Vragen HK450

Beste mensen,

Na veel kijken, leren en lezen ben ik gisteren begonnen met het bouwen van een HK450GT (Trex 450 SE V2 kloon). Toch liep ik tegen dingen aan waar ik niet zo snel een antwoord op kan vinden.

Ten eerste was de auto-rotation sleeve verkeerd geplaatst waardoor ik het boutje onderaan niet door de sleeve en de main shaft kon krijgen. Deze heb ik met moeite kunnen draaien zodat het boutje wel erin kon. Toch koste het me erg veel moeite en kracht om het boutje onderaan te monteren. Misschien is dit handige informatie voor het volgende probleem:

Als ik de main gear vasthoud, dan is de autorotation gear maar moeilijk te bewegen, terwijl deze goed kon bewegen toen de mainshaft nog niet erin zat en vastgemaakt was met het boutje. Het lijkt mij dat ie vrij(er) moet kunnen bewegen. Of maak het niet uit zolang ik niet autoroteer?

Ten tweede hoor ik een duidelijk metaal op metaal geluid als ik de swashplate op en neer beweeg. Met welk middeltje kan ik het beste smeren?

De bovenste lagers waar de main shaft in zit komt eruit wanneer ik de main shaft eruit haal. Deze zit dus niet goed vast. Moet ik dit vastlijmen? en zo ja, waarmee?

Wat ik nu net ook ontdekte is dat de socket screw (het boutje waar de mainshaft onderaan vast zit aan de gears) niet los te draaien is. Hoe lang ik ook draai niks werkt. als ik ooit de shaft verbuig kan ik het hele model dus weggooien, tenzij iemand goede tips heeft om dat stomme boutje los te krijgen!

Alvast bedankt voor antwoorden...

Groet,
Erik.

Laatst bewerkt:
...

Tja al weer vijf dagen geleden. De heli is klaar om afgesteld te worden en alles rond de auto rotation gear is opgelost.

De rest blijft dus een wel vraag.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Ten tweede hoor ik een duidelijk metaal op metaal geluid als ik de swashplate op en neer beweeg. Met welk middeltje kan ik het beste smeren?
Bij m'n Tarot kit zat een soort vaseline in een tube, smeert prima.
De bovenste lagers waar de main shaft in zit komt eruit wanneer ik de main shaft eruit haal. Deze zit dus niet goed vast. Moet ik dit vastlijmen? en zo ja, waarmee?
Met secondenlijm zou misschien wel werken. Als er verder geen speling is en ze wel blijven zitten lijkt mij het niet nodig om er iets aan te doen.
Heb je al gevlogen met de heli?

Hey bedankt!

Nog niet gevlogen. Verwacht nog een ESC en een DX6i van de pakketjesman.

Verder heb ik een beetje bearing glue (TL-609) gebruikt en het zit prima.

Nog iets anders:

Als ik de hoofdrotor draai dan loopt uiteraard de belt over de pulley. Ik hoor dan een tikkend geluid. Iemand die denkt dat dit kwaad kan?

Tikkende geluiden komen normaal alleen uit klokken, niet uit heli's (was een inkoppertje ;) )
Ik zou even gaan zoeken waar het tikkende geluid vandaan komt.

De metal tail drive gear maakt het geluid. Je hoort zeg maar de belt over dat ding lopen. Lijkt erop dat dat ding beetje ongelijk gemaakt is.

Laatst bewerkt:
Dat is ook het enige wat ik kan bedenken, dat de belt een twist teveel heeft.
Klopt de draairichting van de staartrotor wel?

Staart draait tegen de klok in dus dat is het probleem niet. Belt loopt erg soepel en staat goed strak maar niet te strak. Ik weet 70% zeker dat het te maken heeft met hoe het metalen onderdeeltje is gemaakt. Als ik hem laat draaien zie ik duidelijk dat de ringvorm niet symmetrisch is. De belt drive gear is aan de ene kant dikker waardoor ie van vorm lijkt te veranderen tijdens het draaien. Hierdoor loopt de belt wat ongelijk om dat tandwiel heen waardoor het tikkende geluid ontstaat. Overigens verdwijnt het geluid als ik (met de hand) de rotor sneller laat draaien. Ik ga er mee vliegen want alles loopt verder soepel en slipt niet. Mocht het echt problemen opleveren dan kijk ik of ik het hele zooitje (Tandwiel aan auto rotate gear, shaft, bearings, 2x bearing block en de belt drive gear) in de align vorm kan inbouwen.

Kan iemand nog een smeermiddel aanraden? Een soort vaseline zei iemand al...?

Laatst bewerkt:
Als je op lage toeren al een zichtbare afwijking ziet, dan kan je er vergif op innemen dat je gyro daar last van krijgt bij hoge toeren.
Ik zou er gelijk een Align asje inzetten.
Zo duur zijn die niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Enig idee waar ik de volgende dingen kan krijgen van de TREX 450 SE V2:

DIT, maar dan van align.

Zie veel Trex sport en pro onderdelen. Torque tube is in...

Het zijn onderdelen van de SE V2 van align en denk lastig te verkrijgen gezien het al een wat ouder model is. Ik heb verschillende Copterx heli's gehad en die zijn van goede kwaliteit.

Dus je zou met een gerust hart de alu parts van Copterx erop kunnen monteren.

Ok. Ben van plan één dezer dagen een dx6i te kopen. Daarna komt natuurlijk het afstellen aan de orde. Maar voordat ik daar aan kan beginnen moeten de servo's aangesloten worden. 3 servo's voor pitch, elevator, en aileron. Ze werken allemaal samen dus de vraag is: welke gaat waar of maakt het niet uit?

full

Noem ze maar rechts, links en achter volgens bovenstaand plaatje :p

Laatst bewerkt door een moderator:
degene in het midden van de heli is de elevator, of die nu voor of achter zit maakt niet uit.
De andere twee zijn aileron en pitch (of Aux). Ik heb zelf de servo links altijd in het aileron-kanaal zitten. De werkingsrichting kun je gewoon programmeren (servo-menu en swash-menu). Meestal door ipv bijv. +60% in te vullen -60% (swash-menu), of door REV in te stellen (servo-menu).
Swash-menu gaat over functies als nick, roll en pitch. Servo-menu gaat per servo.

Voorbeeld:
Gaan bij je collectieve pitch 2 servo's omhoog en eentje omlaag, dan schakel je die ene in het servo-menu.
Gaan ze alle drie omlaag ipv omhoog, dan schakel je dat in het swash-menu.

Back