Voorstellen, en start bouw DT03 en een aantal vragen

Bij deze mijn eerste post, (hopelijk staat het in het juiste topic).

Na in de jaren tachtig altijd met een scheef oog naar de echte Tamiya's gekeken te hebben, maar nooit genoeg zakgeld om er eentje te kopen, heb ik vorig jaar eindelijk een "echte" Tamiya The Frog gekocht, of beter een Tamtech. Het formaat hiervan is erg leuk in de tuin en voor mijn dochter van bijna 4 ;-).
Maar nu wil ik eigenlijk toch naar 1/10 als maat, vandaar dat ik gisteren de DT-03 Racing Fighter kit heb besteld om lekker mee te kunnen starten zonder direct leeg te lopen in de portomonee.
Vanmorgen meteen het volgende bij Hobbyking besteld:
-Zender/onvanger Hobbyking GT2E AFHDS 2A 2.4ghz 2 Channel Radio System
-Zervo (BMS-620MG High Torque Servo (Metal Gear) 9.1kg / .15sec / 50g)
-Zippy Flightmax 3600mAh 2S2P 30C LiFePo4 Pack (had liever een grotere gehad, maar die hadden ze niet op voorraad).

Ik twijfel nog over welke lader ik zal gaan gebruiken, bij voorkeur zo goedkoop mogelijk natuurlijk, en te gebruiken op meerdere typen accupacks.

Kleur en dergelijke moet ik ook nog verzinnen, en zal geheel nieuw zijn voor mij, om te doen.

Zie ik nog dingen over het hoofd als must-have? Hop ups oid? Het zal voor in de tuin, straat en park zijn.

Sowieso een lagersetje, standaard heeft deze geen lagers, en dat scheelt zo ontzettend veel in slijtage.

Rij zelf met de standaard electronica op 2s.
Voorzien van lagers, de alu gearbox brace en een GPM servo mount.
Al flink mishandeld en nu voor het eerst schade, de servo saver is afgebroken na een aanvaring met een opstaand randje naast de baan.

Zojuist de kogellagers besteld!
Dank voor de tip.

Zijn er eigenlijk offroad banen waar je als niet lid mag rijden tegen betaling? Ik woon in Apeldoorn.

Waarom LiFePo? Een 2S LiPo heeft een betere spanning. Is het wel een hardcased? Ik ken de huisregels van vele offroad clubs niet maar onroad wordt er veelel een hardcased accu vereist om de simpele reden dat een softcased accu in een auto wat te verduren heeft en beschadigd kan raken met alle gevolgen van dien.

Alle clubs staan open voor gastrijders, ik denk dat de dichtbijzijnde EUregio is.

De esc is voor lifepo, vandaar dat het me juist leek, maar wellicht voor de toekomst minder handig.
Ik zal die baan een googlen.

Edit, zie dat ze in Enschede zitten, nog best een eind weg maar als er niets dichterbij is, dan maar eens daar kijken.

De esc is voor lifepo

Ik kan daarover nergens iets in de manual vinden. Maar de ESC's zijn ten alle tijden voor 7.2v NiMh en zo zou een 8.4v LiPo geen probleem zijn tenzij er geen LVC (low voltage cut off) in zit maar zelfs dan kan een simpele lipo monitor helpen. Vandaag de dag zijn de ESC's geschikt voor LiPo gebruik.

Even verder gekeken:
https://www.tamiyausa.com/items/rad...tronics-28000/rc-esc-tble-02s-brushless-45057

Protection systems: overheat, overload, low voltage to 4.8V (LiFe battery only) Note: Does not support LiPo 6.0 voltage cut-off

Tja... je verwacht het niet....

Nu herinner ik mij ook dat er een mod voor een Tamiya regelaar was:
http://laneboysrc.blogspot.nl/2015/08/tamiya-tble-02s-mod-for-lipo-cut-off.html
Mocht je handig met een soldeerbout zijn (of iemand in je buurt)

Neemt niet weg dat je ten alle tijden een zgn LiPo buzzer kan gebruiken.
https://www.toprc.nl/lipo-alarm.html?gclid=EAIaIQobChMI7t-cp8Cc1QIVx-AbCh3IsApdEAQYASABEgIUQfD_BwE
Deze zal een harde pieptoon geven als 1 van de cellen onder de ingestelde spanning schiet.

Wat is eigenlijk het voordeel van lipo en waarom zou tamiya de lifepo hebben gekozen?

Zo'n buzzer gaat er iig in komen, goede tip!

Waarom men voor LiFePo is gegaan weet ik niet, ik kan mij wel voorstellen dat het een veiligere keuze is gezien LiFePo meer mishandeld mag worden zonder in brand te vliegen of te verslechteren. Andere reden zou kunnen zijn dat de LVC op een dezelfde waarde ligt als van een NiMh accu en geen aanpassing van een misschien verouderd ontwerp nodig heeft.
Nadeel van LiFe tov LiPo is dat zijn voltage lager ligt en dus snelheid en vermogen scheelt.

De buzzer heb je voor het gebruik van LiFe niet nodig gezien de regelaar al een beveiliging heeft

Ah vandaar,
Dan begin ik eerst met de lifepo (die heb ik nu eenmaal besteld, en zet daar een dean connector op), en ga ik eerst maar eens bouwen en rijden.

Ik zag overigens in duiven een offroad baan, iemand daar bekend mee?

Hey mijn topic haha
ik had het ook gezien van de lifepo voordat ik hem kocht, maar aangezien ik nog een aantal buzzers had liggen, eentje op de servo geplakt en gewoon met de standaard regelaar op lipo aan het rijden.

Heb de auto nu een redelijke tijd, bevalt me nog steeds prima, maar wil hem binnenkort wel wat meer geschikt gaan maken voor op de baan en dan dat eens proberen, als dat bevalt wil ik wel een stapje hogerop gaan en een meer competitie gericht chassis aanschaffen.

In standaard configuratie vind ik de bandjes niet goed en de demper olie te dun.
Hij slaat bij sprongen erg snel met zijn kont op de grond, dus even uitzoeken welke olie ik ga gebruiken en wat betere bandjes zijn dan de standaard insert loze dingen.

Maar alsnog vind ik hem, zeker voor de prijs die het kitje kost, goed rijden en vooral ook erg stevig gebouwd.

Banen ben ik dan ook nog niet echt bekend mee, 1x op de rally uitvoering van HFCC in Den Haag gereden, was wel erg leuk maar wegens extreem natte omstandigheden en een nog volledig standaard auto weinig grip te vinden.

Back