VOR bouwverslag; plug, mal, romp, dek, zeilen, kiel en klaar

De kiel is eigenlijk een apart project....qua schuren, plamuren en glad maken van de mal zeker! Het resultaat is dan ook super glad, de mal:
vor%20114small.jpg

De beide mal-helften vullen we op met carbon, de buitenste laag met koolstofweefsel van 200 gr/m2, en de rest binnenin met UD Koolstofband van 340 gr/m2:
vor%20115small.jpg

Als alles is opgevuld met epoxy en 'glass bubbles' kunnen de mallen worden samengevoegd en geperst:
vor%20120small.jpg

Ook hier kan na een dag drogen de mal worden opengebroken:
vor%20123small.jpg

De randen afzagen, schuren, afspoelen en meteen even kijken of hij past in het kantelmechanisme:
vor%20125small.jpg

Komende week even wat minder bouwtijd (oa door NK micromagic) maar daarna weer verder! (oh ja, ook nog flink onderdelen halen in Dortmund, Intermodellbau :wink: )

Aangezien het bouwen best leuk gaat, en ook steeds beter, worden we dus ook steeds meliger......het is dan ook heel vervelend als je druk bezig bent dat er iemand staat te filmen.......

Frank bezig aan het plamuren en schuren: klik hier

en Jeroen bezig met de kiel:klik hier

eh, de volgende filmpjes zijn van een kantelkiel of varende boot, wees gerust........

Mooie maar wel ingewikkelde manier om een kiel fin te maken. Het kan ook op de volgende manier:

Je maakt een hoek profiel welke de grades is waar op je je camber wil hebben dus bij 6% camber aan bijde zijdes maakt je een 12 graden hoek. Vervolgens maak je in dit hoek profiel een carbon plaat. Als de epoxi droog is haal je je matjes uit het hoek profiel. Nu werk je de twee zijkanten op de zelfde grote af en lijm je de open kant aan elkaar. Zo krijg je als je bijde kanten gelijk hebt gemaakt een heel mooit profiel. Dit profiel kan je vervolgens volschuimen

Ja krijg je een netzo stijve kiel maar wel een lichter. (het carbon in het midden voegt niet zo veel toe aan de sterkte.

naamloos.JPG

Groet FKZ

Knap werk mannen. Zijn er nog meer van die melige filmpjes beschikbaar. Krijg je een goed beeld in welke omgeving deze knappe staaltjes werk geproduceerd worden.

Groet FKZ

En wat betreft de volgende kiel: probeer aan wat carbon UD te komen, en leg dat in de lengte, en op + en - 45 graden.

De vezel in de breedte doet niet zoveel. De lengtevezel geeft stijfheid, en de + en - 45 graden geeft torsiestijfheid. Ik heb begrepen dat de lange, slanke vinnen toch wel wat last hebben van "kwispelen". Nu zal dat in het klein minder zijn, maar toch...

zoals ik dus al schreef is alleen de buitenste carbonlaag niet UD, de rest binnenin wel...........de kiel is verschrikkelijk stijf en sterk, wellicht een beetje overdone.........maar wel veilig als eerste proef/test. Hier gaan we mee experimenteren qua lengte e.d.. Tevens is een volledig opgevulde kiel wel zo handig om in te schroeven, we hebben immers een verbinding nodig met het kantelmechanisme. Om later tijdens het vervoeren alles los te kunnen krijgen moet dat ook redelijk duurzaam en robuust worden uitgevoerd.

De methode van FKZ is wellicht ook een optie, alleen we hebben nu perfecte mallen, en kunnen straks dus eenvoudig en snel meerdere kielen maken.

Gaat lekker heren!!! Zo te zien duurt gaat alles nog voorspoedig. Goed te zien dat jullie, in tegenstelling tot de Farr boats, de boel wel verstevigen.

Succes tijdens het NK.

Groet,
Rogier

Matthijs NED 469 zei:
zoals ik dus al schreef is alleen de buitenste carbonlaag niet UD, de rest binnenin wel...........de kiel is verschrikkelijk stijf en sterk, wellicht een beetje overdone.............

Ah, dan moet ik leren lezen... Over het geheel vullen met microballoons zou ik me niet druk maken. Het is wellicht iets zwaarder dan schuim of balsa, maar erg makkelijk te maken, en zo erg is het niet dat een kiel wat zwaar wordt...

En idd, waarschijnlijk is de kiel veel te sterk...

poeh, waar waren we gebleven? We zijn erg druk geweest, NK-micromagic, zeilen met echte boten, vrijwilligerswerk voor de stop-over in Rotterdam, ziek, geen zin, racen en bouwen aan buggy's enz, enz, enz. Maar we zijn nog bezig! Het zal nu voornamelijk het inpassen en inbouwen van de onderdelen worden. Met de kiel als grootste en moeilijkste klus. Hier zijn we bezig met de onderdelen:
vor%20128small.jpg

Om de romp een beetje stevigheid rond de kielconstructie te geven komen er twee spanten dichtbij te staan. Gemaakt met carbon en balsakern:
vor%20132small.jpg

Ondertussen het dek ook op strategische plaatsen voorzien van een strook carbon:
vor%20133small.jpg

Maar dan even spannend, een sleuf maken in de romp om de kiel te kunnen plaatsen:
vor%20141small.jpg

vor%20142small.jpg

Dat was heel wat meet en uitteken werk, dit moet natuurlijk absoluut recht in de romp komen, maar het is gelukt, en de kiel kan voor de eerste keer in de boot hangen:
vor%20143small.jpg

vor%20144small.jpg

Samen met de spanten is dit de eerste opzet.
vor%20145small.jpg

De zeilen zijn al gemaakt door onze superdeskundige, echte JK-sails dus.....
vor%20135small.jpg

Er zit echt een geweldig profiel in, deze kunnen niet anders dan hard gaan! Ze zijn doorgelat met een dun carbon staafje:
vor%20138small.jpg

En de 'bolle kop' blijft in vorm door wat strookjes epoxyhars.
vor%20139small.jpg

Volgende week weer verder, de mast is al gezaagd, de giek is er. Nu nog zalingen maken en het lummelbeslag........

Zow, ziet er heel mooi uit jongens, vooral die zeiltjes. Ben zelf druk met men dek en het inbouwen van roeren en kiel bezig.

Ziet er allemaal schitterend uit, kijk uit naar de verder kielconstructie.
Ik heb nog wel een vraag: als ik de zeilen zo zie liggen zie ik toch totaal geen profiel, camber zoals de Engelsen het zeggen, terwijl jullie spreken over een geweldig profiel.
Op de foto zie ik toch echt een normaal plat zeil zonder profiel.

Pendelaar.

Als je goed kijkt zie je de carbon vezels van het doek af en toe verspringen. Dit zijn dus de naden van de banen.
Het grootzeil is opgebouwd uit 6 banen en de fok uit 5.
Er zit wel degelijk bolling in de zeilen! wel niet zo heel veel maar er zit echt bolling in.
veel mensen maken de zeilen van modelboten veel te bol waardoor de boot al heel snel te veel druk in de zeilen heeft en dus alleen maar op zijn kant gaat liggen en uit het roer loopt.

Groeten
Jeroen

Kleine tip, al is dit wel een enorm gepuzzel.
Lijkt mij mooier om de banen zo te snijden zodat het cabonvezel ook in patroon doorloopt.
Succes met de verdere bouw, zal het e.e.a. blijven volgen als ik niet aan het bouwen ben aan mijn vloot.

Pendelaar

Op de site van rob meijer zat ik naar de verschillende kantel systhemen te kijken. En het kantel systheem welke jullie ingedachten hebben

Pagina6_IMG_OBJ11.jpg

Maar ik denk dat als je de servo onder bij de kiel plaast ipv er boven je de krachten van de servo beter kan gebruiken. In het plaatje is ook de sitautie getekend zoals die zal zijn als de kiel naar beneden staat. nu is de arm welke op de kiel zit enorm kort en zal er een enorme hoeveelheid kracht nodige zijn om de kiel door dit dode punt te kantelelen. Als je de servo op de bodem van de boot plaatst heb je altijd een arm van 10 cm op het punt waar je de kracht het meest nodig hebt. En als het mogelijk is zou ik de lengte van de arm van de kiel gelijk houden en hem in de arm van de servo laten schuiven. Dit omdat alsje de opstlling gebruikt met de servo op de grond zal de arm van de servo korter worden bij een grotere kanteling en dus meer kracht krijgen.

Just my 2 cents mbt het kantelen van kielen

groet en succes met de bouw FKZ

Back