Vraagje over JETI-regelaar

Ik heb een JETI JES012 regelaar in m'n Easystar zitten; ik weet 99% zeker dat de firma Q uit P mij dat ding verkocht heeft indertijd als een regelaar die GEEN lipo aankan (dan moest ik er maar eentje halen van een tientje duurder, had ik geen zin in, want dan wilde ik gelijk ook eentje die brushless aankan).

Ik zit nu ff te googlen en wat blijkt: hij kan dus wel lipo aan! Voor mij wel een groot voordeel (achteraf), want dan kan ik de lipo uit m'n shockflyer ook in de Easystar zetten en m'n Piper gewoon met de standaard motor afbouwen.
Echter wel drie dringende vraagjes:

1) klopt het dat de 012 lipo aankan?
2) hoe werkt de liposave voor 3 cellen? hoe stel je dat in ('ben de handleiding even kwijt)
3) is een Permax 400 (Easystar) of een 300-serie motortje (Piper) niet wat te licht voor drie cellen lipo?

bedankt!

zambezi zei:
want dan wilde ik gelijk ook eentje die brushless aankan
Een regelaar is of voor borstelmotoren, of voor borstelloze motoren. Maar beide niet.

3. Deze motoren kunnen zeker wel op 3lipo cellen werken. Je moet dan wel een iets kleiner propje gebruiken. (als je tenminste naar een hogere spanning bent gegaan.)
Ook is het aantal wikkelingen van belang op dit gebied. Dit wordt uitgedrukt in V . Heb je een 6V motortje, dan kan je wel op 3cellen gaan vliegen, maar dan moet je zo'n klein propje gebruiken, dat het rendement veels te laag gaat worden. Een 7,2V motortje is praktischer in dit geval

okee, maar kan ik 'm op de standaard motor + prop van m'n Easystar gebruiken?
en hoe zit dat met liposave? moet ik dat niet ergens instellen?

Graupner heeft een borteloze regelaar die ook borstel motoren aankan.

Ook sommige schulze future kunnen beide motoren aan.

De prijs voor goedkope regelaars apart is echter lager dan deze speciale regelaar.

Op het type-stickertje van de jes-regelaars staat toch hoe je het jumpertje moet plaatsen als je een Lipo gebruikt en of je wel/geen rem wil hebben?
Anders even op de site een nieuwe handleiding downloaden: http://www.jetimodel.cz

Dan is 't ie dus ook niet te gebruiken voor LiPo, behalve als men er een losse LiPo-safe bij aanschaft. De regelaar zal de motor dan pas uitschakelen als het bec-systeem instabiel dreigt te worden en dat is voor zowel 2 als 3 cellen LiPo's te laat.

Corrien zei:
Dan is 't ie dus ook niet te gebruiken voor LiPo, behalve als men er een losse LiPo-safe bij aanschaft. De regelaar zal de motor dan pas uitschakelen als het bec-systeem instabiel dreigt te worden en dat is voor zowel 2 als 3 cellen LiPo's te laat.

De regelaar zal dan toch de motor laten afslaan bij 5,2-5,5V Dat is toch niks te weinig voor een belaste 2s lipo. (een belaste lipo mag toch tot 2,5-3V ontladen worden)

2 lipo's wil nog wel lukken op een ouder type regelaar. Hangt een beetje van soort gebruik af. Als je ze heel rustig "leegdruppeld", dan is 5.5V echt aan de lage kant.

Heb je een toepassing met meer geweld, dan zal die 5.5V eerst bij zware belastingspieken worden bereikt. De accu zal onbelast veilig boven 3V per cel blijven.

Back