VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Matthijs NED 469, 12 jan 2006.

  1. korné

    korné Guest

    heey,
    ik was ook bij de dutch youth regatta, maar ik heb geen simulator gezien!
    was die in de bus of sow, of in die tent??

    groetjes,

    Korné
     
  2. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    @korne, graag dat soort vragen via een andere manier, het is geen cafe hier :wink:

    Status van onze boten: één is bijna klaar, het dek is gespoten (na vele weken plamuren en schuren..) alleen romp en kiel nog spuiten, stickers erop en zeilen maar. Dit model is overigens zonder poespas (beslag) op het dek. Eerst maar eens aantonen dat de boot werkt, de kantelkiel heel blijft en de mastpositie klopt. De tweede en derde boot schieten ook hard op. Helaas heeft Frank een paar weken geleden zijn pols gebroken, dus daar zit een beetje vertraging in.
     
  3. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    denkt iedereen hier wat ik denk?

    FOTO'S!!!

    alsjeblieft? :wink:
     
  4. korné

    korné Guest

    jep ik denk wat jij denkt!! :rolling:
     
  5. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    terwijl jij aan het denken was, was ik de romp aan het spuiten............ mooi zwart is niet lelijk! We hebben niet zo heel veel foto's meer gemaakt, meer een herhaling van stappen van de eerste boot. Ik zal eens kijken wat ik nog heb, en een paar maken als de verf droog is.... :wink:
     
  6. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    paar foto's gemaakt, en opgediept:

    Hier de tweede en de derde romp. Qua principe zullen ze hetzelfde worden opgebouwd (al wordt er nog steeds gefantaseerd over een genua).
    [​IMG]

    Ook zal de plaats van servo's per boot verschillen, kwestie van smaak (of inzicht, of niet Jeroen.... :wink: )
    [​IMG]

    In tegenstelling tot de eerste kiel zal deze een doorlopend stuk krijgen in de romp. Vanaf het scharnierpunt massief carbon naar boven, waar bij de eerste boot nog draadeind in de kiel is gedraaid. Hier de professoren aan het uitdenken:
    [​IMG]

    en hier het resultaat, met messing buis mee gelamineerd (wordt het draaipunt)
    [​IMG]

    Hier boot nummer 1........ hier is erg veel aan geplamuurd en geschuurd. Er zaten nogal wat luchtbelletjes in de romp en dek, en buiten dat het een potentieel lek-punt is, staat het ook lelijk als je de boot spuit. Aan dit gedeelte heb ik de minste lol gehad........
    [​IMG]

    Wat dan uiteraard weer gecompenseerd werd door Frank (echt een manager die vent, weet ons prima te motiveren!)
    [​IMG]

    En zo hangt de boot er sinds 5 minuten bij.... het dek is stralend wit, en de romp erg zwart.......... nu nog de kiel en roer signaal-oranje/rood en dan zijn we er!
    [​IMG]
     
  7. korné

    korné Guest

    ziet er hartstikke mooi uit :D
    ben benieuwd hoe het is als het af is!! :D
     
  8. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    kleine update: hij is uit de spuitcabine!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    volgende week langs de stickermaker, en nog wat dekdetails aanbrengen. Daarna eerst maar weer eens varen, andere boten staan namelijk op het punt van kielmontage, en het zou lekker wezen om deze eerst helemaal uit te kunnen testen.
     
  9. korné

    korné Guest

    mooi gedaan hoor!!

    Korné
     
  10. ThomasR

    ThomasR Guest

    ja echt leuk gedaan, ik hoop dat ik zo ver geraak met mn alinghi.
     
  11. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ziet er mooi uit.
    Maar ik ben benieuwt hoeveel zo'n romp nou weegt.

    Daan.
     
  12. joeri_4

    joeri_4 Guest

    Komt er goed uit te zien.
    Ik vraag me alleen af waarom jullie de romp ook niet van koolstof hebben gemaakt dan had je nog een carbonlook gehad.

    Joeri.
     
  13. ThomasR

    ThomasR Guest

    waarschijnlijk omdat glasvezel 15€ voor 5m² kost en carbon 60 voor 1 :p
     
  14. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    nee hoor, we hebben genoeg carbonmatten liggen voor een paar rompjes. We hebben het meer gedaan omdat dit de eerste serie is.... :wink: en we eerst alles willen testen met wat 'makkelijker' materiaal. Bovendien met je voor een carbonromp wel heel erg zeker weten dat ie strak uit de mal komt, anders moet je toch weer plamuren en schuren om alle luchtbubbles eruit te krijgen. Daarnaast wordt de romp toch gespoten, en zie je niks meer van het carbon terug.

    oh ja, gisteravond weer gevaren en het werkt allemaal! Boot is nu volledig waterdicht, geen enkele druppel is binnengekomen. De kielconstructie werkt ook zoals we gehoopt hadden. Het is een geweldig gezicht om te zien dat bij wat hardere wind de boot gaat hangen, je stelt de kiel wat in een grotere hoek, boot richt zich weer op en gaat er nog sneller vandoor. De bootsnelheid valt ons zeker niet tegen, het waaide weer niet hard, maar we zijn erg benieuwd wat ie doet bij 4 bft!
     
  15. homan

    homan

    Lid geworden:
    21 apr 2006
    Berichten:
    79
    foto's / filmpje?????????
     
  16. joeri_4

    joeri_4 Guest

    Nog even over de carbonlook je zou hem toch met een glans lak over kunnen spuiten, of zie ik dat verkeerd :wink:
    dan blijf je het carbon gewoon zien

    Joeri
     
  17. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    je kan de boot wel in de blanke lak spuiten om de carbon zichtbaar te laten blijven.
    Alleen hebben wij er voor gekozen om de boot in de kleuren van de deelnemers te spuiten en dan ben je dus de carbon look kwijt.

    Hier wat foto's van het zeilen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Meanmachine vlammen moeten er nog op en dan is de boot zo goed als klaar.

    Nu de boten van mij en Frank nog even afmaken en dan is ons project klaar.

    Groeten
    Jeroen
     
  18. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo,

    Een paar dagen terug had ik een berichtje geplaatst, waarin ik vroeg hoe veel jullie rompjes wegen.
    Maar ik kreeg toen geen antwoord, dus bij deze vraag ik het nog een keer.

    Ik ben op dit moment de ''ABN-Amro 1'' aan het bouwen, maar dan van hout met glas er over.
    En volgens mij bouwen jullie op dezelfde schaal als ik (1:17,4).
    Dus ik wil graag weten wat lichter is.

    Daan.
     
  19. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    als je het hele verslag doorleest zie je vast wel ergens staan hoe zwaar de rompjes zijn. Maar bedoel je de kale rompjes, met inbouw, met opbouw, met mast / zeilen, kiel, zwaard etc?

    edit: kaal rompje zonder dek = 335 gram, complete boot = 4,3 kg.
     
  20. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb inderdaat gelezen hoe zwaar het kale rompje was, maar dat was het gewicht van voor dat jullie versterkingen hadden aangebracht.
    Dus vandaar dat ik het vroeg.
     

Deel Deze Pagina