Vraag: Rc EC135 bouwen

Hallo allemaal,
laat ik me eerst eens voorstellen, Ik ben Dion Lambers, 16 jaar en ik kom uit Emmen. Ik ben heli spotter/liefhebber. Ik ben al een tijdje bezig met schaalmodellen van helikopters.
Nu wil ik graag een RC model van de PH-MMT (EC135) maken (zie foto) , zou iemand mij kunnen vertellen welk model heli en fuselage ik het best kan gebruiken?
Met vriendelijke groet,
Dion lambers
26119632338_1e8bd75a02_k.jpg

Hallo Dion.
Leuk dat je een schaal heli wilt maken.
Welk formaat moet het worden, hoe groter des te duurder het word.
Dus laat maar eens horen wat je in gedachten hebt dan zullen er diverse mensen reageren

Met 1/32 denk ik niet dat je veel verder komt dan het niveau van kleine speelgoed-achtige heli-tjes, want dat is wel heel erg klein (minder dan 30 cm rotordiameter).
Daar kun je weinig detaillering in kwijt, en meestal vliegen dit soort toestelletjes ook niet zo heel erg geweldig.

in de 450 klasse (ruwweg 72~75 cm rotordiameter) begint het al goed vliegbaar te worden, maar is ECHT schaal bouwen (maatgetrouw en veel details) meestal een recept voor een onvliegbaar zware heli. Maar ik denk toch dat dat gezien je leeftijd de beste optie is, want enigszins betaalbaar. Maar hou er rekening mee, dat je je qua detaillering echt moet beperken tot de buitenkant.

Groter dan dat, dan nemen de kosten helaas kwadratisch toe.

Prijzen kan ik je niet geven, die zijn zéér sterk afhankelijk van welke uitrusting je koopt, maar reken er op, dat je zomaar enkele honderden euro's verder bent, voor er een leuke heli in de 450 klasse op tafel staat.

Maar voordat je hier aan begint, zou ik me wel eerst verdiepen in wat helivliegen precies inhoud, een leuk beginnersheli-tje aanschaffen, hulp zoeken en leren vliegen, want zo niet, dan zal de allereerste keer dat je je mooie schaalmodel wilt proberen in een héél zware teleurstelling eindigen.

Hallo Brutus,
Bedankt voor je redactie, veel detail had ik inderdaad niet verwacht, ik heb een RC heli thuis liggen en daarmee kan ik wel vliegen, ik besef me wel dat een op heli op schaal wel lastiger is vliegen. Raad jij nog een specifieke heli aan? Of fuselage?

ik heb een RC heli thuis liggen en daarmee kan ik wel vliegen,
Ik denk dat dat eentje uit de "speelgoed-klasse" is, tenminste, zo voelt het aan, de manier waarop je er over praat.

Een "echte" RC heli, is echt heel andere koek, daarbij maakt het eigenlijk weinig uit of het schaal is of niet. Schaal is kwetsbaarder en vergeeft geen foutjes, maar vliegt op zich niet moeilijker. Zolang je maar foutloos vliegt.

Ik vind het heel moeilijk om iets specifieks aan te raden.
Maar je zou bijvoorbeeld eens bij de KDS-shop in Hoogeveen (niet al te ver bij jou vandaan) kunnen kijken voor een leuke beginnersset.
Ze hebben er geen rompen, dat dan weer niet, maar het is altijd verstandig eerst te kijken of zo'n heli wat voor je is, en hoe een en ander uit gaat pakken in verband met je budget.

Veel hangt ook af wat je budget situatie is, als we deze mogen weten.
Zoals brutus al zei, om te beginnen een 450 klasse.

Lees voor het grapje dit stukje in de link eens door.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

Daarna kun je in ieder geval vertellen welk soort heli je nu hebt.
Ik vermoed dat het om een zelf stabiliserend binnen type heli gaat.

De heli waar je bij dit type projecten aan moet denken, is een Collective Pitch (CP). wat dat is, staat in de link.
Deze heli's hebben veel vermogen, kunnen absoluut niet binnen vliegen. standaard ook schade als ze iets raken of crashen.
En de meeste mensen hebben even les nodig om er mee te leren vliegen.
Dit kun je wat inkorten door een simulator aan te schaffen voor op de PC.. denk aan Phoenix, of realflight.

Vaak gaan mensen met een vraag als de jouwe eerst met een "kale" heli lessen, leren vliegen.
zou zonde zijn als je bij vluchtpoging 1 meteen de mooie romp sloopt.
gezien je leeftijd verwacht ik geen al te groot budget, dan zou je met een 450 maat goed af zijn.
denk aan de Align trex 450, mini titan 325.. en er zullen wel meer merken zijn waar ik nu even niet op kan komen

Hallo Dion.

Hier in de verkoop hoek staan ook diverse helicopters te koop in 450 formaat , ben je voor zo'n 125 euro klaar of goedkoper.
Groetjes René

Een reactie als “accu ff niet vol” of “hij zit niet meer in de zender” zijn geen excuus..

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga jullie adviezen opvolgen en eerst beginnen met “oefenen” zonder romp, ik zit zelf te denken aan de KDS 450C. ( http://www.kds-rc-helishop.nl/produ...d=282&osCsid=0e7277840765d6181593ba5c327d9502 ) Als ik het vliegen echt onder de knie heb ben ik van plan om daar een romp om te “bouwen”
Mvg Dion

Goeie keus! Redelijk geprijsd, absoluut acceptabele kwaliteit, en geschikt voor romp-gebruik. Goedkope onderdelen en een NL verkooppunt!
Allemaal dingen die voor jou als jonge beginner superbelangrijk zijn.
Maar alle waar is nar zijn geld, en KDS is, ook nieuw uit de doos, echt niet "perfect" dus in de loop der tijd zul je gerust her en der wat kleinigheidjes willen upgraden.
Dan moet je vooral denken aan bijvoorbeeld een betere ESC, of mogelijk wat betere servootjes, dat soort dingen.
Mechanisch zijn ze wel gewoon goed, hoef je er weinig aan te doen.

Ik kan, ondanks het grote prijsverschil, je alleen maar AFraden om voor tweedehands te gaan: heli's zijn gebruiksvoorwerpen, en KUNNEN dus verborgen schade hebben.
Als jonge beginner wil je niet ook nog eens tegen dat risico op moeten boksen. Dat moet je alleen doen, als je de verkoper goed kent, 100% vertrouwt, en deze verkoper bereid is je te helpen, maar als dat zo was, had je hier je vragen niet gesteld, dan was je allang lekker aan het oefenen geweest :D

Je moet dat uiteraard helemaal zelf weten, maar soms is die lage prijs het risico niet waard.

Tweedehands, en heli's al helemaal, alleen kopen als ze goed voorgevlogen zijn.
Ga er maar vanuit dat het nodige krom is. Veel beginners prakken hun heli eerste vlucht binnen tien seconden en verkopen dan. Einde hobby.
En dan heb jij geen ervaring (weet niet waar je op moet letten), geen handleiding, je hebt het toestel niet gebouwd ...
Ik zou nog even doorsparen als ik jou was i.p.v. van geld te verknallen. Ook hier geldt: goedkoop is duurkoop.

Een reactie als “accu ff niet vol” of “hij zit niet meer in de zender” zijn geen excuus..
Dan weet je al vrijwel zeker dat je belazerd gaat worden. Een serieuze vlieger houdt rekening met voorvliegen.

Nogmaals bedankt voor de reacties :)
Ik ga een nieuwe kopen, gewoon van de KDS "dealer" in Hoogeveen, over een romp zit ik alleen wel te twijfelen, ik zag dat de EC135 rompen (450) helemaal kloppen in verhouding, AS355 rompen zijn helaas niet te koop voor een 450 size, AS350 wel. Ik zit er aan te denken om zelf een romp te maken omdat ik al wel ervaring met lamineren van kunststoffen, maar die gingen de autoclaaf in, niet een machine die ik hier thuis heb staan :p , (daarover heb ik al een vraag gesteld in een ander topic) Ik ga eerst maar eens goed oefenen op de sim en met de echte heli voordat ik me ga drukmaken over een fuselage :)
Dion

Dat zijn heel verstandige woorden! Als je de hobby op deze manier aanpakt, dan denk ik dat je een heel goede kans maakt om binnen korte tijd te leren vliegen.

Hou er rekening mee, dat werkelijk "Ready to fly" niet bestaat bij helicopters, en dat zelfs een KDS uit Hoogeveen geen 100% garantie bied. Volgens mij zijn er in Emmen en omgeving meerdere heli-vliegers te vinden, laat je heli voordat je er zelf mee aan de slag gaat,nakijken door een van deze mensen.
Word lid van de dichtstbijzijnde vliegclub, buiten de gezelligheid bied dat ook hulp en leer je véél meer, en véél sneller.

Als ik de heli bij KDS zou kopen zou die worden ingevlogen en worden afgesteld, waarbij ik zelf ook langs mocht komen.
Maar ik ga zeker even kijken naar vliegclub's in mijn omgeving

Back