Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Frederik ; ik denk ook dat het richting 40 kilo gaat Dan is het dus eigenlijk nodig als je er mee wilt varen dat je met zijn tweeen bent om het schip vanuit een auto netjes in het water te krijgen
Het schip wat jij beschrijft pak je toch ook niet alleen uit een auto ?
Groet Kasper

Dat is ook de reden als dat ik hem heb geruild voor een kleinere stoomboot
Met een originele Cheddar er in
En die is geheel automaties water bijvullen gas regelen druk regelen
Water in de voorraadtanken
En het gas er op
De rest gaat van zelf
Maar ik woon op een flat
En ben 76 dan ren je niet meer zo hard :mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik :-D :-D

full

Dit is was hem dus

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de D 10 is wel degelijk een set verkrijgbaar om de draairichting te veranderen.
Momenteel probeer ik deze machine te restaureren inclusief de omkeer beweging.
Het valt niet mee maar het zal een keer lukken.
Veel succes en groeten Norwin

Voor de D 10 is wel degelijk een set verkrijgbaar om de draairichting te veranderen.
Momenteel probeer ik deze machine te restaureren inclusief de omkeer beweging.
Het valt niet mee maar het zal een keer lukken.
Veel succes en groeten Norwin
Wij allen zullen het best leuk vinden als je er wat foto.s van opzetten deed
Van dat restaureren zeg maar.
mvg
Frederik:D

Frederik ; mooi schip op je foto en de opbouw moet bij mij dus nog plaats vinden Als ik hem inderdaad te zwaar ga vinden en dat vind ik hem nou al dat overweeg ik hem gewoon als statisch model binnen te laten en zo nu en dan te draaien Het behoeft dan ook eigenlijk niet de electronica Alleen de startmotor met een drukschakelaar We zien het wel Groet Kasper

Als statisch model is ook wel leuk ja.
Misschien een ideetje om de motor bij tijd en wijlen eens te laten draaien d.m.v. gereguleerde perslucht? Al was het alleen maar om te kunnen laten zien hoe een en ander werkt, en zodoende hoef je de boel dan ook niet op te stoken.

Let er wel op, dat wanneer je op lucht draait de cilindersmeer toestellen NIET werken!

Dat je dus afentoe zelf de cilinders moet smeren.

Het probleem dat de smeertoestellen op lucht niet werken is eenvoudig op te lossen door ter plaatse van de vuldop er een cilindrisch deel op te schroeven waarin dan weer de vuldop past. Het smeertoestel blijft dan wel vol staan maar de olie uit het verhoogde gedeelte gaat wel mee naar de cilinders. Ik pas dit al jaren succesvol toe.

Groeten, Jan.

Dat begrijp ik Jan en ook dat het in de normale hoedanigheid de lubricator niet kan werken op perslucht
Ik zal al ik hem statisch ga gebruiken nooit op perslucht gaan maar gewoon opstoken en genieten zoals het bedoeld is
Hopelijk ziet het schip echter wel degelijk het ruime sop

groet Kasper

Het probleem dat de smeertoestellen op lucht niet werken is eenvoudig op te lossen door ter plaatse van de vuldop er een cilindrisch deel op te schroeven waarin dan weer de vuldop past. Het smeertoestel blijft dan wel vol staan maar de olie uit het verhoogde gedeelte gaat wel mee naar de cilinders. Ik pas dit al jaren succesvol toe.

Groeten, Jan.

Dan zal je wel andere olie gebruiken denk ik
Want stoomolie is wel erg dik voor zo.n klein gaatje:mrgreen:
Of loopt dat er toch wel door heen
mvg
Frederik:D :D

Haha dat is vast andere olie dan die ik altijd heb gebruikt.
Beneden de 10 graden Celsius was die niet eens te schenken.
Had ook altijd een speciaal plekje:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou zoals beloofd hier dan een paar plaatjes van mijn Stuart D10.
Met wat onderdelen van de omkeerbeweging.

hpim1924s.jpg

hpim1923o.jpg

hpim1925.jpg

Groeten Norwin

Hoe bedoelt u dat.
Want ik heb dit als een bonk roest gekregen en probeer er nu wat van te maken.
Maar wat is er mis met dat excentriek?
De delen liggen overigens los op elkaar hoor.
Gr. Norwin

Hoe bedoelt u dat.
Want ik heb dit als een bonk roest gekregen en probeer er nu wat van te maken.
Maar wat is er mis met dat excentriek?
De delen liggen overigens los op elkaar hoor.
Gr. Norwin
Wie zegt als dat er wat mis mee is
Heb ik helemaal niet geschreven hoor
Ik bedoel waar de pijl staat omdat zover aan te kunnen draaien zodat er dan geen ruimte ontstaat
Op de manier zo als dat hier dus is gedaan Of dat dat orgineel is ????????????????????
Mvg Frederik

Uit uw reactie maakte ik op dat dit niet zou gaan werken.:rolleyes:
Vandaar mijn vraag wat er mis mee zou zijn.
Ik begrijp ook wel dat dit niet heel erg vast mag zitten om er nog beweging in te krijgen.
Groeten Norwin

Uit uw reactie maakte ik op dat dit niet zou gaan werken.:rolleyes:
Vandaar mijn vraag wat er mis mee zou zijn.
Ik begrijp ook wel dat dit niet heel erg vast mag zitten om er nog beweging in te krijgen.
Groeten Norwin

Ik bedoelde dus te zeggen als dat normaal zoiets uit twee helften bestaan
En dan met vulplaatjes de ruimte bepalen
mvg
Frederik:D

Hallo v.Gent en Norwin,
Ik ben in het bezit van een Stuart 10 waarbij de excentriek op de zelfde wijze is vervaardigd als bij de machine van Norwin. Ik heb deze machine destijds gebouwd met behulp van her bouwpakketvan Stuart wat ik nog bij Modelbouwcentrum Laren heb gekocht, op de bouwbeschrijving staat een datum en wel 02-10-89.
Nieuwsgierig geworden hoe het in de bouwbeschrijving stond heb ik deze opgezocht en kwam ik tot de ontdekking dat hierin tekeningen waren opgenomen met de excentriekring in twee helften zoals zoals v.Gent het bedoeld en afbeeldingen zoal het bij Norwin en mij is.
Bij verder kijken kom ik tot de conclusie dat als je de machine bouwde zonder omkeerinrichting de tekening een excentriekring in twee delen laat zien, kocht je echter de omkeerinrichting er bij dan staat op de afbeelding de excentriekring zoals bij Norwin.
Norwin succes met het restaureren, het is een heel leuk machientje.
Gr. Imre

Bedankt voor de reactie's, nu is dat dus duidelijk.:worship:
Ben trouwens wel benieuwd hoe het is met de machine van Kasper.
Groeten Norwin

Laatst bewerkt:
Back