vraagje brushless

• Topicstarter Topicstarter menno
  • Startdatum Startdatum
@menno: ik ben ook net overgestapt naar brushless, sinsdien heb ik nog geen meter gevlogen en alleen maar ellende gehad. Die PH10 blijkt bijvoorbeeld zo gevoelig dat ie regelmatig stoort waardoor je heli zo uit de lucht dondert, het instellen van de HH gyro lukt niet echt lekker, etc, etc. Zal wel pech zijn, maar verwacht niet dat je met die mooie nieuwe en dure spullen plotseling zonder problemen de lucht in vliegt, het blijft klooien :roll: .

Hier nog een met 2 ph10 controlers. Ik had hem laatst eindelijk netjes aan hoveren, komt hij langzaam achteruit en wil ik corrigeren, en helemaal niets meer. kapot dus. Ik vlieg met de MZk berg ontvanger, dus wellicht was de hold functie goed zijn werk aan het doen.
Ook HH problemen (G-240) vooral het initialiseren van de controler is een probleem. Ik moet de stick gewoon naar links doen om hem te laten initialiseren.
Hij is nu weer vliegklaar, en de controlers staan nu verder uit elkaar en de bedrading is meer gescheiden. Hopen dat het nu beter gaat.
Schematisch ziet het er allemaal simpel uit, de praktijk is helaas toch een beetje anders.
Maar het is best leuk om daar mee te experimenteren, tenslotte zijn er genoeg mensen die wel met zo'n combinatie vliegen.

Hoi,

@Tieske, ja de ontvanger vergeten natuurlijk. Maar die zit aan de andere kant van het piccoboard geplakt.
6 kanaals, ik mag toch hopen dat ik die gewoon kan blijven gebruiken met de nieuwe setup??!!

@Steven. Tja, ik lees toch overal lovende verhalen over de micro phoenix-10. Wellicht heb je net een "maandagochtendproduktie' te pakken.
Kan het niet zijn dat die storingen veroorzaakt worden door bijv. een los contact in je bedrading?
'Niet écht los, maar genoeg om door het trillen van de heli storing te geven?
Shitt, dacht ik net dat ik het voormekaar had, kan ik wéér verder gaan lezen.
gr Cas

Ik weet niet of het volgende bij iedereen werkt maar ik had ook wat problemen met de phx10..

Na het "isoleren" van mijn ontvanger was het opgelost.. Gewoon wat alufolie er omheen gedaan en dat met wat tape goed vast gezet. (niet om de stekkertjes trouwens..) Heb die tip van RCgroups.com.. Echt geen probleem meer gehad.

Maakt het allemaal wel iets zwaarder.. maar das minimaal en je vliegplezier word er alleen maar groter van ;)

@ Steven en Bert.

Helaas ben ik niet 100% op de hoogte met CC PH controllers maar als ik me niet vergis zit er in zo'n ding ook een Bec,,, laten jullie beide controllers de ontvanger voeden???
Als dat het geval is lijkt me dat niet helemaal correct en dient er van 1 van de controllers de PLUS draad naar de ontvanger te worden onderbroken.

Groeten, André.

EDIT: :oops: :oops: Sorry mensen, Michel was me al voor in dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16151&start=60

@cas: in dit draadje zie je veel info over die glitches. Ik heb inmiddels gelukkig ook de oplossing gevonden, de glitch reducer (lijkt well tell sell :lol: ). Zie http://www.dionysusdesign.com/glitch_reducer.shtml voor meer info, sinds dat ik die er op heb zitten geen last meer.

Overigens wel nog een vraagje aan de HH bezitters: wat is nou de beste procedure om de gyro in HH mode te initialiseren? Ik heb een gy401 HH gyro in combi met een PH10 controller en een feiago brushless staartmotor. De PH10 wil eerst een tijdje geen gas zien voordat ie opstart, en dat lukt alleen door de rudder helemaal naar links te doen. Ik doe daarom:

1. zender aan
2. batterij aansluiten
3. wachten tot de gyro initialiseert (= rood lampje blijft branden)
4. rudder naar links (PH10 initialiseert dan)
5. een paar keer flink op en neer met de rudder
6. Go fly!

Ik heb alleen het idee dat de gyro toch niet helemaal snapt wat de nul is, want m'n staart blijft in HH mode meestal langzaam met de klok mee draaien. Dat kan ik er dan wel weer uittrimmen, maar dat lijkt me niet echt de bedoeling van een HH gyro. Iemand betere methodes?

Zelfde als stevenverver, alleen wacht ik een paar seconden op de 240 want daar zit geen ledje op. Bij mij is het ook de bec van de hoofdmotor die alles van stroom voorziet. Ook bij mij zie je de staart wegdraaien en ook ik moet trimmen, wat volgens mij bij HH niet de bedoeling is.

De 401 kun je het beste zo instellen zoals in het boekje dat er bijzit beschreven staat. Alleen het mechanische gedeelte doe je bij de meeste micro's natuurlijk in de zender. Maar wel proberen de giro in de gewone mode afteregelen en dit overzetten naar HH.

tieske

Mja het rare is dat die GY401 niet echt lekker in HH mode lijkt te willen als ik opstart in rate mode. Ik zou verwachten dat het ledje aan gaat als ik overschakel van rate naar HH, maar dat gebeurt nooit. Vandaar dat ik altijd maar opstart vanuit HH.

[edit] en inmiddels lees ik alweer op diverse plekken op het web dat hij sowieso in HH mode opgestart moet worden (itt wat er in de manual staat). Lekker hoorrrr....

De gyro moet ook in de HH mode opgestart worden.

Uit de handleiding:
Handleiding GY401 zei:
Intermittent flash
Alarm display when the power was turned on in the normal gyro mode. For the rudder neutral signal to be read correctly, set the transmitter to the AVCS mode and turn on the gyro power again.

die 401 kost 165 euro.
Is dat niet erg duur voor een gyro?
Of istie zijn geld wel waard?
gr Cas

401 kost 125€ bij www.eheli.nl

Maar is eigenlijk totaal over de top voor een microheli. Is eigenlijk alleen interessant als je er een hele snelle digitale futaba servo in heb zitten, en veel switcht tussen Heading hold en normal tijdens het vliegen.

Interessante andere HH Gyro's:
CSM LW200 83,95€ www.4rc.nl
Align RCE-400 Heading Hold Gyro €79.00 www.eheli.nl (ook vanaf de zender in te stellen)
Futaba Gyro GY240 import €95.00 www.eheli.nl

En hij is nog zwaar ook potdomme!

Maar ja, als je over een half jaar een andere heli koopt waar wel een staartservo op kan, dan ben je weer goedkoper uit met zo'n 401. Dat vond ik het verschil wel waard.

Overigens @Satoer: moet jij met je gy401 je staart ook steeds bijtrimmen, of staat ie netjes stil bij neutrale trim?

Niet steeds, gewoon 1 keer goed trimmen. Het probleem met motor staartjes is dat ze mechanisch niet af te stellen zijn. Dus je zal gewoon bot de trims moeten aanpassen.

Ok, ik had de indruk dat, als je de gyro opstart terwijl de staart nog "getrimd" staat van de vorige keer, hij dat dan als het nulpunt ziet waardoor je weer extra moet trimmen. Maar goed we experimenteren onvermoeid verder.

@Bert Scholten: hoe is het inmiddels met jou trim?

oh dat is ook zo ja. Maar bij mij staat bij idle up normal de gyro op 0 (en de throttle) en de idle up1 is getrimt. Dus in zet de accu erop in normal, en als ik ga vliegen (en hem opstart) in idle up1

@stevenverver
Hij staat klaar, maar gezien de onverklaarbare crash van vorige keer wil ik dat wel even buiten testen. Dus zodra ik gevlogen heb zal ik het trimverhaal wel posten.

stevenverver zei:
Ik heb inmiddels gelukkig ook de oplossing gevonden, de glitch reducer (lijkt well tell sell :lol: ). Zie http://www.dionysusdesign.com/glitch_reducer.shtml voor meer info, sinds dat ik die er op heb zitten geen last meer.

Hmm dat gaat mij helaas niet helpen, dat ding heeft een soort hold functie als er een storing gezien wordt. Dat doe de mzk ontvanger van mij al, en goed ook dus, want vanavond had ik weer het probleem dat het lijkt alsof de servo vast staat (hold van de ontvanger is dan blijkbaar actief)
Dus maar weer op zoek naar de storingsbron. Zolang ik de oplossing nog niet heb gevonden laat ik het trainingskruis er maar onder. Maar wel iets van 11 min. hovertijd met een etec 1250. En dat viel me reuze mee.

afb17074.jpg

Back