ik wil de tekening ver af hebben voordat ik begin te bouwen. Ik vind het wel leuk om alles zelf te bouwen, maar dan heb ik graag alles van te voren op tekening staan.
Met de vleugel moet ik ook nog nadenken, hoe groot ik de roeren en flaps ga maken. Misschien toch Hans nog eens lief aankijken, of hij me daarbij kan helpen

neen, helaas geen aanbod gehad van iemand, voor een tekening van de biglift

Misschien dat iemand dit nu nog leest, en ons nog kan helpen?

zal eens even zoeken.
volgens mij heb ik er nog 1 liggen...
die mag je dan wel lenen om te kopieren...

zal eens in de doos gaan duiken 1 dezer dagen...

Ik was even het e.e.a. aan het bekijken betreffende motorissering.

Ik had even op diverse sites gekeken, voor een 45cc benzine motor.

Nu heeft zenoah er een in de collectie, aanschaf prijs 349 euro.
Maar ook kwam ik een 45cc van het merk Thor tegen. Dit zou een irvine ontwerp zijn. Voor een prijs van 325 euro.
Niet veel verschil zou je zeggen in eerste instantie. Maar de thor motor heeft een externe ontstekingsunit erbij, en bij de zenoah is dit geintegreerd (is ook wel los verkrijgbaar, maar dan gaat de prijs omhoog)

Heeft iemand ervaring met de thor motor? of weet iemand er iets van?

thor_engine.jpg

En wat vinden jullie van de lange naaf van de thor motor? De naaf van de zenoah lijkt veel korter, wat mij theoretisch beter lijkt te zijn. Minder kans dat het gaat slingeren zou ik zeggen

zg45.jpg

en voor de zenoah kun je een langere naaf in 2 verschillende lengtes bijkopen.

Wat je vraagt over de beide motoren, stel ik je eenzelfde vraag :

koop je OS of Magnum/thunder tigre motoren ?

als je hierop OS antwoord, doe dan even verstandig en neem de zenoah.

groeten,

Peter

Ok het antwoord is overtreffend.

De foto van de thor zal mooi ingelijst worden, en de zenoah-motor zal in de toekomst mooi ingebouwd worden :-p

groeten Paul

Toch nog even een aantal meningen proberen op te wekken.
Ik heb afgelopen weekend met een club-genoot gesproken over het e.e.a. van slepen.

En toen gaf hij mij de mogelijkheid om een copy te kunnen maken van een tekening van een stinson reliant SR-10, in 20% schaal.
Dit komt dan uit op een spanwijdte van 2,55m, en een lengte van 1,85m

De kist heeft mooie lijnen. En zou theoretisch ook aan alles kunnen voldoen. Flaps heeft hij standaard.
Een sleepkoppeling zou je erop kunnen plaatsen, en een bakje zou je ook kunnen inbouwen (zo goed als mogelijk wegbouwen voor het zicht).

Maar de vraag, is het verstandig om een schaalmodel (wat nooit zwevers heeft gesleept, volgens mij), uit te rusten met de mogelijkheid om zwevers te trekken?

groeten Paul

Stinson reliant SR-10
stinson.jpg

Tenzij je die Relliant heel erg licht kan bouwen, en dan een 62 met reso, geef ik je een kans vlot zwevers te slepen. Echter het is verre van ideaal. De Reliant heeft met z'n dikke romp en vleugels veel weerstand. Hij zal dan wel vlotvliegen met een 62, maar overschot zal er niet zo veel inzitten.

Ik heb een vergroot trainer-model gebruikt om mee te slepen, 2m40 met een ZG62 en standaard demper. Om een 5m zwever te trekken had je net genoeg, maar het was niet simpel omdat beide piloten geen sleepervaring hadden.

Back