Inmiddels de nieuwe motor ontvangen van mede modelvlieger Alex Sontgeratt (bedankt voor de snelle verwerking 8) ); ik heb er ook een 'speed 500' bij gekregen. Deze motor lijkt heel erg op de RS-550PH met dien verstande dat er geen 'schild' omheen zit. Het verschil in gewicht tussen deze motoren bedraagd 18 gram hetgeen heel goed het gewicht van het 'schild' zou kunnen zijn.
Is er iemand van de oud gedienden die mij kan vertellen waar dat 'schild' voor dient? Ik heb in dit verband wel eens termen horen vallen als 'weekijzer', 'sterker magnetisch veld' etc. maar de precieze samenhang ken ik niet en deze zou ik wel graag willen weten :roll:
Edit:
Het oorspronkelijk doel van dit draadje, nl. het op 3 cellen lipo laten draaien van borstelmotor, heb ik inmiddels overboord gezet. Ik heb een aantal keren gevlogen met de drie cellen en het vliegt niet echt handig, om de stroom te beperken kun je maar half gas vliegen. Het beperken van de throttle uitslag is mij niet gelukt met de MX-12, in de volgasstand bleef de motor het volledige vermogen opnemen. Wel interessant om het punt van slecht rendement bij het overbelasten van de borstelmotor bewezen te zien. Het verschil tussen volgas en halfgas was minimaal terwijl de stroomopname hierbij bijna verdubbelde (!!). Laat zich raden waar de niet effectief gebruikte energie bleef (ik heb het maar enkele seconden uitgeprobeerd).
Ik heb inmiddels een van de 3-cellen packs uit elkaar geprutst en er ene 2-cellen pack van gemaakt, samen met de oude prop (9x6, 19 ampere statisch) gaat prima werken denk ik, mede door het feit dat het gewicht van het gehele toestel zakt van ca. 1475 gram met 8,4 volt NiMh naar 1200 gram met een 2 cellen Lipo (beiden 3000mah).