Vraagje over voltages, amperes en vermogens

Even een vraagje over voltages, amperes en vermogens.

Ik heb een 3 cellen lipo besteld voor o.a. mijn Cessna Cardinal in verband met het lagere gewicht ten opzichte van de huidige NiMh accu. In de cessna zit nu de standaard motor, volgens mij is het een speed 600 achtig ding maar dat staat er niet met zoveel woorden op. Op de motor staat 550RHX of iets in die geest. Als je op de site van Robbe kijkt gaat het waarschijnlijk om de Power 600/24 die geschikt zou moeten zijn voor 7,2-9,6 volt en maximaal 25A. Maximaal opgenomen vermogen is dus 9,6 x 25 = 240 Watt.

Als ik nu 'rucksichtlos' (spel ik dit goed?) mijn 3 cellen pakket ga gebruiken wordt de motor overbelast omdat het voltage hoger is dan het maximaal opgegeven voltage en het amperage waarschijnlijk boven de 25A uit zal komen. Nu had ik mijzelf bedacht dat ik de uitslag van mijn throttle stick op de MX-12 kan beperken tot laten we zeggen 70% en daarmee het door de motor geleverde vermogen kan beperken. De motor draait nu op een 8,4 volt NiMh accu en trekt ca. 23 ampere. Het opgenomen vermogen bedraagd dus 8,4 x 23 = 193 Watt. Als ik nu met mijn 3 cellen pakket ga vliegen en de throttle stick zo instel dat bij volgas het opgenomen vermogen tot ca. 200 Watt wordt beperkt wordt de motor volgens mij niet overbelast.

Grote vraagaan onze elektrologen: is mijn aanname korrekt?

Je aanname is wel correct maar je oplossing is niet de meest voor de hand liggende.
Je motor zal overbelast worden maar een kleine overspanning is niet zo erg als een te grote stroom.
Ik zou met een kleinere prop de stroom proberen binnen de grenzen te houden.
Het toeren tal wordt hoger maar je vliegtuig bepaald of dat een aanvaardbare oplossing is.
Gewoon proberen en de motor temperatuur in de gaten houden. :D

Waarom zou het toerental hoger worden als ik de throttle uitslag beperk? De intentie is juist om het toerental gelijk te houden omdat anders het vermogen toe zou nemen en dat is nu juist niet de bedoeling.

Ik zal wel eens een paar proefvluchtjes maken en de motortemp in de gaten houden, even wachten tot de accu's binnen zijn.

Je zegt trouwens dat de oplossing niet de meest voor de hand liggende is, hoe zou jij het aanpakken?

Hoi hoi,

Je regelaar regelt niet de spanning terug, maar stuurt de stroom in korte stukjes naar je motor (dat is het geluidje dat je hoort wanneer je gering "gas" geeft). Op de door jou aangegeven manier schakelt de regelaar héél vaak een hoge stroom, waardoor je enorm veel schakelverliezen krijgt, en de regelaar waarschijnlijk enorm heet wordt. Bovendien zal de schokkerig hoge stroom je borstels eerder doen "verbranden" enz...

Bij vol gas vliegen moet je altijd zorgen dat de regelaar vol open stuurt (hiervoor hadden we vroeger een los apparaatje, tegenwoordig zitten er vaak lampjes op de regelaar zelf, of kan je de knuppelweg instellen o.i.d.).
Je wilt de stroom beperken, maar toch met meer spanning vliegen. De mooiste oplossing is "gewoon een licht buitenlopertje en bijbehorende regelaar". Wil je dezelfde regelaar gebruiken, dan zal je een erg tamme geborstelde motor moeten aanschaffen als je dezelfde prop wilt gebruiken. De meest voor de hand liggende oplossing is het monteren van een andere prop. Een prop met ongeveer dezelfde diameter, maar dan veel minder spoed, en indien mogelijk ook nog zo dun mogelijke bladen (de echte electroprops).

Succes, groetjes van Aldert

Hmm, logisch verhaal maar bij een vliegtuig dat power over heeft vlieg je toch ook een groot gedeelte van de tijd niet vol gas. Wellicht zou het beter zijn om juist een 2 cellen lipo te gebruiken en dan de motor een hogere stroom te laten trekken dmv een prop met een iets grotere spoed zodat je weer op ongeveer hetzelfde vermogen uitkomt. Dan kun je wel continue vol gas vliegen.

De voornaamste reden overigens om voor de lipo te kiezen was het gewicht icm de kosten. Daarnaast kan ik deze lipo's ook gebruiken voor andere (toekomstige) modellen.

Ik zal eens even kijken en proberen, als de motor stuk gaat kan ik hem altijd nog vervangen.

Mijn ervaringen met motoren boven de opgegeven (nominale) spanningen laten lopen is dat dit over het algemeen prima gaat zolang je maar een iets kleinere prop gebruikt of een prop met een kleinere spoed.

Zelf heb ik een vliegtuigje met een speed 480 (7,2 volt) die nu al 2 jaar prima loopt op een 3 cellen lipo accu. De motor wordt ook nog niet merkbaar zwakker. De motor wordt belast met een CAM speed prop 5,5 x 5,5.

Groeten,

Mark

Dat zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen. Het probleem is alleen dat ik er niet achter kom wat de spoed is van de standaard bijgeleverde prop. Weet iemand dat? Ik denk dat het een 8x4 is maar zeker weten... Wat zou een goede alternatieve prop zijn om het vermogen in te dammen bij de 3 cellen lipo?

Jakkie takkie zei:
Dat zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen. Het probleem is alleen dat ik er niet achter kom wat de spoed is van de standaard bijgeleverde prop. Weet iemand dat? Ik denk dat het een 8x4 is maar zeker weten... Wat zou een goede alternatieve prop zijn om het vermogen in te dammen bij de 3 cellen lipo?
Wat zou je denken van 7x4.
Het is trouwens altijd nuttig om een setje props van diverse maten in voorraad te hebben bij experimenteren en als er een sneuveld bij een slechte landing.
Voor een paar euro per stuk is dat zeker aan te raden.
Overigens is het best mogelijk dat de spanning van 3c lipos in belaste toestand voldoende zakt om je motor niet over de rooie te jagen.
2c lipos was ook mogelijk maar dan kan je weer naar een iets grotere prop.
Kwestie van proberen.
Ik begrijp dat je geen ervaring met lipos hebt dus probeer daar zoveel mogelijk over te lezen. :)

Ik heb er inderdaad geen ervaring mee, gelezen heb ik er al een heleboel over. Het blijft lastig dat de spanning per cel relatief hoog is, dat maakt het wat lastiger om bij een gewone 'brushed motor' over te stappen naar lipo's.

Ik heb de 7x4 prop incl. een nieuwe meenemer al in mijn winkelmandje zitten bij rc-technics, nog even kijken of ik meer nodig heb. Als ik het spulletje binnen heb zal ik spanning en stroom even meten (statisch) voordat ik ermee aan de slag ga.

Jakkie takkie zei:
Als ik nu 'rucksichtlos' (spel ik dit goed?) mijn 3 cellen pakket ga gebruiken wordt de motor overbelast omdat het voltage hoger is dan het maximaal opgegeven voltage en het amperage waarschijnlijk boven de 25A uit zal komen...
De motor kan veel meer hebben dan de opgegeven spanning, motoren gaan niet kapot van spanning (behoudens dat het toerental te hoog wordt) maar van stroom. Als je de stroom weer omlaag brengt door een lichtere prop te gebruiken, is er niets aan de hand.

Aaalie zei:
... Je regelaar regelt niet de spanning terug, maar stuurt de stroom in korte stukjes naar je motor (dat is het geluidje dat je hoort wanneer je gering "gas" geeft).
Niet helemaal correct. De regelaar hakt de spanning in stukjes. Je zou dan inderdaad verwachten dat de stroom in stukjes gehakt wordt maar door de zelfinductie (een spoel wil een constante stroom handhaven) is de stroom redelijk constant, met een rimpel. Daarom zie je altijd vonkjes bij een collector, de collector onderbreekt de stroom echt, de spoel wil de stroom handhaven en doet dit door zelf de spanning te verhogen. Die hoge spanning zorgt voor de vonkjes. Hetzelfde principe vind je in de bobine van een automotor.

Wat ik bedoelde is dat de hogere spanning resulteert in een hoger amperage bij gelijkblijvende omstandigheden (=zelfde prop). Is het niet zo dat de motor kapot gaat door een te hoog opgenomen vermogen Ron of is dat gewoon de resultante (P=U x I)?

Ik heb nog eens naar de bestaande prop gekeken, de diameter hiervan is ca. 22,5 cm dus dat is een 9 inch diameter. Spoed ??? zal wel 6 zijn, 9x4 zie je niet zo veel volgens mij. Ik zal ook maar een 8x4 aan mijn winkelmandje toevoegen 8)

"Meten is weten", een gevleugeld gezegde dat je hier nog al eens ziet langsdwarrelen. Het is inderdaad waar (niet dat ik dat niet al wist 8) ).

Ik heb vandaag de 3 cellen lipo's binnen gekregen uit Hong Kong (73 euro voor twee 3 cellen pakketjes 3000mah 12C). Ik dacht laat ik toch nog maar even meten hoeveel stroom de motor trekt met de 'oude' 8,4 volt Nimh. Tot mijn verbazing was dit slechts 13,5 Ampere. Opgenomen vermogen dus slechts 113 Watt (voor een kistje van ca. 1400 gram...).

Heb ik nog eens goed naar die motor gekeken maar volgens mij is dat helemaal geen Speed 600. Er staat op: RS-550PH TDO72Y27. Even gegoogled maar ik kan de specs hiervan niet vinden :( . Gewoon maar de gok nemen? Ik weet nu natuurlijk helemaal niet wat dat ding aankan kwa voltage / stroom.

Hoi Jako,

het zou deze motor kunnen zijn.

RS550PH 3 POLE ELECTRIC MOTOR
[JP-5510393] £8.99

Voltage range: 6-8.4V
RMP unloaded: 25,000
Current @ max. efficiency: 21A
Weight: 170g
Shaft diameter: 3.2mm
Motor diameter: 29mm

Dus max 8,4 volt, denk dat ie op 11,1 ook wel een tijdje mee gaat hoor.
Gewoon proberen.

Ik heb inmiddels al meerdere RS-550PH motoren gezien maar de specs varieren nogal. Daar kun je dus niet blind op staren. Ik denk dat ik het gewoon maar eens ga proberen met de nieuwe prop die onderweg is van Marijn (7 x 4). Als de stroom dan onder de 15 ampere blijft durf ik het wel aan, mocht hij kapot gaan dan schaf ik een andere motor aan die ongeveer hetzelfde gewicht heeft (220 gr.).

Jakkie takkie zei:
Wat ik bedoelde is dat de hogere spanning resulteert in een hoger amperage bij gelijkblijvende omstandigheden (=zelfde prop). Is het niet zo dat de motor kapot gaat door een te hoog opgenomen vermogen Ron of is dat gewoon de resultante (P=U x I)?
Inderdaad. Er gaat zo meer vermogen door de motor en daarmee wordt het door de motor zelf opgenomen vermogen (verlies) ook groter. Dit wordt in warmte omgezet en daaraan zal de motor uiteindelijk overlijden. Warmte wordt voornamelijk bepaald door stroom.

Als een fabrikant een spanning opgeeft, zegt dit dus niets. Zinvoller is het om bv. spanning en propmaat op te geven, of gewoon het vermogen.

Zo, vandaag zijn de nieuwe propjes binnengekomen van RC Technics. Met de 7x4 trekt ie 23 ampere :? . Met de 9x6 trok hij toch ook 23 ampere? Nog maar eens de 9x6 erop en meten --> 31 ampere :roll: slik :roll: Blijkbaar waren de pakketten niet helemaal vol bij de oude meting....

Vanavond een proefvluchtje en dan op de grond aangekomen maar eens voelen aan motor, pack en regelaar. En dan waarschijnlijk na het vliegen op zoek naar een vervanger van het 220 gram zware borstel-monster!

Nou, dat was niet echt een succes. :roll:
Reeds na een paar minuten vliegen (vnl. half gas) viel mij op dat het vermogen begon terug te lopen. Terug op de grond aan regelaar, pack en motor gevoeld. Motor was best goed warm (niet heet), regelaar handwarm en pack ook. Nog maar eens proberen, zelfde resultaat.

Thuis gekomen het spulletje maar een vastgezet op de workmate en were meten --> sterk varierend toerental en amperage (17 tot 20 ampere). Conclusie .... (in te vullen door deskundige)?

Jakkie takkie zei:
Nou, dat was niet echt een succes. :roll:
Reeds na een paar minuten vliegen (vnl. half gas) viel mij op dat het vermogen begon terug te lopen. Terug op de grond aan regelaar, pack en motor gevoeld. Motor was best goed warm (niet heet), regelaar handwarm en pack ook. Nog maar eens proberen, zelfde resultaat.

Thuis gekomen het spulletje maar een vastgezet op de workmate en were meten --> sterk varierend toerental en amperage (17 tot 20 ampere). Conclusie .... (in te vullen door deskundige)?
Spanning te laag lipo saver grijpt in of de motor is bezig te overlijden.
Stroom lijkt mij veel te hoog voor deze motor.
Wat was trouwens het prestatie niveau bij half gas.
Als hij zelfs dan nog fors klimt dan zou een 7.4V accu een beter resultaat geven.

Back