Voorstellen en wat vaarproblemen (nu bouwlog Gozilla Evo 4)

• Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
Ja dat doe ik ook. Baal wel dat het 3-4 weken duurt. Ach ja.

Zag trouwens net een aanbieding bij Conrad voor Sanyo accu cellen voor weinig.
Link
3600 mAh 14 cell kost me dan net geen 60euro. Dat is niet veel volgens mij.

Net 14 accu's besteld en bericht gekregen dat mijn boot is opgestuurd!

jaimy zei:
dieter had jij niet de graupner B-24

Jaimy, klopt volledig. Ben hem net aan het ombouwen naar 12 cellen ( gaat net iets beter geschikt zijn )

Vinculum, succes met je boot. Moest je ooit nog andere cellen kopen, kan je ook eens kijken naar andere merken zoals GP, VAPEX,...
Mijn bestelling bij hopf was ook keurig binnen 2 weken thuis geleverd, dus het zal niet lang mee duren dan :wink:
Nu ga ik je draadje gerust laten :oops:

Ok ben benieuwd. Had al bevestiging gekregen dat hij verzonden is. Heb ook de accu's besteld dus die moeten ook binnenkort komen. Ik zal wel een bouwtopicje openen waar ik mijn bouw zal documenteren en ongetwijfeld mijn vragen zal plaatsen. Iedereen (vooral Jaimy) alvast enorm bedankt voor de hulp.

de bouw gewoon in dit draadje verder laten lopen..
is makelijk als je vragen heb want de boot word zonder tekening gelevert.

helaas ben ik tot de 27ste weg.. dus je moet het even zonder mijn hulp doen..
maar me mail en PB box staan altijd open

greetz jaimy

Ok zal ik doen. Fijne vakantie (of wat dan ook) in ieder geval. Ik ben benieuwd wanneer mijn boot komt.

Ik heb al meteen een vraag. Kan ik het beste de geleverde instructies gebruiken of miss beter van gebruikers zelf zoals deze.
Deze foto is bijv. afwijkend tov andere die ik gezien heb:
Gozilla2Evo3_6.jpg

Daarnaast zie ik ook 2 verschillende soorten water pickup voor de koeling. De meesten zie ik het in de bodem verwerken en anderen zie ik achter de boot een schuin afgeslepen buisje. Mijn voorkeur gaat uit naar het tweede omdat dat dat makkelijker lijkt en volgens mij ook meer water oppakt dan optie 1. Wat zijn de meningen hierover?

En laatste: De uitvoer van koelingwater zie ik aan e zijkant, achter en heel soms ook als een jetski schuin naar boven/achter. Is dat persoonlijke keus of zit hier ook nog verschil in?

Hoera!!

Zojuist de boot in goede staat ontvangen!
Het valt me op dat het maar heel dun materiaal is in vergelijk met mijn oude boot. Maar dus ook een heel stuk lichter. Dat zal ongetwijfeld al en flink verschil op het water betekenen.

Motor zit erbij, roer, "turnfin" (?), motorsteun, koppelin etc.
Alleen geen handleiding. Dus zal voorlopig maar even de richtlijn aanhouden van bovenstaande bouwer.

Vinculum zei:
Ok zal ik doen. Fijne vakantie (of wat dan ook) in ieder geval. Ik ben benieuwd wanneer mijn boot komt.

Ik heb al meteen een vraag. Kan ik het beste de geleverde instructies gebruiken of miss beter van gebruikers zelf zoals deze.
Deze foto is bijv. afwijkend tov andere die ik gezien heb:
Gozilla2Evo3_6.jpg

Daarnaast zie ik ook 2 verschillende soorten water pickup voor de koeling. De meesten zie ik het in de bodem verwerken en anderen zie ik achter de boot een schuin afgeslepen buisje. Mijn voorkeur gaat uit naar het tweede omdat dat dat makkelijker lijkt en volgens mij ook meer water oppakt dan optie 1. Wat zijn de meningen hierover?

En laatste: De uitvoer van koelingwater zie ik aan e zijkant, achter en heel soms ook als een jetski schuin naar boven/achter. Is dat persoonlijke keus of zit hier ook nog verschil in?

Over hoe op te bouwen kan ik niet veel zeggen ( ken de romp nl niet en ben nog niet echt thuis in de bootjes :oops: ... ) Hangt ook veel af van je hardware zoals schroefas enz dus die maten zijn niet heilig :wink:
De water pick-up achter je boot kan, maar is net zo gemakkelijk in de bodem te bouwen. In de bodem heb je wel epoxy en wat glasvezel-matten nodig... ( of 5-minuten epoxy )
Wel zien dat je pick-up niet te ver onder de bodem uitkomt. ( geeft anders te veel weerstand )
De water uitlaat maakt op zich niet zo heel veel uit. Beste is op een zichtbare plaats ( als je voorbij vaart, dat je kan zien of ze werkt ), en je slangen zo kort mogelijk houden...
Ook is het beter als het water eruit druppelt dan dat het eruit spuit ( warmte-overdracht heeft tijd nodig :wink: )

Gister hard gewerkt aan de boot. Heb het roer gemonteerd en het gat gemaakt voor de as. Zal vanavond ofzo even betere foto's plaatsen.

Weet iemand het verschil tussen de Gozilla 2 Evo 3 en de Evo 4? Ik zie nl op de foto's van de 3 niet een bobbel (soort luchtinlaat) op mijn cockpit maar ik heb die dus wel. De foto van de Evo 4 is vrij onduidelijk maar het lijkt alsof er daar wel iets op de cockpit zit.
In dat geval heb ik de Evo 3 besteld en de Evo 4 gekregen! That would make me a very happy man! ;)

Zie hier de foto's van de site van Hopf:

Evo 3

kkke.JPG

Evo 4

gottteew.jpg

Mijn boot

1000126sz2.jpg

Haha!!! YES!! Betaald voor een Evo 3 en een Evo 4 gekregen! Goed bezig Hopf! :D:D:D

gebeurd wel meer.
medeboater hier in belgie had dingen besteld, en zat gewoon een romp bij die hij niet besteld had en niet voor betaald heeft

Nu zie ik weer de Gozilla XXL World EDITon:
kkooezzi.JPG

Deze heeft wel dezelfde bobbel op de cockpit die ik ook heb maar ik heb niet die 2 gekke bobbels aan de achterkant (en ik twijfel of mijn neus wel zo'n recht stuk heeft).

Vage lui hoor bij Hopf... Hoe het ook zij, ik ben blij met mijn boot. Vanavond weer klussen. Vanavond staat de kantelkamer op het programma, althans ik ga er aan beginnen. Foto's volgen...

das een mono 1 die is te klein.
je hebt wel degelijk een evo 4.

willem

Even over die foto van de spiegel met die afwijkende maten.

Jij hebt het gat voor jouw as al gemaakt ?
Waar ? In het midden, links van het midden, of rechts van het midden ?

Ja heb ik gemaakt. Hij zit 1,5 mm uit het midden richting roer, rechts dus. Die 1,5 mm was meer een foutje zeg maar. :$

Prima ! MAAR ! : zet a.u.b dan ook jouw motorsteun 1,5 mm uit het midden !
Als jij jouw motorsteun toch in het midden zou zetten/al zou hebben, dan wijst jouw as dus naar rechts,
vanbovenaf bekeken. En DAT moet absoluut niet.

Ok duidelijk. Maar waarom heeft die gast hierboven dat wel gedaan dan? Hij zegt dat het is "um dem Motordrehmoment etwas entgegen zu wirken".

Nog even een theorievraag. De turnfin word helemaal op de hoek van de spiegel bevestigd. Waarvoor dient dit ding en waarom daar? En maakt de hoogte nog uit?

Denk dat Matthias (de bouwer van die boot, ik ken hem) heeft verzuimd om dat beter duidelijk te maken.
Het is inderdaad bedoeld om het draaimoment (torque) van de motor (lees: prop) te compenseren.
Van achteraf gezien, draait een prop linksom, dus geeft ie de meeste stuwing aan de linkerhelft van de romp.
Bij " roer recht" vaart je boot dus in principe een hele flauwe bocht naar rechts.
Dat kun je dus compenseren door de gehele aandrijflijn iets rechts van het midden te plaatsen.
let op : bovenstaande verhaal geldt dus steeds ; van achteraf bekeken.
Andere manier was geweest : asgat in het midden, motor tikkeltje naar rechts.
Dan wijst de as dus naar links.

Turnfin :

Hulp bij het doorkomen van de bochten.
Zit in principe altijd rechts bij mono's omdat de wedstrijden rechtsom worden gevaren.
Stel : bocht naar rechts, boot gaat dus op zn rechterkant hangen.
Dan steekt de turnvin het water, als een soort van vast "draaipunt".
De prop wil de boot eigenlijk helemaal om zn as gooien, dit word voorkomen
door de turnfin.
Vergelijk het maar met een surfplank zonder vinnetjes/skegjes : oncontroleerbaar.

Hoogte van de turnfin (eigenlijk : diepte die in het water steekt)
Proefondervindelijk.
Standaard vin op aangegeven plek monteren, eventueel later in te korten,
als mocht blijken dat ie te lang is.

Back