Vraagje over voltages, amperes en vermogens

Bij gelegenheid zal ik de motor eens openen. Van een ander forumlid kreeg ik de tip dat er wellicht een soldeerverbinding heeft losgelaten van de spoel daar wara deze op de collectorplaatjes zit gesoldeerd (of praat ik nu wartaal).

ron van sommeren zei:
Als de magneten overlijden, zullen toerental en stroom toenemen want Kv wordt hoger.

Wat je daardoor merkt in de praktijk is dat je prestaties hetzelfde blijven (hoger toerental lukt niet echt door gebrek aan koppel = overbelasting), maar dat de stroom gigantisch omhoog schiet. Op een gegeven moment brand de boel op (wat ruik ik nu???)

Oplossing voor de bron van deze draad: zet er een borsteloze motor in van 100-130 gram en een Kv van rond 1500 rpm/V.
Met de huidige prijzen vind ik het "nostalgies" (lees: ouderwetse zelfkastijding) om nog met feriet motoren te werken.

[zeepkist]
Niet iedereen kan over voldoende tijd en geld voor de hobby beschikken, maar kijk eens hoeveel uur je werkelijk aan het vliegen bent, en hoeveel kostbare vliegtijd je opofferd om wat geld te besparen op een goede motor.
Als dit soort dingen uitzoeken een onderdeel is van hoe je tegen de hobby aankijkt is dat prima. Ben je eigenlijk liever aan het vliegen moet je even opnieuw bezinnen.
[/zeekist]

@Harold: het laatste :) ik vindt het gewoon leuk om een beetje te prutsen hiermee, als ik voor mijn geestesgesteldheid noodgedwongen moet vliegen pak ik gewoon een andere kist :lol: . Het overstappen op een borstelloze motor is voor mij op dit moment een te simpele oplossing (maar ik sluit niet uit dat dit toch eens gaat gebeuren).

Ik heb ook nog zo'n BM3520 liggen die zou het misschien wel goed doen op 3 cellen, gewicht is zo'n beetje hetzelfde als de oude motor alleen past hij door de grotere diameter iets minder goed.

Hmm ik ben nog niet helemaal tevreden over mijn bevindingen tot nog toe. Ik heb de motor even uit elkaar gehaald, de koolborstels waren niet helemaal netjes afgesleten en de collector was behoorlijk vies en een beetje ingesleten. De collector heb ik schoongemaakt en een beetje afgeschuurd met waterproof 360. De 3 wikkelingen nagemeten en die hebben een weerstand van (nagenoeg) 0 Ohm.

Nadat het spulletje weer in elkaar was gezet, even op de workmate gemonteerd voor proefdraaien maar het is echt einde verhaal voor deze motor. Op 7 cellen NiMh en een 7x4 prop liep het amperage binnen een paar minuten terug van 7 naar 1 ampere (bij volle accu). Motor dus definitief overleden ga ik vanuit maar niet kunnen achterhalen wat het defect nu is.

Niek, nu iedereen borstelloos op lipo's tracht te vliegen is het weer helemaal "retro" ..... met een lekker SPEED 400tje met AR500 celletjes, of een SPEED 600 en wat 1700 mAh NiCadjes ..... ben je weer helemaal top ...

Mijn motto is 'waarom gemakkelijk als het moeilijk kan' 8)
Nee zonder gekheid, zoals ik al eerder schreef is het gewoon interesse om het probleem te vinden. Ik ga er vanuit dat niemand zich daaraan stoort aangezien het draadje nog steeds gelezen wordt.

Inmiddels de nieuwe motor ontvangen van mede modelvlieger Alex Sontgeratt (bedankt voor de snelle verwerking 8) ); ik heb er ook een 'speed 500' bij gekregen. Deze motor lijkt heel erg op de RS-550PH met dien verstande dat er geen 'schild' omheen zit. Het verschil in gewicht tussen deze motoren bedraagd 18 gram hetgeen heel goed het gewicht van het 'schild' zou kunnen zijn.

Is er iemand van de oud gedienden die mij kan vertellen waar dat 'schild' voor dient? Ik heb in dit verband wel eens termen horen vallen als 'weekijzer', 'sterker magnetisch veld' etc. maar de precieze samenhang ken ik niet en deze zou ik wel graag willen weten :roll:

Edit:
Het oorspronkelijk doel van dit draadje, nl. het op 3 cellen lipo laten draaien van borstelmotor, heb ik inmiddels overboord gezet. Ik heb een aantal keren gevlogen met de drie cellen en het vliegt niet echt handig, om de stroom te beperken kun je maar half gas vliegen. Het beperken van de throttle uitslag is mij niet gelukt met de MX-12, in de volgasstand bleef de motor het volledige vermogen opnemen. Wel interessant om het punt van slecht rendement bij het overbelasten van de borstelmotor bewezen te zien. Het verschil tussen volgas en halfgas was minimaal terwijl de stroomopname hierbij bijna verdubbelde (!!). Laat zich raden waar de niet effectief gebruikte energie bleef (ik heb het maar enkele seconden uitgeprobeerd).

Ik heb inmiddels een van de 3-cellen packs uit elkaar geprutst en er ene 2-cellen pack van gemaakt, samen met de oude prop (9x6, 19 ampere statisch) gaat prima werken denk ik, mede door het feit dat het gewicht van het gehele toestel zakt van ca. 1475 gram met 8,4 volt NiMh naar 1200 gram met een 2 cellen Lipo (beiden 3000mah).

Fluxring verhoogt de magnetische flux doordat de weerstand voor magnetisme (reluctantie) wordt verlaagd. Kv (toerental per Volt) wordt lager, Kt wordt hoger (koppel per Ampère). Het werkgebied van de motor komt dichter in de buurt van het werkgebied van de prop wat de efficiëntie ten goede kan komen. Let op: de maximale efficiëntie verandert niet, het punt met de hoogste efficiëntie treedt op bij een wat lager toerental.

ps. Ik ben niet oud!

Sorry :)
Ik straks de motor zonder schild ok even getest, deze trekt meer stroom, dat komt dus wel overeen met het feit dat de motor bij een zelfde toerental een lager rendement heeft of bij dezelfde prop eigenlijk een hoger toerental wil draaien (maar dat natuurlijk nietv trekt). Ik zal eens het schild van de oude motor monteren en dan meten.

ron van sommeren zei:
Let op: de maximale efficiëntie verandert niet, het punt met de hoogste efficiëntie treedt op bij een wat lager toerental.

vreemd, dat had ik totaal niet verwacht. De rest wat je typt vind ik erg logisch(en wist ik grotendeels ook), maar deze quote snap ik eigenlijk niet helemaal.
Hoe meer ijzer om de rotorpolen, hoe lager de weerstand wordt van de magnetisme. (schijnbaar heet dit reluctantie), dus ik had verwacht dat de totale rendement ook omhoog zou gaan van zo'n motor. Ik vind het wel logiche dat het maximale rendement bij een lager toerental ligt.

wel interesant om te lezen. Heb jij nog iets om mijn dilemma te kunnen verklaren?

De weerstand van/in een magnetisch circuit, reluctantie = Rm, is iets anders dan elektrische weerstand van een draad/isolator/component, de gewone weerstand zoals iedereen die hier kent, ze hebben niets met elkaar te maken.

Hoe lager Rm, hoe hoger de flux en daarmee ook de fluxdichtheid bij een gegeven magneetsterkte. Rm is afhankelijk van de lengte van het magnetische circuit, het oppervlak (loodrecht op de veldlijnen gezien) en mu.

Er is dus wel een grote analogie te zien tusen elektrische en magnetische weerstand b.v. parallelschakeling en serieschakeling, maar het zijn twee verschillende dingen zoals luchtweerstand en elektrische weerstand ook verschillend zijn.

IJzerverliezen bestaan uit verliezen t.g.v. wervelstromen ('eddy currents') en t.g.v. hysteresis.

Zeer leerzame online cursus over magnetisme, motoren e.d.
http://www.consult-g2.com/
-> course
-> chapter 3: "Flux, reluctance and permeance"

Back