Voorbereidingen op seizoen 2008.

Jammer voor het werk Bart. Is die verflaag niet meer uit de mal te verwijderen? Die hars is vast wel na te polijsten.
Mallenhars, een paar lagen glas, afvullen met egalisatiemortel(word niet warm) en nog een paar lagen glas boven op werkt ook heel goed en kan ook de druk van een stevig opgepompte ballon aan.
 
Alex,

Ik kan helaas de verf er niet uitkrijgen. Ik denk idd dat jouw methode voorkomt dat het te warm wordt, ik wil deze methode ook gaan gebruiken voor het hele romp voorstuk. De nose cone wilde ik met de Berisin giethars maken omdat ik dat spul nu eenmaal ooit gekocht heb en het op moet...morgen met goede moed weer verder...
Cheers

Bart
 
Hoi Bart,

even niet bij de pakken neer zitten. Die mallen zijn echt nog wel te redden. Even een vraagje: waarom heb je de positieven nu al gelost? Volgens het artikel mocht dit pas nadat je ook de tweede helft had gegoten. Of was je gewoon nieuwsgierig?

Ik zou de mallen gewoon gaan poetsen met commandant (groen) en zo proberen de lakresten te verwijderen. Daaronder zit waarschijnlijk gewoon een glimmend oppervlak. Je kan ook proberen met een hard stuk plastic, zoals een stuk Delrin rond 20 of zo, (geen metaal) de resten eruit te krabben. Je komt dan een heel eind. Het wordt waarschijnlijk geen class 'A' finish, maar heldere 2K lak doet wonderen ;-)

Enneh, volgende keer exact het artikel volgen. Die gouden tip heb ik er heel bewust in gezet (ook door schade en schande wijs geworden, ahum....)!!

ciao
A.
 
Allard,

Dat gedeelte heb ik gemist, enne ik was idd nieuwsgierig. Ik zal het artikel nog eens goed nalezen. Ik weet nog niet of ik tijd ga besteden aan het verwijderen van de verflaag uit de negatief mallen. Zoals ik al zei ik bewaar ze maar ik ga eerst de postieven weer helemaal goed maken. Cheers

Bart
 
Een beetje belerend, maar toch hier even de quote:

"the materials and methods discussed below have resulted in successfully molded products. Any deviation in the use or choice of materials might (and most likely will) result in failure!"

En geloof me, je bent niet de enige. Er zijn meer vliegers geweest die het artikel ter hand hebben genomen. Een paar hebben de quote in de wind geslagen en dat ging dan ook meteen mis. Dat ligt in de aard van modelbouwers. Ik ken er slechts één die het artikel 100% gevolgd heeft (Cenny Breeman) en hij vliegt nu met prepreg rompjes naar alle tevredenheid.

Nou is dat natuurlijk een beetje een dooddoener, beter is te weten waarom het mis gaat. V.w.b. lossing wil ik een nieuw draadje starten. Ik zal daar mijn bevindingen optekenen en ook de mechanismen achter meer en minder succesvolle lossingen beschrijven.
 
Laatst bewerkt:
Altijd weer die eigenwijze modelbouwers...

Allard,

Dat statement lijkt wel een legal disclaimer (lol)...maar idd modelbouwers zijn eigenwijs (en dan te bedenken dat ik speciaal twee koelelementen gekocht had, maar niet gebruikt...) toch twijfel ik of het alleen het gebrek aan koeling is geweest...of dat ik het moet zoeken in een combinatie van verkeerd lossingsmiddel en hoge temperatuur ....misschien moet ik een proef doen voordat ik weer mijn pluggen bloot stel aan de giethars, vandaag opnieuw beginnen, enne een draadje over lossings middel lijkt mij zeer interessant, enne waar koop jij
de Freekote 700 ? Rechtstreeks bij Loctite in Belgie ?

Cheers

Bart
 
Frekote 700 is niet in kleine hoeveelheden te krijgen. Ik had nog een restje staan uit vervlogen tijden. En het spul gaat lekker lang mee, vandaar.
Een F1B vlieger heeft een aantal blikken aan 'monsters' weten te bemachtigen, maar dat had nogal wat voeten in de aarde.
Misschien een idee voor een gezamenlijke inkoop? Het is wel een vrij prijzig goedje :-(
Als je wat wilt hebben laat even weten, neem ik het de vliegersvergadering voor je mee. Moet wel nog even een potje opscharrelen.
Wel donker bewaren!
 
Ha Bart,

ik heb een vraagje : waarom gebruikt je deze methode en niet bv met glasbolletjes zoals in onderstaande link ?

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=57292

Ik denk dat het grote voordeel is dat je veel minder kans hebt op warmte ontwikkeling.
( ik heb deze methode (nog) niet toegepast maar dit gaat wel gebeuren bij de volgende mal.

Ik blijf je volgen

(helpt het, als ik zeg dat mijn eerste mal ook in rook opging en wel letterlijk!!! te veel oppervlakte hars in inkeer aangemaakt)
 
Hoi Jeroen(s)

aangezien Bart mijn methode heeft gebruikt, kan ik hier wel antwoord op geven:

De methode met (holle) glasbolletjes is prima bij gebruik van relatief lage druk / temperatuur. Mijn methode is erop gemaakt om prepregs te kunnen vormen onder zeer hoge druk. Daarbij wordt een massieve siliconenkern alzijdig opgesloten en verwarmd. Dit geeft dan een zeer hoge druk aangezien de kern uitzet (vergelijk bevriezend water in een waterleiding die door de hoge druk dan 'knap 'zegt). De gebruikte hars is bestand tegen de gebruikte temperatuur van 125 graden. Deze giethars is gevuld met aluminiumpoeder waardoor de warmtegeleiding de temperatuur mooi egaal in de mal verdeelt. Glasbolletjes werken als thermische isolator en hebben dit effect niet. Ook is dit materiaal (stampmassa) niet erg sterk (het is een zgn. syntactisch schuim) waardoor bij het gebruik van een siliconenkern de mal scheurt. Een opblaasbare kern (ballon) kan nog net.
 
Allard,

heb je wat foto's van jouw methode?
Ik ben zeer geinteresseerd.
( ik wil dit draadje niet om zeep helpen)
 
Methode Weberschock

Jeroen,

Bedankt voor het draadje. Als ik het goed begrijp is dit een methode die Martin Weberschok toepast (een aantal jaar geleden kon je zijn website precies hoe hij dat deed, maar het staat er niet meer op). Allard heeft dit ook geprobeerd en het werkt naar ik weet goed.

Ik zit idd sterk te twijfelen of ik dit zal toepassen (als materiaal verzamelaar heb ik natuurlijk de spullen in huis om het te doen, alleen het koolstof doek lijkt mij een overkill voor mijn relatief kleine mallen).

Voor wat betreft de teleurstelling van gisteren, het helpt idd als je van andere zelfbouwers tips and ondersteuning krijgt. Ik wist dat het openen van de mallen het kritische moment was, en ik wist ook dat ik niet de eerste was waarbij iets dergelijks misging....maar het blijft jammer...de postieven staan inmiddels al weer in de spuitplamuur en morgen kunnen ze geschuurd / gepolijst en gespoten worden met auto lak.

Misschien is het een idee om een nieuw draadje op te zetten, waarin een ieder mijn gestuntel kan volgen..

Cheers

Bart
 
Allard, Jeroen,

Zal ik maar verder gaan in een nieuw draadje ?

Het leuke is dat ik de methode probeer te volgen die Allard heeft ontwikkelt maar dat ik (nog) geen prepreg ga gebruiken. Ik kan dus idd naar de methode van Weberschock/R&G overstappen. Ik wilde gewoon beide proberen, de methode Allard voor de neuscone, en de methode Weberschock/R&G voor het hele rompvoorstuk. Dit om ervaring op te doen met beide methodes en ook omdat ik maar 5 kg Biresin heb (inmiddels nog 3.5 kg en dit is volgens mijn berekeningen nog net genoeg voor de mallen van de neuscones)
Wordt vervolgd en bedankt voor jullie hulp / belangstelling.
Cheers

Bart
 
Ha Bart,

het lijkt me handig om 2 draadjes te starten.
1) voor de Allard methode

2) voor de Martin Weberschock methode (maar volgens mij is hij niet de uitvinder, maar dit terzijde).

Ik volg ze graag zodat ik er bij mijn mallen wat van kan leren !!!!!!

Ps jouw uitspraak " ik heb nog maar 5 kg Biresin" er is nog genoeg te koop ;-)
 
Even een vraag van mij tussendoor. Ik zie dat je met een en dezelfde plug zowel de romp als de nosecone wil maken. Wat ik niet begrijp, waarschijnlijk kijk ik ergens overheen, hoe wil je zo de nosecone over de servotray schuiven? of, anders gevraagd, hoe maak je de servo tray?
 
Berrie,

Je ziet alleen de mal voor de nose cone. De mal voor het rompvoorstuk wordt anders. Deze wordt ter plekke van de nose cone 'verjongt'. Over een servo plaat heb ik nog niet nagedacht maar het lijkt mij geen probleem.
Cheers

Bart
 
Tantalus 5 met slankheid van 12.

Tantalus 5 met slankheid van 12.

Hierbij een kleine impressie van mijn nieuwe kist. Hoop dat hij in het eerste weekend van 2008 klaar is.
Het is min of meer een testmodel. De slankheid is 12 en ik hoop hiermee een kistje te hebben die ik niet hoef te ballasten en die toch lekker kan doorsteken op winderige dagen. Streefgewicht 265 gram en dat moet lukken met een vleugel van 123 gram en staartsetje van 13 gram.



Romp is van Alex en past goed op mijn vleugel.



Loet

En natuurlijk iedereen de beste wensen voor 2008 en laten we er een geweldig seizoen van maken te beginnen in Malden op 17 februari.
 
Ha die Loet,

Ziet er strak uit zeg. Als je in dit tempo doorgaat dan kun je je eigen DLG/winkeltje beginnen met DLG/vleugels.

Ik heb mijn vleugel die ik op Malden bij me had eens op de weegschaal gelegd, 160 gram. Het is een gezonde baby zullen we maar zeggen.

Al het beste komend jaar, dat we veel mogen vliegen.

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels
 
Ha die Loet,

Ziet er strak uit zeg. Als je in dit tempo doorgaat dan kun je je eigen DLG/winkeltje beginnen met DLG/vleugels.

DLG-winkeltjes verkopen spullen, dat doe ik niet echt of je moet 5 tot 15 Euro voor een vleugel veel vinden......;)

Ik heb mijn vleugel die ik op Malden bij me had eens op de weegschaal gelegd, 160 gram. Het is een gezonde baby zullen we maar zeggen.
Vergeet niet dat jouw vleugel een stuk groter is dan die ik mee had in Malden. En je moet hem zeker gaan gebruiken want hij was zeer torsiestijf. Gewoon prima bruikbaar en de mooie Blaster vleugels wegen wel tot 185 gram heb ik ergens gelezen.


Al het beste komend jaar, dat we veel mogen vliegen.

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels
Ja, veel vliegen en minder bouwen. Voor bouwen ben ik eerlijk gezegd te lui maar het moet als je niet alleen maar op de bank wilt zitten om TV te kijken.......

Loet
 
Back
Top