Even een vraagje over voltages, amperes en vermogens.
Ik heb een 3 cellen lipo besteld voor o.a. mijn Cessna Cardinal in verband met het lagere gewicht ten opzichte van de huidige NiMh accu. In de cessna zit nu de standaard motor, volgens mij is het een speed 600 achtig ding maar dat staat er niet met zoveel woorden op. Op de motor staat 550RHX of iets in die geest. Als je op de site van Robbe kijkt gaat het waarschijnlijk om de Power 600/24 die geschikt zou moeten zijn voor 7,2-9,6 volt en maximaal 25A. Maximaal opgenomen vermogen is dus 9,6 x 25 = 240 Watt.
Als ik nu 'rucksichtlos' (spel ik dit goed?) mijn 3 cellen pakket ga gebruiken wordt de motor overbelast omdat het voltage hoger is dan het maximaal opgegeven voltage en het amperage waarschijnlijk boven de 25A uit zal komen. Nu had ik mijzelf bedacht dat ik de uitslag van mijn throttle stick op de MX-12 kan beperken tot laten we zeggen 70% en daarmee het door de motor geleverde vermogen kan beperken. De motor draait nu op een 8,4 volt NiMh accu en trekt ca. 23 ampere. Het opgenomen vermogen bedraagd dus 8,4 x 23 = 193 Watt. Als ik nu met mijn 3 cellen pakket ga vliegen en de throttle stick zo instel dat bij volgas het opgenomen vermogen tot ca. 200 Watt wordt beperkt wordt de motor volgens mij niet overbelast.
Grote vraagaan onze elektrologen: is mijn aanname korrekt?
Ik heb een 3 cellen lipo besteld voor o.a. mijn Cessna Cardinal in verband met het lagere gewicht ten opzichte van de huidige NiMh accu. In de cessna zit nu de standaard motor, volgens mij is het een speed 600 achtig ding maar dat staat er niet met zoveel woorden op. Op de motor staat 550RHX of iets in die geest. Als je op de site van Robbe kijkt gaat het waarschijnlijk om de Power 600/24 die geschikt zou moeten zijn voor 7,2-9,6 volt en maximaal 25A. Maximaal opgenomen vermogen is dus 9,6 x 25 = 240 Watt.
Als ik nu 'rucksichtlos' (spel ik dit goed?) mijn 3 cellen pakket ga gebruiken wordt de motor overbelast omdat het voltage hoger is dan het maximaal opgegeven voltage en het amperage waarschijnlijk boven de 25A uit zal komen. Nu had ik mijzelf bedacht dat ik de uitslag van mijn throttle stick op de MX-12 kan beperken tot laten we zeggen 70% en daarmee het door de motor geleverde vermogen kan beperken. De motor draait nu op een 8,4 volt NiMh accu en trekt ca. 23 ampere. Het opgenomen vermogen bedraagd dus 8,4 x 23 = 193 Watt. Als ik nu met mijn 3 cellen pakket ga vliegen en de throttle stick zo instel dat bij volgas het opgenomen vermogen tot ca. 200 Watt wordt beperkt wordt de motor volgens mij niet overbelast.
Grote vraagaan onze elektrologen: is mijn aanname korrekt?