Voorstellen en wat vaarproblemen (nu bouwlog Gozilla Evo 4)

• Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
Wat is dan het grote verschil? Afgezien natuurlijk van de voor de hand liggende dingen als grootte.

Honderden euro's uitgeven is geen optie. Daarom wil ik ook (nog) niet overstappen op brushless. Daarom wil ik ook mijn huidige regelaar houden. Motor als een Viper 700 of een Viper 600 wil ik er nog wel bijkopen evenals mijn cellen uitbreiden naar bijv 12 cellen maar dan houdt het echt even op.

Zoals ik al zei vaar ik tegen een Robbe Blue Marine MkII dus daar moet ik voor blijven. Het water is niet spiegelglad maar ik vaar ook niet met hoge golven hoor. Als ze er zijn zijn het zijn rustige lange golven. Beetje springen lijkt me alleen maar leuk. De boot die ik zoek moet dus zo snel mogelijk gaan met eerder genoemde spullen en niet te duur (boot met roer enz.). Is zo'n Mogli dan niet geschikt? En wat is het verschil met een prop die achter de boot is (mogli) en 1 die eronder hangt (Eco)? Sorry dat ik zoveel vragen stel maar ik wil het gewoon goed doen en niet steeds maar blijven klooien.

een eco is niet supper snel .
een eco is gemaakt om een parcous te varen. kan volgas door de bocht zonder al te veel snelheid te verliezen..
de eco zal 1/3 langzamer varen dan een gewone speedboat met de zelfde setup en grote

de nostep 1 kan goed uit de voeten met een speed/viper 500 of 600 op 7 a 8 cellen
kan op glad tot ruw water

de Lighning 1 Evo vaart ook lekker met een speed/viper 500 of 600 op 7 a 8 cellen
kan op glad tot licht ruw water

de Gozilla EVO3 Mono 2 vaart lekker met een speed/viper 700 op 14 cellen
kan op glad tot ruig water

de mogli heb je echt glad water voor nodig
dit bootje houd niet van golfjes groter dan 2 cm

Ok dus ik zou dan het beste de nostep kunnen doen met een 7 cel of heftig gaan met een 12 cel?
Ik heb nog geen idee waar ik op zou moeten letten in een boot. Lengte? vorm? etc...

Sorry dat je blijf lastigvallen maar ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken.

ik zie deze ook weer bijv. Voordeel is dat de hardware er al bij zit. Er staat bij dat hij goed met golven overweg kan. De naam Gecko kom ik erg vaak tegen op internet.

Ik wil gewoon rond de 100,- (plusminus 25,-) uitgeven voor een nieuwe boot. Die zo snel mogelijk is en waar ik zonder veel gezeur lekker mee kan raggen met eerder genoemde onderdelen.

Is lengte nog belangrijk? Design? Wel een step of niet? V of miss toch een cat? "kleine" klasse van rond de 40cm of groter van rond de 65? Pff, er is teveel keus. Help... ;)

Ik zie steeds mono 1, 2 en 3. Wat houdt dat in? Raceklasses ofzo? Is er een verschil of ik een no step1 met 8 cellen neem of een gozilla met 12?

mini mono 7 tot 8 cellen lichter dan 700 gram 35 a 45 km.h
mono 1 7 tot 8 cellen 45 a 60 km.h
mono 2 9 tot 12 cellen 50 a 65km.h
mono 3 13 tot 18 cellen 60 a 75 km.h
s7 mono met 7 cellen en borsel motor 55 km.h gemidelt
s14 mono met 14 cellen en borstel motor 65km.h gemidelt
de snelheden zijn aan de hand van standaard motoren.
ik zelf vaar met een mono 1 rond de 74km.h
en met mono 2/3 rond de 85km.h

en dan heb je nog de vrije mono klasse van
19-24 cellen
25-30 cellen
31-60 cellen
en meer dan 60 cellen

zowiezo is er verschil in grote van de boot
het aantal cellen
de power die er in zit.
zo vaart een mono 1 bijvoorbeeld met 350watt BL en een mono 3 met 1,3KW BL

ook speelt stabielitijd een grote rol in de grote van de boot.
hoe groter de boot hoe meer het kan hebben..
een mono 1 zou je niet kunnen varen met golfen van 15 cm terwijl een dikke mono 3 dat weer wel red.
de keuze moet je maken aan de hand van het type water waar je op vaart.
is het water altijd glad dan ken je elke boot nemen.
staan er soms golfjes van 2 a 3 cm word het al moeilijker voor de mino mono's
etc etc etc.

mvg jaimy

Kijk daar heb ik wat aan! Je hebt er wel verstand van, of kan het in ieder geval zo doen voorkomen! ;)

Dan denk ik dat ik idd beter de Gozilla mono 2 kan nemen. Dan heb ik wat lengte en stabiliteit voor de wat hogere golven. Dan met een Viper 700 motor met 8 tot 12 cellen.
Kan ik daarmee misschien ook mijn huidige 7 cel accu nog gebruiken of is dat weer net te weinig? Welke prop kan ik er dan het beste achter doen?

ik doe nu inmidels 14 jaar aan modelbouw waarvan 13 jaar powerboats.

met de gozilla ken je op vrijwel alle watertype's varen.
met een viper 700 ken je het beste op 14 celen varen.
aan gezien een viper 700 een borstelmotor is val je onder de s14 klasse..

mono 1 2 en 3 zijn inpresiepe opgestelt voor de brushless motoren.

7 cellen gaat zowiezo niet in een gozilla.
de boot vraagt minimaal 12 cellen en max ken er rond de 16 a 18 cellen in.

de prop waar je mee begint voor een gozilla is een 40 mm graupner dogdive k-serie propje.
als alles (motor regellaar en cellen) daarmee koud blijfen dan ken je eventueel overstappen op een 42mm graupner dogdrive k-serie propje

als alles dan nog koud blijft ken er een 45mm achter maar denk niet dat de motor die op volle toeren ken trekken.
tenzei de as verkeert geplaatst is.

greetz jaimy

Nee ik bedoel deze motor. Dat is een Viper 700. Ik ga niet naar brushless want dan moet ik weer tig euro uitgeven aan nieuwe motor en regelaar.

Die kan ik dan met 12 a 14 cellen aansturen.

de viper 700 stuur je aan met 14 cellen..

ik heb het trouwens niet over een andere motor gehad..
alleen dat mono2 9-12cellen meer is voor brushless
en s14 voor brushed

greetz jaimy

Je hebt helemaal gelijk. Sorry, even overheen gelezen.

Ik heb per toeval mijn huidige boot nu goed lopend gekregen. 37,5mm met een 19x2. Komt direct in planne en houdt dit goed vol tot einde accu. Maar snelheid is niet superhoog. Gok het op 25km/h.

Denk dat ik dan toch voor de Gozilla ga met de viper 700 en 14 cellen met de props die je me aanbeveelt hebt (toevallig ook leverbaar bij Hopf?). Als ik dan de geschatte 65 km/h haal ben ik een zeer gelukkig man! ;)

Bedankt alvast voor de hulp. Ik hou je op de hoogte.

65 is wel meteen hoog gegrepen ..
zeker als het je eerste echte snelle powerboat is.

die propjes zijn bij hopf te koop maar je kunt ze ook bij je lokale modelbouw boer bestellen (zolang die maar graupner levert)

Hey,

Ik heb ook zo'n B24, en had die eerst verkeerd gebouwd ( was een bouwdoos ).
Bij mij lag het zwaartepunt veel te ver naar voor ( vanaf de achterkant gezien moet dit tussen 28% en 32% liggen )
Heb hem toen met een inline 500 car opnieuw gebouwd, en vaarde toen ongeveer 40km/h op 6 celletjes.
Denk dat je best eens kijkt of het zwaartepunt wel juist ligt. ( anders kan je schuiven met je cellen, vermoedelijk naar achter toe )

dieter had jij niet de graupner B-24
das namelijk wel een boot die recht is..

en aangezien de cvp nooit als bouwdoos komt maar gewoon RTR.

de cvp is vaak(altijd) niet recht en heeft gewoon een slechte bodem.
zo op een foto lijkt het allemaal op elkaar maar in detail zit er mega verschil in.
een verschil die kilometer's in snelheid kan schelen

greetz jaimy

Zo, net de Gozilla Evo 3 Mono 2 besteld met de Viper 700 motor bij Hopf.
Benieuwd wanneer het binnenkomt...

binnen een week of 3-4 zal het zijn .

en dan is hij snel!

willem

Damn! Dan pas? Schiet ook niet echt op dan.
Iemand nog intresse in mijn huidige boot? ;)

Back