(vraag) Lama helikopter draait om zijn as

• Topicstarter Topicstarter thombadings
  • Startdatum Startdatum
T

thombadings

Guest
Hallo,

Ik heb sinds juli vorig jaar een RC helikopter, namelijk een [URL="
van Ikarus[/URL]. Ik ben nog een redelijke n00b dus weet ik er nog niet veel vanaf. :P

Als ik ermee ga vliegen, en de accu volledig is opgeladen doet de helikopter het gewoon en vliegt hij uitstekend. Maar na een tijdje begint hij steeds meer om zijn as naar links te draaien. Zelfs als ik de trim helemaal naar rechts zet en ook het hendeltje helemaal naar links duw, lukt het niet om het recht te laten vliegen of naar rechts te laten tollen.

Weet iemand waaraan dit kan liggen?

De enige rede die ik kon bedenken was het volgende:

Als je je helikopter naar links probeert te laten draaien om zijn as gaat de bovenste proppellor minder hard draaien. Als je naar rechts probeert te draaien om z'n as, gaat de bovenste proppellor juist harder draaien.
Na een tijdje begint de accu zijn kracht te verliezen en kan de motor de bovenste proppellor niet hard genoeg meer laten draaien om hem naar rechts te laten draaien om zijn as (of ook meer recht houden). Naar links draaien kan natuurlijk wel, omdat de motor dan alleen maar minder kracht hoeft te zetten.

Alvast bedankt!
Thom Badings

Laatst bewerkt door een moderator:
Niemand die hier iets over weet?

EDIT: sorry,, ik zie nu ook dat ik dit in de verkeerde rubriek heb gezet,, kan een mod het verplaatsen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt aannemelijk wat je al bedacht had, tenminst dat van het vermogen van de accu. Zeker als hij in het begin gewoon goed vliegt, is het vermogen later waarschijnlijk te laag om met de staart rotor tegen te sturen.

Je verhaal van links en rechts omdraaien lijkt me minder logische. Ik denk dat dit ook door het beperkte vermogen komt, omdat het sturen extra power van de motor vraagt. Maar als mijn idee klopt, zou ook in het begint van het vliegen de rol naar links makkelijk moeten gaan dan de rol naar rechts. Klopt dat?

Klinkt aannemelijk wat je al bedacht had, tenminst dat van het vermogen van de accu. Zeker als hij in het begin gewoon goed vliegt, is het vermogen later waarschijnlijk te laag om met de staart rotor tegen te sturen.

Je verhaal van links en rechts omdraaien lijkt me minder logische. Ik denk dat dit ook door het beperkte vermogen komt, omdat het sturen extra power van de motor vraagt. Maar als mijn idee klopt, zou ook in het begint van het vliegen de rol naar links makkelijk moeten gaan dan de rol naar rechts. Klopt dat?
Een Lama zoals hij die heeft, heeft geen staartrotor. Om de as links en rechts wordt geregeld door het toerenverschil tussen de onderste en bovenste rotor. Die staartrotor die je in het filmpje ziet zit er alleen voor de sier...

Als het goed is, kun je op de controller op de heli twee dingen regelen: de gain en de proportional. Met de proportional kun je het toerentalverschil tussen de onderste en bovenste rotor regelen, en dus het links of rechtsom draaien.
Als je dit af gaat stellen is het belangrijk dat je accu vol is en dat je trim in het midden staat. Zet nu de zender aan en sluit de accu aan. Laat de heli vervolgens stijgen en kijk welke kant hij uit draait. Draait de heli naar rechts, dan moet je de proportional ook rechtsom corrigeren. Draait hij nar links, dan naar links corrigeren. Denk er ook aan om telkens na correctie de accu los te koppelen, even te wachten en vervolgens opnieuw aansluiten, zodat de gyro zich kan calibreren met de nieuwe instelling. Dit is milimeterwerk, dus doe het in heel kleine stapjes. En hou de trim in het midden. Je zult tijdens het vliegen wel wat moeten corrigeren, maar dit zou alleen met je trim moeten kunnen. Als je de trim en de stick nodig hebt, draait hij te veel weg.
Laatste tip: als je de accu aansluit, moet de gyro calibreren. Het is heel belangrijk dat de heli tijdens deze calibratie niet beweegt, andes is hij het padje kwijt.
Succes!

Willem.

Een Lama zoals hij die heeft, heeft geen staartrotor. Om de as links en rechts wordt geregeld door het toerenverschil tussen de onderste en bovenste rotor. Die staartrotor die je in het filmpje ziet zit er alleen voor de sier...

Oeps, foutje! Ik was idd afgegaan op het filmpje en mijn eigen heli. Weer wat geleerd: als ik het model niet ken, zal ik de volgende keer mijn mond houden! Succes verder.

Back