Vraag over naderingsschakelaar

rcexl-curve.jpg

Wat bedoel je met "op verzoek"?
Moet je die bij RcExl speciaal aanvragen? Want op hun site zie ik er niks over (is ook een waardeloze rommelige site overigens), en mijn viertakt draait gewoon met dezelfde ontsteking als de tweetakten (en draait daar overigens gewoon goed mee).

Groet, Bert

Ik loop nu even tegen een probleem van temperatuur-verloop aan:
Momenteel staat de hele opstellingin de (onverwarmde) garage.
Als ik de boel bijvoorbeeld 10 minuten onder spanning heb staan, triggert hij later, dan wanneer de boel nét aangezet is.
Dat verloop bedraagt tegen de 10~15 graden.
M.a.w.: ik heb na een half uurtje met de boel aan het prutsen te zijn, de triggerhoek keurig op 28 graden voor top staan, ik zet de boel uit en kom een uur later terug. Dan schakel ik in en controleer de timing en die ligt opeens op bijna 40 graden voor top. Na tien minuten wachten is hij weer 28 graden, keurig netjes, en blijft daar stabiel.

Niet onoverkomelijk, maar wel vervelend.
Geen idee in welke van de componenten dit zit, en hoe er voor te compenseren is.

Groet, Bert

De pulsopnemer zit meestal op 28°C voor BDP. Dat is ongeveer de maximale vervroeging die noodzakelijk is. Bij lage toerentallen zal de processor de puls vertragen zodat hij op ongeveer 5° voor BDP komt. Die vertraging blijft tot 1000 toeren per minuut en wordt dan geleidelijk aan verminderd zodat bij ongeveer 4000 toeren per minuut de ontsteekpuls op 28° voor BDP komt en en veranderd dan niet meer.
Zo is de normale gang van zaken en als Boris de code van de processor goed bekijkt zal hij zien dat het ook zo gaat. Ik vermoed dat hij geen rekening houdt met het feit dat de vervroeging al is "ingebouwd" door de plaatsing van de sensor. Dan gaat de processor inderdaad vertragen en niet vervroegen. De bovenste grafiek van Boris moet je dus ook als vertragingsgrafiek zien en niet als vervroeging! Zoals Brutus al schreef een motor, twee of viertakt, valt zo goed als niet te starten met 28° voorontsteking. Dat weten de programmeurs van zo'n ontstekingsprocessor ook dus lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat wat Boris schreef op een misverstand (misinterpretatie) berust.

Dat weten de programmeurs van zo'n ontstekingsprocessor ook dus lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat wat Boris schreef op een misverstand (misinterpretatie) berust.

Ik dacht dat de schema's van de curve duidelijk genoeg waren.
Van 0 tot 917 rpm staat de ontsteking op 5 graden BTDC.
Waarom 917 rpm, omdat de tijd die nodig is bij hoog toeren met de zelfde timer van de PIC afgewerkt wordt.
Je kan maar één keer de timertijd delen omdat de PIC dood eenvoudig niet meer mogelijkheden heeft.
Pas boven de 917 rpm gaat de ontsteking naar 28 graden BTDC.

Als je de moeite neemt om op Ignition Master te kijken dan zie je dat de ontsteking van ons wel programmeerbaar is, dus ook de 5 graden easystart en zelfs een lager aanvangstoerental.
Zo kan er ook een twee- of viertakt curve ingesteld worden, al hoe wel sommige hier denken dat de ontstekingscurve geen verschil maakt tussen twee- en viertakt motoren.

Ik dacht dat de schema's van de curve duidelijk genoeg waren.
Van 0 tot 917 rpm staat de ontsteking op 5 graden BTDC.
Waarom 917 rpm, omdat de tijd die nodig is bij hoog toeren met de zelfde timer van de PIC afgewerkt wordt.
Je kan maar één keer de timertijd delen omdat de PIC dood eenvoudig niet meer mogelijkheden heeft.
Pas boven de 917 rpm gaat de ontsteking naar 28 graden BTDC.

Als je de moeite neemt om op Ignition Master te kijken dan zie je dat de ontsteking van ons wel programmeerbaar is, dus ook de 5 graden easystart en zelfs een lager aanvangstoerental.
Zo kan er ook een twee- of viertakt curve ingesteld worden, al hoe wel sommige hier denken dat de ontstekingscurve geen verschil maakt tussen twee- en viertakt motoren.

Wat ik niet begrijp, is dat de trigger volgens RcExl op 28 graden moet staan. Hoe kun je dan vanaf nul RPM een vonk op 5 graden hebben? er is dan nog helemaal geen gemeten RPM, en dus ook niet een tijdsvertraging tussen trigger en vonk te berekenen Daarnaast zou bij een toerental wat naar nul nadert, ook een tijdsvertraging (in mSec) moeten hebben wat oneindig begint te benaderen. Je KUNT dus bij nul RPM uitsluitend een vonk op 5 graden BTDC hebben als de trigger ook op die hoek staat, en dat is (als je de montageinstructie van RcExl tenminste opvolgt) nu eenmaal niet zo.
Wat Pé gemeten heeft is exact het omgekeerde (qua grafiekvorm, hij noemde bij mijn weten andere getallen) van wat jij zegt.
Vandaar dat ik in deze écht met Ernst mee ga, en die grafiek zie als de tijdsvertraging tussen trigger en vonk, uitgedrukt in krukgraden.

Maar dat doet er verder niet toe, het ding doet wat hij hoort te doen, dat toont de praktijk aan, en het zal me verder worst zijn of dat op 25 of 30 graden voor top gebeurt, en of dat bij 2000 of 4000 RPM gebeurt.
Op de Hall-sensor heb ik een goed lopende motor, afgelopen week had ik ook op de detector een goed lopende motor, maar om een of andere reden nu niet meer.:confused:
Ik moet toch gaan zoeken in hetzij andere ontstoorcondensators, hetzij ringkernen in het signaaldraad, want linksom of rechtsom, het ding vertikt het om te blijven lopen.... Er komt muziek genoeg uit, maar blijven lopen doet hij niet....:mad:

Groet, Bert

Boris, je hebt me teveel geholpen, daar ben ik dankbaar voor en ik wil er helemaal geen ruzie over maken.

Maar beide filmpjes laten niet zien waar de sensor zit, en zeggen dus helemaal niets helaas....

Want nogmaals, ik wil geen ruzie, maar ik laat me ook geen dingen vertellen waarvan ik 100% zeker ben dat het niet waar is, filmpje of geen filmpje....
Ik kan namelijk beide filmpjes ook maken met mijn ontstekingen, simpel door de trigger ergens anders dan 28 graden te zetten en de gradenboog om te draaien (van oplopend naar aflopend). Dat is bepaald geen hollywood-trucage.

-Mijn motoren hebben allevier de Hall sensor op 28 graden vóór top staan, volledig volgens instructie van RcExl, mee eens???? ,
-Ze vonken als ik ze met de hand ronddraai op 28 graden vóór top... Mee eens????
-Met de hand ronddraaien mag gelden als 0 RPM, mee eens????
-Van 0 tot 1000 (ok... 917) blijft de timing ongewijzigd, dat bewijst je eigen video...dus: 28 graden vóór top. Mee eens????

Vertel me dan maar wat die unit gaat doen, zodra die de 1000 RPM aantikt. Springt het ontstekingstijdstip bij 1000 RPM dan van 28 BTDC 23 graden opzij naar 51 BTDC (wat zou betekenen dat de vonk ontstaat vóórdat de sensor triggert), of springt die 23 graden opzij naar 5 BTDC?
En van 1000 tot 4000 RPM vervroegt hij weer geleidelijk terug naar die oorspronkelijke 28 BTC, of niet?

Groet, Bert

Ik ga het niet nogmaals uitleggen en heb er ook geen zin in om er meer tijd in te stoppen.

Succes met je scopelampje en pickup spoeltje.

Heel jammer dat je zo reageert....

Toch bedankt voor alle hulp.

Groet, Bert

Back