Vortex 32 met sprite turbine

Vandaag de vortex afgemaakt. Zwaartepunt ligt met een bodempje brandstof op 108mm waar 103 de bedoeling is. Met een volle tank ligt het er dus mooi voor. Met een bodem kero in de tank weegt hij compleet 2600 gram, ook niet gek.

Voor het starten heb ik een mooi L bochtje gevonden, gaan we morgen in de kist eens testen. Het voelt goed, de starter drukt zich weg van de motor. Kachelpijp om de staart te beschermen hadden ze niet dus die moet ik nog even zoeken ergens. Morgen start ik hem zonder staartbomen even.

Morgen ook foto's :)

Heee Herman,

Al wakker? ;-)

Succes met het starten van het motortje, ga je vandaag ook al een poging wagen of is dat komende dagen?

In ieder geval al succes gewenst.

Grt,
Berto.

Hehe, nu wel ;)

Dat ligt helemaal aan het weer, 5bf is me net teveel :( Hij moet ook niet direct stuk. 3bf zou ideaal zijn, en dat moet zaterdag lukken. Eerst rustig alles controleren en testen. Ik ga wel kijken of hij een beetje over het veld wil rollen.

Starten in het model ook geen enkel probleem. L bochtje werkt prima. Model rolt ook aardig op het veld en de kleine wielen zijn geen probleem. 1/2 gas maakt al snel snelheid. Toch niet gevlogen, teveel wind. Zaterdag proberen :)

Misschien wel :) Ligt eraan of die datum een beetje gunstig valt... en hoe het weer is uiteraard ;)

Ok! Ja het weer moet gewoon goed zijn :p meeting is volgens mij op 21 en 22 mei. Maar ik zal er alleen de 21e zijn. De 22e is namelijk de regiodag in oss, dan kan ik zelf vliegen haha :p

Nog wat foto's gemaakt.

CIMG6612_JPG.jpg

CIMG6613_JPG.jpg

CIMG6614_JPG.jpg

CIMG6616_JPG.jpg

CIMG6617_JPG.jpg

Ook een pijpje gevonden om de staart te beschermen tegen eventuele vlammen bij het starten. Stabilo is erg dun en 1 vlam kan al gaten in de bespanning branden.

CIMG6619_JPG.jpg

Het weer zat mee, mooi zonnig met 3-4bf perfect over het veld.
CIMG6907_JPG.jpg

Het veld werd nog even mooi strak gemaakt
CIMG6908_JPG.jpg

Daarna alles klaargezet en de boel opgestart. Motor starte de eerste keer niet goed maar dat kwam doordat ik de blower scheef hield, dat moet niet ;) Poging 2 was raak en de motor starte prima.
CIMG6910_JPG.jpg

De start ging erg vlot, hij is zo los. Wel wat down trim nodig want de motor duwt hem wat omhoog, beetje downtrust moet de motor erbij. Ook wat trimmen op de rolroeren maar die waren niet perfect recht dus had ik al verwacht. Rol was ook erg fel en kwam uiteindelijk op 70% met 20% expo uit.

De kist gedraagd zich verder prima en vliegt heel goed, net als de grote versies. Zwaartepunt leek perfect, inverted ook geen probleem. Snelheid is prima, niet te snel want hij is niet zo groot. Vermogen van de motor is echt geniaal, volgas verticaal en heerlijk grote loopings. Toch met 1/3 gas vliegt hij al leuk, 1/2 meestal.

Landing was een eitje, hij remt goed af maar met 4bf was dat ook wel te verwachten. Mooi aan up gaan hangen en motor voor het veld uit en afvangen en je zet hem op de achterpoten neer. Perfect combie :) Verbruikt was ook heel netjes, 400ml voor 6min! Dat is heel netjes en exact in verhouding met de grote versie waar een 9kg motor in zit met 1200ml verbruik op 6 min.

Tot slot nog een foto na de vlucht. Video is aan het uploaden!

CIMG6916_JPG.jpg

Super, strakke landing!

Waar keek je op het einde naar op je zender?

Laatst bewerkt door een moderator:
proficiat herman,weer een mooi vliegende jet kist erbij,is wel wat nerveus op z,n rolroeren zo te zien,maar dat is simpel te veranderen,wel apart zo starten met die beschermpijp,maar werkt natuurlijk perfect.
gr,henk

Back