VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Matthijs NED 469, 12 jan 2006.

  1. micromagic 31

    micromagic 31

    Lid geworden:
    6 mei 2003
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Obdam
    Het doek weegt 1,7 ounce m2 dat is ongeveer 70 gram m2

    Groeten
    Jeroen
     
  2. Kylix

    Kylix Guest

    Ok, en is dat niet stug. Ik zelf vaar met kevlar op mijn bootje (het is dun want dit wordt gebruikt voor licht weer genua's. Het grootzeil kan het net hebben, maar bij mijn voorzeiltje zie je duidelijk dat het doek te stug is.

    Groet,

    Bert
     
  3. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    kleine update, de 2 andere rompjes liggen te wachten om volgebouwd te worden, Frank maakt een nieuwe layout van z'n dek, z'n kiel is klaar, 2 loodbulben zijn er, spantjes zijn weer gelukt van carbon en................... de eerste boot is waterdicht! Gisteravond in het donker uitgebrobeerd, en er komt nu geen water meer binnen via putholes in de romp zelf! Het kleurenschema is ook bekend, het wordt de Mean Machine (de eerste inschrijver voor de Ocean Race 2008-2009)
     
  4. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Muggeziftmodus: Mean Machine is de tweede inschrijver... Ericsson was de eerste ;)
     
  5. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    je hebt uiteraard gelijk, maar een beetje voortrekken mogen we deze boot / team wel! Ik ben weer bezig om wat schoonheidsplekjes weg te plamuren, en dan alles weer in de primer......
    [​IMG]

    overigens is het 'echte' team al druk bezig om zeilen voor ons te maken :wink:
    [​IMG]
    [​IMG]

    zie tevens de Homepage van Mean Machine
     
  6. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Ziet er goed uit matthijs! :wink:
    Hopen dat die binnenkort echt het water opkan!

    Veel plezier ermee.

    Gr,

    Jorrit
     
  7. ballywho

    ballywho Guest

    Hi there, I was wondering if anyone here, especially the builder, spoke english and could give me an idea of how these guys went about doing this. I'm building a very similar boat over here in the US, except mine is quite a bit smaller, only 75cm long.

    Anyway, the things I'm really looking for are how they built the foils (rudder, keel, and canard). Also, I have a few build questions for the people who did this.

    What kind and how much material did you use for the hull.

    What kind of servo is that you used for the canting keel?

    Where did you get the mast, sails and shrouds?

    How did you attach the spreaders, and what are they made out of?

    How long and wide is the boat, and how tall is the mast?

    Anyway, those questions should keep me busy for a while.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Matthijs, Jeroen of Frank,

    Als één van jullie tijd heeft, om Ballywho wat info te verschaffen, zou dat bijzonder op prijs worden gesteld.

    Groeten, Jan.
     
  9. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Het wordt wel weer eens een keer tijd om weer wat over de boot te posten Matthijs! Of doen jullie er niks meer aan? :|
     
  10. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    druk,druk,druk, en ook nog met de boot hoor, iedere woensdagavond! Ben nog steeds mijn model aan het schuren/plamuren en strak maken. Ondertussen zijn de 2 andere boten ook behoorlijk opgeschoten, dus maak je geen zorgen......
     
  11. korné

    korné Guest

    heey
    zijn er ook wedstrijden voor de vor-boten??
    zijn er dan ook maten en zo waar je je aan moet houden?

    groetjes,

    Korné
     
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Vallen niet binnen een bepaalde klasse, ik denk dat er hier op het forum momenteel een 3 of 4 tal bouwers echt serieus met een VOR bezig zijn, maar we bouwen zowat allemaal op verschillende schaal....
     
  13. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    deze boot wordt volgens de oudere tekeningen van francesco gebouwd, die van dazzler volgens de nieuwe, die van mij ook( ik ga deze week de eerste romp uit de mal trekken, die staat al te wachten), die van johan K. volgens de ABN tekeningen, maar dan op een meter versie, en er vaart ook nog een hele lange smalle over het forum, die ook vanaf een van deze tekeningen gebouwd werd(maar dan net anders).
    en dan hebben we robert (h.) nog, die de black betty volgens de tekeningen gebouwd heeft.
    vergeet ik nu nog mensen?
     
  14. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi susho

    die van mij wordt ook volgens de tekeningen van francesco gebouwd,
    maar ik heb de maten aangepast tot 1mtr lengte (vervoerd wat handiger)
    de meeste mensen bij mij in de buurt varen met saphir's en voyager,
    die zitten ook op 1 mtr lengte ong. dus dat vaart wat leuker

    lijkt me trouwens ook leuk om een keer een eigen VOLVO OPEN te organiseren
    alle vor's bij elkaar, misschien krijgen we volvo zelfs wel zo gek om te sponsoren :lol:

    ook heb ik de dekopbouw opnieuw gemaakt omdat francesco een paar dingen
    overgenomen had van de Ericson boot,ik heb hem de wijzigingen gemaild ,
    en deze heeft hij weer verwerkt in zijn abn 1 en 2 uitvoeringen.
    abn 1 en 2 zijn namelijk ook op details verschillend, boeg en dek bijvoorbeeld.
    de smalle boot heeft denk ik de 1 mtr spanten gebruikt op een 1,20 boot
    deze zal wel wat beter varen met weinig wind 8)

    groeten johan
     
  15. ned103

    ned103 Guest

    Dan zal ik me ook nog even melden bij het groepje VOR-bouwers. Ik heb een romp van robert overgenomen en heb vervolgens gedeeltelijk de tekeningen van francesco gebruikt. (er stonden naar mijn idee een aantal dingen op die niet klopte met mijn foto's)
    Mijn boot (de ABN-AMRO-1)heeft al een aantal keren test-gevaren, en momenteel ben ik hard bezig om haar verder af te werken.

    Mvg Oscar
     
  16. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    foto's????? :lol: :lol: :lol:
    proefvaart verslag???? :roll:

    ben benieuwd hoever je bent, en wat voor wijzigingen je hebt aan gebracht

    groeten johan
     
  17. korné

    korné Guest

    maarre hoelang zijn de meeste die hier gebouwd worden dan, de maten van de tekeningen of kleiner??

    verder dacht ik dat als je een kantelkiel met harde wind helemaal naar loef (aan de wind) doet dat het dan dus remt aan loef en dat de boot dan op wil loeven. moet je dan erg tegensturen of is dat maar een klein beetje??

    groetjes,

    Korné
     
  18. ned103

    ned103 Guest

    Hallo allemaal,

    Aangezien ik de een romp van Robert heb overgenomen, heb ik de maten gebruikt die op de tekening staan. De hele indeling van het achterdek en de kajuit die op de tekening staan kloppen van geen kant volgens mij. Naar aanleiding van mijn foto's heb ik hier veranderingen aangebracht.(het heeft volgens mij al op het forum getaan dat de tekeningen wat afweken)

    Met een kantelkiel heb ik geen ervaring, die zit er bij mij niet in.

    Mvg Oscar
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ik gebruik ook de plannen van Francesco, maar bouw iets groter dat de plannen. Deze zijn 122cm romplengte, mijn romp is 142cm, dus ongeveer 116% van de plannen.
     
  20. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ja, dat had ik gelezen weet ik nu weer :oops: wel een flinke boot !
    bij de abn tekeningen klopt idd het een en ander niet,maar daar heeft abn amro ook geen flauw benul van:
    ik zag tijdens de dutch youth regatta bij workum een zeilsimulator van de black betty staan, met de spiegel en kuip van de witte! (was toch wel een gaaf ding hoor)
    ik heb ook zo'n box gekocht, waar de tekeningen inzaten, (helaas niet van de spanten :( ) maar die klopten wel helemaal, dus als ik nog een abn amro ga bouwen zal het wel lukken :p
     

Deel Deze Pagina