Voorstellen en wat vaarproblemen (nu bouwlog Gozilla Evo 4)

• Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
V

Vinculum

Guest
Hey mederacers.
Ik ben niet nieuw in de rc-wereld maar wel in de bootwereld. Op dit moment heb ik deze boot van CPV Racing:
EB002.jpg

Fiberglass(FRP) 650mm

Hier foto van ander kleustelling:
EB001_1.jpg

Nu zit er een 14x2 brushed motor in met een 7cell 3600mAh accu, prop is nu 35 mm hoge spoed.
Ik vaar op de rivier (Merwede) dus geen spiegelgladwater. Het probleem wat ik heb is dat hij heel moeilijk gaat planeren. Soms komt hij zelfs helemaal niet uit het water. Dan is het net een sleepboot zo traag. Motor draait op volle toeren maar het klinkt alsof hij veel lucht hapt.
Heb daarom de as verlengt waardoor hij nu zo'n 3cm achter het roer nog uitsteekt. Dit was wel een verbetering maar hij blijft moelijk doen.

Wat doe ik niet goed? Wat kan ik nog verbeteren?

EB001_3.jpg

Deze heb ik even van de site geplukt. Ik hoop dat het voldoende is samen met de 2de foto uit de eerste post. Anders laat maar weten dan maak ik vanavond even nieuwe van mijn eigen boot.

de overgang van de ene step naar de andere moet scherp zijn,zijn deze bot(rond) dan blijft de boot plakken op het water.
als dit het geval is(wat ik denk bij deze rompen)moet je ze scherp maken(schuren)
ook kan je de bodem wat op schuren met 800 waterproef

Wat is hoge spoed? Met bijna dezelfde setup, namelijk een 17x2 met 7 cellen voer ik een Graupner 35,5M K propje met een spoed van 1.6 in mijn MHZ Hot Shot 2K. Als de spoed te veel is kan het zijn dat hij niet gemakkelijk in planee raakt. Automotoren moet je ook niet te zwaar proppen. De as moest dacht ik 10% van de bootlengte ongeveer uitsteken. Zo te zien moet hier een dogdrive prop op en het lijkt zelfs een Kyosho propje. Mijn advies, probeer is wat verschillende propjes (34 - 36) en speel is wat met je as. Je kan inderdaad ook even kijken wat Veenendaal zegt over de romp. Hoop dat je er wat aan hebt.

Die 6% is ongeveer waarmee hij dus af fabriek mee is ingesteld maar daar heb ik hem nooit mee in planne gekregen. Door de as te verlengen naar ongeveer 10% heb ik hem zoals hij nu is. Maar dat is nog niet voldoende. Ga nu proberen de as nog verder te verlengen.

@ Mauritz: De prop die er nu op zit is 33mm met een spoed van 46mm

@Veenendaal62: Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan de scherpte van de steps ligt. Ok, je zult er je vingers niet aan openhalen maar het zijn toch strakke 90 graden hoeken, volgens mij het scherpste wat mogelijk is met een fiberglass romp.

bootje is 65 cm zie ik,is mono 2 grote
denk ook dat 7 cellen en een 33 mm propje niet gaat werken bij deze romp,romp heeft een grotere prop nodig(meer lift)
ik vaar mijn gozilla (43 cm groot) al bl met een 36 prop voor de fun en een 37,5 als het echt serieus hard moet
denk dat een borstel setup,een viper 700 op 14 cellen en een 48 prop het al een stuk beter doet dan de setup die je nu hebt

Ik heb ook een 38mm geprobeerd maar dat werkte ook al niet. Hij hapt alleen maar lucht.

Ik snap het niet want normaal word deze geleverd met een 550 motor met 7.2V.
Ik heb een veel sterkere motor met 8.4V...

14 cellen is dat niet een beetje over the top? Dat is bijna 17V op een 9,6V motor??
Mijn boot word een aanzienlijk stuk zwaarder lijkt me. Ik weet niet wat die viper beter is dan de motor die ik nu heb? Heb er nu deze
inzitten met een 14x2 wikkeling.

Vergeten te vermelden: De speedcontroller is een Graupner Power V 60. 60A continu, 100A piek.
Ik ging voor een kleinere prop omdat de motor nu al gloeiend heet word.

het probleem met die motor is dat hij te WEINIG wikkelingen heeft en daarom loei heet wordt.

als je een 16 of beter 17x2 kan je al voor een grotere prop gaan

zou dan de graupner K serie nemen bvb een 34,5 of een 36.

dan zou het normaal moetten werken.

Klopt, je kan beter een 17x2 nemen en dan met een Graupner K carbon 35,5MM of 36MM. Met deze setup voer ik met 7 cellen in mijn Hotshot 2K en dat ging perfect.
38MM lijkt me redelijk veel voor een 14x2 automotor en zal hij niet goed rondkrijgen.

Wat vreemd joh. Ik zou juist denken dat een 14x2 sneller is dan een 17x2. Ik heb nog een 19x2 liggen en een 23x2. 1 van die betere optie dan de 14x2? Toch heb ik deze er beide ingehad maar hij wilde nog steeds niet snel uit het water komen. Moet wel zeggen dat ik toen de as nog niet verlengd had.

Sneller in autotermen :wink: Het ligt vooral aan het koppel bij het in planee komen.
Wat voor prop had je er toen op bij beide motoren?

Volgens mij een 35mm.
Dus lagere wikkeling is hogere rpm maar minder koppel en hogere wikkeling net andersom?

Juist, bij brushed automotoren is dit meestal het geval. Je hebt natuurlijk snelle 9T motoren handgewikkeld die op koppel zij gewikkeld maar voor de meest normale motoren geld deze regel. Mijn advies, probeer gewoon is geen hoge-spoed prop maar een Graupner K serie en dan van 34 tot 36 mm kopen bijv. en daar wat mee testen. En dan 8% als uitgangspunt nemen met de as.

Is dit uberhaupt wel een goede boot? Of kan ik beter uitkijken naar een andere?

het is en blijft een CPV Racing chinees speelgoed product.

het is wel snel te krijgen maar dan moet er een geheel andere setup in.
en de hele boot nagekeken worden op een strake bodem

greetz jaimy

Hmmm ok. Het hoeft ook geen wedstrijden te winnen. Op dit moment vaar ik vooral tegen een Robbe Blue Marine MK II. En als ik eenmaal in planne kom dan heeft hij het nakijken. Helaas heeft hij dan al 2 rondjes voorsprong...

Maar goed. Wat voor boot zou je dan aanraden? Ik vaar in de rivier de Merwede (hardinxveld-Giessendam) dat is dus geen spiegelglad water maar lekkere golven. Mijn aandacht was al getrokken door een Micro Mogli. Vooral het recoverdeel van de mogli spreekt me aan. Dan kan ik tenminste beetje raggen zonder bang te hoeven zijn dat ik moet gaan zwemmen. Andere opties die ik gevonden heb:
Hopf Gozilla EVO3 Mono 2
Hopf Lightning 1 EVO
MHZ Eco Speed Ziet er beetje vreemd uit maar gaat volgens mij erg hard
H&M Mono 1

Het lijkt alsof die eco echt knetterhard moet gaan met relatief goedkope spullen (Viper 600 motor, 7-12 cellen). Is deze ook zelfrechtend? Of verbeeld ik me dit allemaal maar?

wat jij recover deel noemt heet een kantelkamer.

dit is en elke (goeie) boot te bouwen..

er zit wel een groot verschil tussen de micro mogli en de gozila evo 3

als het water een beetje golfig is waar je vaart zou ik voor de gozilla evo3 gaan

greetz jaimy

Back