VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

ok, vandaag dus begonnen met het dek. Op deze manier kunnen we ook meteen een flens aan de plug maken, zodat die straks direct op de mal zit:
vor%20071small.jpg

naar de punt toe was het een beetje lastig, zit natuurlijk een bolling in:
vor%20072small.jpg

maar voor de rest is het grote vlakke stuken op maat maken en plakken:
vor%20073small.jpg

aangezien het toch lekker weer was buiten, en de flens op maat was gemaakt hebben we de plug voor de 1e keer in de hoogglans gezet, en dat ziet er meteen super gaaf uit!
vor%20074small.jpg

en nee, de neus is echt wel recht...de workmate staat scheef...of ik...:
vor%20075small.jpg

dit ziet er nu al gaaf uit, kan niet wachten tot we een romp hebben van glanzend carbon......
vor%20076small.jpg

de komende dagen de lak laten uitharden, af en toe misschien nog een dun laagje erover, en dan de mal.....

Nog even een opmerking over de flens rand. Nu is de flens nog ruw maar we gaan deze afplakken met brede inpak tape, dan is hij meteen glad en het scheelt een hele hoop plamuur en spuitwerk.

De volgende stap is het poetsen en het in de loswas zetten van de plug .
Daarna idd de mal plakken.

groeten
Jeroen

wow, ziet er extreem goed uit!, welke lak hebben jullie gebruikt?
Als afmetingen voor de kielvin en roerblad, gebruiken jullie daar de tekeningen voor?

ps: Ik heb vandaag mijn mast gekocht, 12mm strong carbon omdat ik mijn vorige mast wat te slap vond. :D ik denk al teveel vooruit :wink:

Ik heb nu een goede versie van de kantelkiel denk ik , ik moet alleen nog uitvissen hoe ik dat demontabel moet maken.

mvg Robert

Volgens mij hebben we een gewone gamma spuitbus gebruikt.

Te ver vooruit? ik ben momenteel met de zeilen bezig!
denk ook dat ik 12 mm koolstof ga gebruiken.

We bouwen eerst een test boot met het roer en de kiel(lengte) volgens de tekening en gaan dan kijken of we nog dingen moeten veranderen.
Waarschijnlijk moet de kiel nog een stuk ingekort worden want de lengte van de kiel op de tekening is bedoeld voor een vaste kiel.

Wat doe jij met de loodbulb, zelf een mal maken en gieten of van een bestaand model een loodbulb kopen?

Groeten
Jeroen

Op dit moment heb ik al een loodbulp afkomstig uit mijn Yamaha Whitbread 60. Deze weegt 2.5kg Als dit niet voldoet kan ik nog een bulp maken met een gipse mal o.i.d.

Ik ben zeer benieuwt naar de zeilen, ik blijf dat toch moeilijk vinden om deze met een juiste bolling de maken.

Hoeveel lagen,gewicht,weefstructuur denk je te gaan gebruiken bij de carbon rompjes?

mvg Robert

Het is de bedoeling dat de romp en het dek uit 2 lagen 200 grams carbon gemaakt gaan worden maar misschien besluiten we na de test romp wat anders.

Lood is vrij eenvoudig te gieten. Je hebt er wat simpele attributen voor nodig (campingbrandertje, oude pan, frituurnetje) maar het is goed te doen. Het is wel een smerig karwei, doe het in ieder geval buiten.

Over de laminaatopbouw:

Carbon is zeker mooi. Als jullie die dingen in carbon willen, dan zou ik dit zsm inslaan. Het is steeds moeilijker aan carbon te komen (heel veel productie van carbon gaat naar Airbus en Boeing, die zich een klein beetje verrekend hadden in het gewicht van de A380 en de 787...) Derhalve blijft er weinig over voor de rest van de markt, en dat is allemaal al "allocated" danwel gaat naar bedrijven welke groot afnemen, en boete-beding hebben met de leveranciers.

Afgelopen week heb ik zelfs carbon moeten terughalen bij een klant, om een andere klant te voorzien...

Polyservice heeft in ieder geval nog keperweefsel. Dit is echter plooibaar, dus wat lastiger netjes in te leggen.

Carbon biaxiaal in 200, 250 en 400 gram heb ik overigens nog ruim op voorraad, evenals 300 gr UD en 416 gr keper (grover)

Voor de V70 zou je wellicht al afkunnen met een laag 200 gr carbon, en een 160 gram glas erachteraan. Schotjes van schuim zonder laminaat. Hooguit in het kielbereik nog wat versterking.

Als torsiestijfheid een probleem kan zijn, dan kan je de 160 gram glas vervangen voor 200 gram biaxiaal carbon.

De kielvin kan je ook voor een deel van biax carbon maken. Op de echte boten is het "zwabberen" van de kiel een probleem gebleken. Kan ook bijna niet anders met die smalle en dunne vinnen.

Hey iedereen,

ik volg al even de vooruitgang van jullie project ... ziet er mooi uit. Voor de plug die je gaat trekken zou ik niet overdrijven met het gewicht van de carbonmatten. Eens uitgehard zijn die werkelijk beenhard.

Ik heb zelf één laag van 200gr carbon en één laag van 80gr glasweefsel gebruikt. Daarna heb ik op de plaatsen waar veel kracht komt (kiel, roer & aanhechting van het staand want) strip directionele carbon gebruikt.

Je kan het één en het ander nalezen op http://www.rciona.tk/ . Ik heb er ondertussen een paar bouwprojectjes opzitten en blijf eigelijk maar ECHT sukkelen met één ding, namelijk de aansluiting van het dek op de getrokken romp. Ik kijk dan ook met spanning uit naar jullie oplossing.

Voorts ben ik momenteel bezig met een vaccuumpomp om in eerste instantie een perfect rechte en stevige kiel te bouwen. Later wil ik ook eens een romp trekken dmv vaccuum.

Groetjes en doe zo voort (ook zeker met de foto's)...

Wim

het probleem is de internet security.
Als je deze uitschakeld , werkt de link goed..
Robert misschien kan hier iets mee

@wim: Dus dan bent uook de bouwer van de aquaholic! mooie boot. Als je de security uitschakeld doet de site het gewoon.

Ik heb een keer een open60 rompje met gelcoat en 1laagje 200gr carbon gebouwd en vond dit toch wat slap. Maar ik denk dat dit een kwestie van uitttesten wordt.In welk opzicht heeft u dan last met de romp/dek aansluiting, ik werk op de zelfde manier als u en heb toch nooit problemen hiermee?

mvg Robert

Ik werk meestal met een balsaplaat van 0.2 die ik op een ingelijmde lat binnenin de romp vastlijm. Daarop komt dan de afwerkingslaag van glasvezelmat. Ik merk dat, na verloop van tijd, er scheuren aan de rand komen. Dit komt uiteraard doordat het allemaal een beetje "leeft" onder invloed van de warmteverschillen en zo.

Ik denk dat ik eens een mal ga maken voor het dek. Als ik de rand van het dek zo maak dat hij als het ware in de romp kan schuiven (een rechtopstaande rand van een cm of zo) dan moet de boel wel deftig verlijmd kunnen worden denk ik ...

Wim

daar was ik ook al over aan het nadenken, het is alleen een beetje lastig als die negatief wordt, dan komt ie wat moeilijk van de mal.

groeten johannes

Je kan ook een flens naar binnen aan de romp maken. Dit kan door de mal te voorzien van een flens (naar buiten) en op deze flens een contraflens te zetten, welke een cm de romp in steekt. Het is echter wel lastiger lamineren, met meer kans op luchtbellen. Eventueel de boel vooraf volzetten met ingedikte epoxy kan geen kwaad.

en daar zijn we weer! De plug was super glad! Lekker een paar avonden druk geweest met in de was zetten. De rand is afgeplakt met plakband, hier komt de flens van de mal op. De laatste voorbereidingen:
vor%20078small.jpg

En dan flink smeren met hars en het eerste matje erop;
vor%20087small.jpg

Er zitten twee laagjes van 80 gr/m2 en twee van 160gr/m2. Moet stevig genoeg zijn voor een mal die lang mee gaat!
vor%20088small.jpg

Na het wegknippen van de randjes ligt hij er nu zo bij te drogen:
vor%20091small.jpg

Morgenavond maar eens proberen om hem los te halen, heeft dan 48 uur gedroogd.........

Back