VOR: Nieuw bouwproject Ericsson VO70

Als je het op een gegeven moment niet meer ziet, dan kan je de boel het beste even in een egale kleur spuiten met grondverf, daarna zie je weer hoever je bent met strakmaken.

Voor het strakmaken van grote vlakken gebruik ik altijd een schuurlat met schuurpapier erop. Hiermee kan je de romp in de lengte goed strak krijgen. In de breedte kan je hem strak krijgen door schuren met een slappere schuurlat, en/of een stijvere, en deze diagonaal over de romp schuren.

Ben nu nog bezig met alle zichtbare putjes bij te plamuren, de spuitplamuur staat al klaar om daarna alles in een egaal kleurtje te zetten zodat ik de laatste foutjes eruit kan halen.

skiff zei:
Als je het op een gegeven moment niet meer ziet, dan kan je de boel het beste even in een egale kleur spuiten met grondverf, daarna zie je weer hoever je bent met strakmaken.

Voor het strakmaken van grote vlakken gebruik ik altijd een schuurlat met schuurpapier erop. Hiermee kan je de romp in de lengte goed strak krijgen. In de breedte kan je hem strak krijgen door schuren met een slappere schuurlat, en/of een stijvere, en deze diagonaal over de romp schuren.

wat voor plamur heeft u gebruikt en komt er ook nog iets over dat plameur heen want anders lijkt het me dat het allemaal water op zuigt, en dan wordt hij heel erg zwaar.

hoe maakt u eigenlijk de kielbulb

mm801mm zei:
wat voor plamur heeft u gebruikt en komt er ook nog iets over dat plameur heen want anders lijkt het me dat het allemaal water op zuigt, en dan wordt hij heel erg zwaar.

Dit is de plug die ik aan het maken ben, dus niet de eigenlijke boot. Van deze plug wordt later nog een (vrouwelijke) mal getrokken, en in die mal kunnen dan lichte rompjes gemaakt worden

Dus hoeveel plamuur ik er nu ook opsmeer, maakt helemaal niet uit, vermits het gewicht helemaal geen rol speelt op dit moment (weegt samen met de houten spanten en latjes trouwens toch al veel te veel om deftig te varen)

Dus ook wat water betreft.... deze plug komt nooit met water in contact en dus maakt het niets uit.

Maar ik gebruik standaard fijne polyester plamuur ter info.

mm801mm zei:
hoe maakt u eigenlijk de kielbulb

Daar ben ik nog lang niet aan toe! de bulb (ballast) is het allerlaatste onderdeel wat ik ga maken, ik streef de boot zo licht mogelijk te maken, zodat deze inclusief tuigage en electronica veel te hoog ligt. Alle ballast die dan moet toegevoegd worden om de boot mooi op de waterlijn te krijgen, komt dan in de bulb. Dus hoe lichter de rest, hoe meer gewicht in de bulb en dus hoe efficienter het oprichtend vermogen.

Maar ik heb het volgende idee: ik heb reeds met balsa en PU-schuim de vorm van de bulb gemaakt, zoals die volgens de plannen moet zijn. Daar wordt dmv plaaster een negatieve mal van gemaakt die uit 2 helften bestaat die tegen elkaar passen. Vervolgens het benodigde gewicht aan lood smelten en in deze plaasteren mal gieten.

Dazzler zei:
Dit is de plug die ik aan het maken ben, dus niet de eigenlijke boot. Van deze plug wordt later nog een (vrouwelijke) mal getrokken, en in die mal kunnen dan lichte rompjes gemaakt worden

Je bent met de Plug bezig hier wordt een Negatief van gemaakt waar je weer Positieve Rompen uit kan maken.
Vrouwen hebben hier niets mee te maken.
Male en Female kom je in de Electronica tegen.

OK, even de laatste vorderingen laten zien....

De romp voor het eerst van de bouwplank afgehaald:
plug27.jpg

De uitstekende delen en latjes verwijderd en ge rand gelijk geschuurd:
plug28.jpg

Plaatsen van de kuipvloer:
plug29.jpg

Opbouw van het dek:
plug30.jpg

Het dek ligt volledig - enkel de kajuitopbouw moet nog gedaan worden...
plug31.jpg

De afwerking van de kajuitopbouw kan echter later - het belangrijkste is het dek, want door dit voolopig nog te laten uitsteken over de romp, krijg ik onderaan een mooie flens rand - handig voor de mal te maken!
plug32.jpg

Nogmaals de romp inclusief flens rondom - eens de mal van de romp getrokken is later, kan deze weggezaagd/schuurd worden om daarna het dek verder af te werken.
plug33.jpg

Tussen het wachten door (lijm moet drogen nietwaar) al maar aan het roer begonnen...

Helaas een foto vergeten te nemen van de opbouw van het roer - bestaat uit balsa voor de vorm met daarin een inox staafje van 4mm diameter dat als roerkoning gaat dienen, en welk een ruim stuk voorbij de helft van het roerblad loopt wat het geheel wel stevig maakt.

Daarna een beetje glasmat eromheen:
roer01.jpg

Schuren en plamuren:
roer02.jpg

Primer erop:
roer03.jpg

En tot slot mooi fluo rood/orange verf en enkele vernislagen:
roer04.jpg

De volgende dagen zal de romp verder perfect glad gemaakt worden, waarbij ook vooral de overgang met de flensnaad grondig zal geïnspecteerd en zo nodig geschuurd worden - zodat het geheel klaar is om in de verf gezet te worden!

Update:

De romp voor de eerste keer in de spuitplamuur gezet, zodat het een egaal geheel wordt en ik makkelijker de kleine foutjes kan zien die er nog inzitten:
plug34.jpg

Daarna alle foutjes opnieuw plamuren en bijschuren tot het geheel echt effen is:
plug35.jpg

En vervolgens nog een goeie laag spuitplamuur erover en met een erg fijn schuurpapier even nat slissen:
plug36.jpg

De romp staat dus nu lekker strak. Nu ga ik even horen wat het zou kosten om deze lekker in de hoogglans te laten zetten in een lakkerij, want zo'n grotere vlakken met een spuitbus daar ben ik niet zo'n held in.

goed werk! enne, zelf in de hoogglans zetten hoor, gewoon spuitbus bij hema vandaan, en in dunne laagjes spuiten met 30 cm afstand. Geduldig dunnen laagjes spuiten, kan er weinig foutgaan. Ben bang dat je bij een spuiterij meer kwijt bent dan aan al je materiaal tot nu toe......... succes!

Of je koopt wat zogenaamde "DD-lak", die zet je er met een
ROLLER op !
Die vloeit vanzelf mooi vlak uit !

En daarna het spulletje eens flink polijsten en in de was zetten.

Gerwin

en de boot is mooi op tijd voor de volgende race, waarin de ericsson weer mee gaat doen. er komt waarschijnlijk ook weer een stopover in rotterdam.
ik denk dat mijn boot ook wel klaar is voor de volgende race 8) , ik zit nu in de afwerkfase van de plug

susho zei:
en de boot is mooi op tijd voor de volgende race, waarin de ericsson weer mee gaat doen.
De volgende race is in 2008-2009 (en dus 1 jaar vroeger dan origineel gepland)

Nou om eerlij kte zijn.... dan hoop ik wel dat m'n model héééél mooi op tijd klaar is, want ik zou toch graag al in 2007 rondzeilen ;)

Maar wel fijn dat Ericsson terug meedoet - geeft een extra stimulans om m'n model zo getrouw mogelijk af te werken!

De route gaat nu ook langs het midden oosten en azie (voor het eerst)! Ik hoop ook dat ABN weer mee doet zijn ook toppers hoor!
Maar je boot ziet er prima uit moet ik eerlijk zeggen. Heb nog nooit een boot uit een mal gemaakt. Lijkt me erg lastig trouwens! Maar ik wens je er erg veel succes mee waarschijnlijk gaat hij wel goed varen net zoals de echt ericsson. Alleen moet je er wel iets meer gewicht op de kiel plaatsen...
Tom

Weer even een foto - update:

Tijd om de werkruimte om te vormen tot een "professionele spuitcabine", benodigde materialen: plakband en de reclame foders van de laatste weken:
plug37.jpg

Nog 1 laatste laag primer erop:
plug38.jpg

En dan de hoogglanslak erop. De kleur is een fantastisch metallic paars, waar ik nog enkele bussen van had liggen. Vermits het nog steeds om de plug gaat, is de kleur van geen belang, dus waarom zou ik nieuwe verf gaan kopen als we nog restjes hebben staan....
Het resultaat van 1 laag: (is dus nog niet helemaal dekkend zoals te zien)
plug39.jpg

En even uit een andere hoek:
plug40.jpg

Morgen nog een 2° laagje zetten!

Dringend tijd voor nog een update!!

Ik kreeg de plug niet echt genoeg hoogglans naar mijn zin, en laten spuiten bij een spuiterij koste inderdaad een klein fortuin (zoals Matthias al waarschuwde)

Gelukkig kon m'n vader de plug laten lakken op de carroserie afdeling bij hem op school, en dit was het resultaat:

plug41.jpg

Zo strak en blinkend als maar kan zijn!!

Vervolgens een mooi laagje loswax aangebracht, gevolgd door een gelcoat, die ik overigens bruin heb ingekleurd, kwestie van wat contrast te hebben zodat ik geen plekje zou overslaan.

Dan enkele lagen glasmat erover, en het resultaat ziet er dan zo uit:

mal01.jpg

mal02.jpg

mal03.jpg

Nu is het enkele dagen wachten, totdat alles goed uitgehard is. En hopelijk krijg ik de mal dan netjes van de plug af! (zou moeten als de loswax z'n werk goed doet)

Ik kan alleen maar het volgende zeggen: petje af.
En nu maar hopen dat alles weer los komt zoals je wilt.....
Ik heb daar alle vertrouwen in.

Succes met dit project.

Pendelaar

Wat voor lak heeft de spuiter gebruikt? Acryl of PU? In het geval van Acryl kan het lossen wel eens een probleem zijn (en daar kan de was niets aan doen). In dat geval kan je de plug nog opofferen. Wellicht is het wel verstandig voorzichtig nog een paar lagjes (elke dag een laagje) polyester met vezel aan te brengen, voor de sterkte. Een mal kan nooit sterk genoeg zijn!

De lak ook altijd minmaal een week laten uitharden voor je gelcoat aanbrengt!

De truc bij het spuiten is eerst een paar mist-coats aan te brengen, en dan lef hebben en een glanzende laag erop. Zo nat spuiten tot hij net niet gaat lopen. (waarbij ik moet toegeven dat veel spuitbussen nooit een mooie glans zullen geven, tenzij je polijst)

mooi werk Dazzler! Wat voor verf de spuiter ook heeft gebruikt, de mal zal waarschijnlijk erg lastig los komen. Komt door alle hoeken waarin je de 'plug' hebt opgesloten. Veel kracht zetten en niet bang zijn is blijkbaar de truck... beschadigingen in je mal kun je weer bijwerken met plamuur, etc, etc. Ik zal binnenkort weer eens een update van ons project plaatsen, wij gaan ook stug door!

Back