VOR ABN AMRO 1- 1meter versie

• Topicstarter Topicstarter Pjke
  • Startdatum Startdatum
Hey johan en alle bouwers,

Bedankt voor de link, had hem al gevonden via de volvo ocean race site, toch tof om te zien hoe de 'echte' schepen eruit zien.
Had ook nog een vraagje aan iedereen gericht, heeft er ooit iemand aan gedacht om met de vacuumtechniek te werken tijdens het bouwen van onze bootjes? Er schijnen toch veel voordelen aan verbonden te zijn, alle info is welkom.

Pj

mijn volgende romp wordt hopelijk geinfuseerd met behulp van vacuum. ik ben nu bezig een goeie mal te maken, en de vacuum instalatie op te bouwen. misschien dat ik achter de oude plug wel een nieuw stuk plak, om zo ook de ericsson 3 en 4 na te bouwen.
Op mijn stage adres zou ik wel eens kunnen vragen, daar zijn de ABN boten gebouwd, en nu de TH-38

groeten

Hoi PJ,

Jazeker, The work is in progress. Heb mijn mal gemaakt van de plug met vacuum. Niet met injectie dus handlayup en dan met vacuum mooi gelijkmatig aanduwen en al het lucht eruit halen. Ook mijn rompje/s wil ik op dezelfde manier gaan maken. Het nadeel van het vacuum verhaal is dat je best wel wat spullen nodig hebt om het voor elkaar te krijgen. Groot voordeel is dat het product lichter is. Ik heb ervoor gekozen om niet te gaan injecteren omdat ik het voordeel daarvan bij een modelbootje niet zo in zie (de vorm is niet heel ingewikkeld).

Groetjes Remco

Hey,

Impressive zeg al die professionele botenbouwers hier :D.

@ susho: Hey susho effe een vraagje, hoe groot is jouw boot? Om te wete of het bij mijn 1 meter versie rendabel is? En wat ga je exact vrage? daar volg ik effe niet

@ RJJ: voel je echt dat het laminaat lichter wordt en welke materialen heb jij gebruikt om volgens die methode te werken?

Ik ben wegens men exames nog niet veel verder geraakt en kan dus nog alle wegen op. Alle informatie is nogmaals welkom. :D

Pj

Heey Pj,

Nouwja voelen voelen.. het is meer dat je ziet dat er minder hars in gaat zitten. Deze overtollige hars komt namelijk in de "bleeder" .

Benodige materialen voor handlayup met vacum zijn:
Vacuum pomp
Vacuum plastic
Plastic slangetjes
Teacky tape (tape om het plastic luchtdicht mee te maken, plakken aan bijv. tafel)
Bleeder (soort vilt welke tussen het product en het vacuum plastic zit)
Gaatjes folie (welke weer tussen de bleader en het product zit)
Handig is ook een luchtdicht afgewerkt tafelblad.

Het idee is dus dat de overtollige hars uit het product door het gaatjes folie in de bleeder terecht komt. Het resultaat is dan dus dat er minder hars en daarbij minder gewicht in je bootje zit. Of dit nu heel spannend zal worden bij onze bootjes met dunne laminaatjes kan ik je niet vertellen.

Groetjes Remco

mijn boot wordt 1,32 mtr. en ik zal daar eens vragen wat ze er van vinden om zo'n klein bootje te infuseren.
infuseren lijkt me ook niet bijzonder rendabel op deze schaal, maar leuk is het wel ;)

Ik ben nu bezig met een projectje om een ongeveer 2 meter lang model (Volvo 60) te gaan injecteren. Niet omdat dat nu zoveel brengt met de dunne laminaten, maar als demo. Hiervoor heb ik al een 90 cm lang bootje gedaan. Gaat goed, maar het malletje is te klein om er veel toeschouwers om kwijt te kunnen. Vandaar de 2 meter versie...

Het liefst had ik een J-klasser gebruikt, maar ik kan zo snel niet aan de romp van een J-klasser komen in die schaal. Wellicht volgend jaar...

Reden om dit allemaal overhoop te halen voor een modelboot: Ik werk bij een groothandel in composietmaterialen, en we zijn nu bezig om ook voor de zelfbouwer (voornamelijk van jachten) de juiste spullen en de kennis aan te bieden. Er zal ook een demo-pakket komen, om een kleine hoeveelheid te testen (2-5 m2) en dat is wellicht wat voor de modelbouwers. Het werkt nl wel lekker schoon...

Snoepwinkel: www.cesense.nl

Ik heb hem nog niet hier, moet nog opgehaald worden.

Maar zodra ik aan de mal ga beginnen, dan zorg ik voor fotos. Dit zal de eerste week van januari worden.

Hey,

Tof tof om te zien hoe vlug de modelbouwers met de nieuwe materialen opvolgen. Ik denk dat ik toch maar even ga afzien van het 'vacuumplan'. Dit is mijn tweede modelbouwproject en ik was toch maar iets te overmoedig. Er komen toch een hele hoop materialen aan te pas en om die speciale technieken toe te passen vind ik mijzelf toch iets te onervaren.
MAAr ik blijf graag over deze methode horen en natuurlijk de fotos van skiff zijn 2meter model te zien.

Ik hoop nog op het einde van de kerstvakantie mijn boot te lamineren, ben dus nog altijd bezig met de plug. Was gisteren de brico binnengestapt maar die hadden geen spuitplamuur, halen jullie die spuitplamuur bij autovak ofzoiets?

Bedankt voor alle reacties
Pj

hej Pj,

Spuitplamuur kan je halen bij de autoshop o.i.d. Nog een idee misschien, je kan na het lamineren van je boot er scheurweefsel op leggen, dit zuigt de overtollige hars weg! Iets minder effectief dan een vacuumpomp maar toch wel zinvol.

mvg Robert

hey Robert,

Ok dat weet ik dan ook al. Het scheurweefsel dacht ik inderdaad te gebruiken vooral omdat ik niet ga werken met een negatieve mal en zorgt het scheurweefsel dan voor een properdere look wanneer de boot gelamineerd is. Bij mijn vorige boot had ik dit niet gedaan met als gevolg dat de buitenkant nu redelijk ruw is, daar heb ik nog wel wat werk aan. :D

Ik heb ook jouw nieuwe boot gezien en hij is echt mooi :D, als ik me niet vergis heb je ook met de positieve mal gelamineerd he?

Pj

en het scheurweefsel houd de amine vast, een vettig laagje bovenop uitgeharde epoxie, dus dan is het niet zoveel ontvetten ;)

hej Pj,

thank voor het compliment :), ik heb de boot inderdaad ook op een positieve mal gelamineerd en als je strak lamineert en zorgt dat er geen luchtbellen in het laminaar zitten is het wel mogelijk om redelijk strak te lamineren. Ik moet straks wel een beetje plamuur gebruiken maar niet buitensporig veel.

mvg Robert

Dag mensen,

Ik ben onder de indruk van de verrichtingen. Het bouwen van een VOR in zo'n korte tijd is niet niks. Zelf bouw ik 1 meter boten van het type IOM. Dit is International One Metre. Ik heb daar al zo'n 15 van gebouwd. Toch leer ik elke dag weer. Ben nu bezig met optimaliseren van de schootvoering en dat soort zaken. Wij varen geregeld met deze boten. Aanstaande zondag, 30-12-07, varen we in Vlaardingen. Locatie is Krabbenplas, Surfpad nr.?, Vlaardingen. Het is aan de A20 afslag Vlaardingen West. We zeilen daar vanaf 11.00 uur. Neem jullie boten mee en kom gezellig meevaren. De afmetingen zijn gelijk dus dat kan een leuke competitie zijn. Kijk ook op het forum van www.iom-ned.nl en wel bij "Waar wordt gevaren?". Vrijheid blijheid is het motto, evenals, hoe meer zeilen hoe meer vreugd.

met vriendelijke groeten,
Joop

Hey,

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ben vandaag de spuitplamuur gaan halen en zal vanavond nog een laagje erop zetten. Een vraagje hierbij, hoe dik spuiten jullie meestal en hoe veel lagen? Ik heb toch wat last om die verdomde knikken strak te krijgen zelfs met een lange lat schuurpapier daarom dacht ik er een beetje meer spuitplamuur te gebruiken ipv terug heel de boot te moeten plamuren?!

groeten Pj

hoi pj

spuitplamuur in dunne lagen opspuiten, anders kijg je lopers, net als bij lak

voor de hoeken is plamuur niet geschikt, daar kun je beter wat epoxy en glasvezel op lamineren en dan opnieuw schuren ( ik weet het dit is veel werk, maar dan is het wel stevig)

groeten johan

ps foto's:worship:

hey johan,

Ksnap wat je bedoelt, nu staan er een paar laagjes spuitplamuur op en ben vandemorgend begonnen met de lak. MAAR die verdomde spuitbus werkt niet, het ding spuit wel maar geen kleur?? Weet iemand hoe dit komt, heb ik teveel of teweinig geschud?

Voor de rest hoop ik volgende week nog het eerste rompke te trekken. :D

Pj

Back