jan brilman
Forum veteraan
Collegae!
Zoals ondertussen bij een aantal wel bekend, ben ik bezig om mijn DG800 (4,2 m.) van Vagenknecht met Elicker Klapptriebwerk klaar te krijgen (zie elders op dit forum, bv. 'sleep of lieren').
Daar moet nog heel wat voor gebeuren, en ik heb een aantal vragen mbt. vooral de RC-installatie, met alles wat daar bij hoort. :?
Voor de goede orde: wat stoppen we er in:
- Futaba PCM ontvanger
- Futaba Multiswitch
- 2 ontvanger accu’s met accuweiche of ACT Power Booster (zie onder)
- Elicker 12,5” KTW
- Lehner motor
- Hacker/Jeti regelaar
- 2 * 8 2400 Nicad cellen
- 10 servo’s (richting, hoogte, ailerons (2), remkleppen (2), flaps (2), wiel, KTW)
- SM (Stefan Merz Modellbau) KTW sturingmodule
- SM V-kabels voor de remkleppen en de flaps
- vario (Picolario talk?, WSTECH?)
Optie / overweging
- ACT Fuzzi gyro
Nu mijn vragen, in willekeurige volgorde.
1.
Ik heb in Dortmund dat apparaatje gekocht, de 'Power Booster' van ACT Europe.
Je sluit het aan op je motor accu, en het haalt daar de stroom voor de ontvanger en servo’s af.
Scheelt weer twee ontvangeraccu’s (gewicht, ruimte, laden, etc.)
Doen of niet? :?
Argumenten voor / tegen?
2.
Stel, ik ga voor twee aparte ontvanger accus; welke capaciteit is raadzaam? 4 of 5 cellen?
3.
Is het zinvol / handig om de remkleppen op de gasknuppel te zetten?
Zo nee, wat is de ideale plek / aansturing op de zender?
4.
Wat is in het algemeen een goede plaats voor de verschillende componenten?
Waar moet ik op letten?
Meer precies: waar plaats ik idealiter
a. de ontvanger?
b. de Multiswitch?
c. de regelaar?
d. de vario?
e. de KTW sturing?
f. de gyro
Wat doe je met de ontvanger antenne? Zsm. de romp uit?
5.
Ik heb al wat informatie gekregen over hoe de start met een zwever met KTW ongeveer gaat (oa. het beruchte ‘voorover kiepen’).
Is in het kort aan te geven hoe eea. idealiter verloopt?
(“Hij ligt voor je in het gras, je doet de schakelaar naar voren, en langzaam komt de pylon uit de romp, daarna begint de motor te lopen, . . " en dan?)
6.
Is een gyro in een zwever zinvol? Goede ervaringen? (‘Fliegen wie auf Schienen!’) :?
7.
In de betere HiFi-zaak kun je vreselijk mooie speaker kabel kopen: dik, gevlochten, soepel . . . hebben we daar wat aan, of niet?
Vragen, vragen, vragen . . .
Ik ben benieuwd . . . :?
Alvast bedankt.
jan
Zoals ondertussen bij een aantal wel bekend, ben ik bezig om mijn DG800 (4,2 m.) van Vagenknecht met Elicker Klapptriebwerk klaar te krijgen (zie elders op dit forum, bv. 'sleep of lieren').
Daar moet nog heel wat voor gebeuren, en ik heb een aantal vragen mbt. vooral de RC-installatie, met alles wat daar bij hoort. :?
Voor de goede orde: wat stoppen we er in:
- Futaba PCM ontvanger
- Futaba Multiswitch
- 2 ontvanger accu’s met accuweiche of ACT Power Booster (zie onder)
- Elicker 12,5” KTW
- Lehner motor
- Hacker/Jeti regelaar
- 2 * 8 2400 Nicad cellen
- 10 servo’s (richting, hoogte, ailerons (2), remkleppen (2), flaps (2), wiel, KTW)
- SM (Stefan Merz Modellbau) KTW sturingmodule
- SM V-kabels voor de remkleppen en de flaps
- vario (Picolario talk?, WSTECH?)
Optie / overweging
- ACT Fuzzi gyro
Nu mijn vragen, in willekeurige volgorde.
1.
Ik heb in Dortmund dat apparaatje gekocht, de 'Power Booster' van ACT Europe.
Je sluit het aan op je motor accu, en het haalt daar de stroom voor de ontvanger en servo’s af.
Scheelt weer twee ontvangeraccu’s (gewicht, ruimte, laden, etc.)

Doen of niet? :?
Argumenten voor / tegen?
2.
Stel, ik ga voor twee aparte ontvanger accus; welke capaciteit is raadzaam? 4 of 5 cellen?
3.
Is het zinvol / handig om de remkleppen op de gasknuppel te zetten?
Zo nee, wat is de ideale plek / aansturing op de zender?
4.
Wat is in het algemeen een goede plaats voor de verschillende componenten?
Waar moet ik op letten?
Meer precies: waar plaats ik idealiter
a. de ontvanger?
b. de Multiswitch?
c. de regelaar?
d. de vario?
e. de KTW sturing?
f. de gyro
Wat doe je met de ontvanger antenne? Zsm. de romp uit?
5.
Ik heb al wat informatie gekregen over hoe de start met een zwever met KTW ongeveer gaat (oa. het beruchte ‘voorover kiepen’).
Is in het kort aan te geven hoe eea. idealiter verloopt?
(“Hij ligt voor je in het gras, je doet de schakelaar naar voren, en langzaam komt de pylon uit de romp, daarna begint de motor te lopen, . . " en dan?)
6.
Is een gyro in een zwever zinvol? Goede ervaringen? (‘Fliegen wie auf Schienen!’) :?
7.
In de betere HiFi-zaak kun je vreselijk mooie speaker kabel kopen: dik, gevlochten, soepel . . . hebben we daar wat aan, of niet?
Vragen, vragen, vragen . . .
Ik ben benieuwd . . . :?
Alvast bedankt.
jan