Vraag in veband met vervangen moter type speed 600 bb turbo

Die manier van ontstoren is de standaard en goede manier dus daarover geen opmerkingen. Alleen het soldeerwerk, dat lijkt nergens op. :oops:
De solderingen bij de koolborstelaansluitingen zijn plakwerk. Op m'n werk noemde we dat een "croma constructie" of te wel bak en braadwerk. Het soldeer is daar niet doorgevloeid en de overgangsweerstand is heel hoog. Dat betekend veel verlies en zelfs kans op uitval. Daar is veel verbetering nodig.

Ernst... Zo kwam deze uit mijn boot, de kabels vers gedesoldeerd. Kan verkeren :-)

Paar jaar terug rees deze ontstorings vraag ook, was ik net aan het converteren naar het zoveelste motorexperiment in mijn test-bed-boot.
Ten tijde van het gebruik zijn alle Ohm's en tantes diepgrondig getest. Was er geen sprake van slechte verbindingen, tegendeel. Stonden de borstelmotoren op 71% rendement. Solderen doe ik met een stinkend duur profi-Weller station.

Mochten ze ooit weer aan het werk gaan, staat het er weer netjes bij gesoldeerd.
Ik zal de verbindingen wel eens een keer op poetsen in Photoshop.

Je waarschuwing is terecht... geen baksels... anders was zelfs m'n avatar al lang door z'n assen gezakt.

Minste verliezen geven gekrompen stekker/kabelverbindingen. Bij 80% van de scheepsmodellen lood om oud ijzer. Soms is daar 'goed' al meer dan goed genoeg.

Gr Bas

intussen is beslist maandag ha ik uit veiligheid nog de condensators bij zetten zo zijn we zekerder op storing vrij varen.

we hebben ook de diepte meter getest tijdens het varen en we kunnen een 250m ver gaan dan valt het bereik weg hebben deze ook verplaatst van achter waar alle electronica zit naar van voor waar niks zit.

ook is beslist we verder gaan op lipo dus nu moeten we aankopen.
hobby king heeft 8000mhp 3s cellen denk we daar al ver mee komen.

heb ook ergens iemand gevonden die 5s 5000mhp cellen heeft voor een zacht prijsje wegens mis koop en dus nieuw zijn.
nu is de regelaar dus 3s of 12 volt de robbe rocraft 100 kan je bv de 5s cellen om zetten naar 3 s cellen via een ubec of is de ubec enkel om de spanning om te zetten voor gebruik van de servo's en ontvanger en niet voor de regelaars.

indien een ubec zou kunnen overwegen we om de 5s aan te schaffen kunnen we langer varen iemand idee hier over???

mvg pedro

Hoe kan in vredes naam een accu 5000mhp (5000 milli paarden krachten) zijn? Je zal waarschijnlijk 5000mAh (5000 milli Ampère uur) bedoelen. ;)

De capaciteit van een accu heeft geen enkel invloed op de afstand waarop een zender of ontvanger werkt. Dat is het zelfde als dat de tankinhoud van een auto invloed zou hebben op hoe hoeveel kW (pk's voor de "ouderen" onder ons ;)) de motor kan produceren. De tankinhoud (capaciteit) heeft alleen invloed op hoe lang die motor vermogen kan produceren.

Of je 3S of 5S accu's moet kopen hangt helemaal af van de regelaars en de motoren die je gebruikt. Uit wat ik gelezen heb maak ik op dat die voor maximaal 12V installatie zijn gemaakt dus kan je niet meer dan 3 cellen in serie gebruiken, dat is dus een 3S accu.
Als je dus een 5S accu wilt gebruiken zal je regelaars en motoren moeten gebruiken die voor minstens 21V geschikt zijn.

De BEC in een regelaar zorgt ervoor dat de ontvanger en servo's de juiste voedingsspanning krijgen. Dat is meestal 5V, soms wel eens 6V. De BEC zorgt dus niet voor een lagere spanning voor de regelaar. Dus nogmaals, als je een 5S accu wilt gebruiken zal je regelaars en motoren moeten gebruiken die voor minstens 21V geschikt zijn.

intussen zijn we een jaartje verder
ha nu voor mezelf ook een boot bouwen in dezelfde grote geladen met voer een 9kg
de boot ik verbouwde doet het goed de robbe moters zijn heel goed en geven de boot op lipo ion accu een speed boot effect.

nu zou ikzelf graag liever een bruschless moter erin hangen (vermoedleijk nog stiller dan de brusched moter) in mijn model maar hoe vind ik die of hoe bereken ik om een moter te vinden die hetzelfde vermogen levert als de robbe 755/40 moter.
of word dit een flop en ha ik voor de robbe moter?

mvg pedro

Als de boot op die Robbe 755/40 motor al als een speedboot vaart zal dat met een borstelloze motor nog erger kunnen zijn. Dat hoeft natuurlijk niet per se maar het kan!

De Robbe motor draait relatief langzaam en kan maar een gering vermogen leveren van ongeveer 50Watt. Wanneer je een borstelloze motor wilt gebruiken moet je er één hebben die ongeveer net zo snel (langzaam :rolleyes:) draait en ongeveer net zo veel vermogen kan leveren.
Dat is een probleem. Borstelloze motoren die ongeveer evenveel vermogen leveren draaien allemaal veel sneller. Dat kan drie tot wel zes keer zo snel zijn!
Als je een motor wilt hebben die ongeveer even snel draait krijg je een grote motor die veel meer vermogen kan leveren. Dat kan wel tien tot dertig keer zo veel zijn, dus 500 tot 1500Watt! Ook de afmetingen zijn duidelijk groter.

Nu is het voordeel van een elektromotor dat die maar zo veel stroom gebruikt als nodig is. Ook al heb je een motor die 50A kan verwerken, bij een geringe belasting zal hij dat echt niet doen. Dus met een vrij kleine schroef zal de motor veel minder stroom gebruiken, en dus vermogen afgeven, dan hij zou kunnen.
Maar de motor is wel vrij groot en die moet wel passen op de plek van de oude motor. Dus daar kan je een probleem tegen komen. Ook het gewicht zou een probleem kunnen zijn. Bij een boot zal dat meestal wel meevallen maar het is wel iets waar je misschien aan moet denken.

Nog even terug komen op het vermogen, de motor kan veel vermogen leveren. Als je hem gering belast zal dat wel meevallen maar wat als de schroef vast loopt in wier of zo? Die sterke motor kan dan een voordeel zijn dat hij de zaak wel rond krijgt maar wat gebeurt er dan? Breekt de schroef, gaat er iets anders aan de boot kapot? Daarbij, ook al draait de schroef wel als hij vol zit met wier kom je nog niet vooruit!

Al met al denk ik niet dat je veel voordeel zal hebben van een borstelloze motor. Als de motor die er nu in zit goed voldoet zou ik hem niet vervangen. En een borstelloze motor is ook niet per definitie stiller. Daarbij spelen meer zaken een rol.

pedro het probleem is dat robbe wel langzaam lopers had die je kon gebruiken
op 2 S geven die nog voldoende speed en power maar robbe is failliet dus wat er nog in de winkel licht is zonder garantie
ik heb zelf reeds verschillende boten met die roxxy BL motoren en ja je kunt er zot mee doen maar het verbruik zakt enorm tegen over brushed
zie het topic van freek zijn duikboot waar ik hem ook aan geraden heb om een BL in te zetten
gr raf

oesje wist niet robbe faliet was als ik als nog de robbe wil zal ik er me vlug moeten zoeken.
aan de hand van de info van hier boven ha ik geen bruscles nemen.
maar het gaat hem wel over een nieuwe boot en niet de boot die ik hier behandelde om een upgrade te doen.

maar wil het topic hier verder zetten omdat het om een zelfde type voerboot gaat en men eigen topic is.

nu versta ik waarom vele winkels hem als uit verkocht hebben staan op hun site.
of is er een vervanger voor de robbe 755/40 van een ander merk moest ik deze niet meer vinden in 2 stuks.

mvg pedro

De enige legitieme reden waarom je over zou willen stappen van borstelmotoren naar brushless (BL), is het feit dat een BL veel efficienter is. Een BLmotor van dezelfde grootte als een borstelmotor kan veel meer kracht (of snelheid) genereren.
Lawaai is geen reden. In een aantal van mijn motoren zitten borstelmotoren; sommigen hoor je piepen tijdens het draaien. De oorzaak daarvan is niet de motor, maar de (hoogfrequente) regelaar die de motor laat piepen. Andere borstelmotoren hoor je absoluut niet. Reden: ze zijn goed gemonteerd in flexibel materiaal, de props zijn goed uitgebalanceerd, de schroefas is goed gesmeerd en (het belangrijkste) ze worden geregeld door een (oud type) laagfrequente regelaar.
In een torpedoboot van mij hangen 3 BL-motoren omdat het ding nu eenmaal snel moet varen. De buitenste twee hoor je nauwelijks, maar de binnenste geeft elke keer als hij gaat draaien een korte, maar vrij luide piep. Als de boot eenmaal op snelheid is, hoor je alleen maar het geruis van het water wat door de schroeven vermalen wordt...

Een ding waar je rekening mee moet houden met borstelmotoren: de diameter van de schroef mag niet groter zijn dan de diameter van de motor. Zeker als je er een 5 blads schroef op zet. Anders verniel je de motor. Die moet namelijk veel te veel kracht zetten om die grote schroef rond te krijgen.
RCPoint in Beugen heeft een behoorlijk aantal grote Buhlermotoren (industriele borstelmotoren) liggen. Geruisloos, rustige loop en krachtpatsers. Voor een beschaafde prijs. Voor deel daarvan is: je kunt met relatief goedkope regelaars werken; regelaars voor BL-motoren die vooruit en achteruit moeten regelen, zijn vrij prijzig. En je hebt voor BL-motoren altijd twee regelaars nodig.

Voor borstelmotoren kan je met een regelaar toe, mits die het opgenomen vermogen van beide motoren samen aan kan. En zelfs als je moet varen met "tankbesturing" (draaien door de motoren in toerental te laten varieren) kun je met wat simpel geknutsel met micro-switches, draad en een servo je eigen tankbesturing in elkaar knutselen.

Back