vragen mbt. 'grote'zwever

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Zoals ondertussen bij een aantal wel bekend, ben ik bezig om mijn DG800 (4,2 m.) van Vagenknecht met Elicker Klapptriebwerk klaar te krijgen (zie elders op dit forum, bv. 'sleep of lieren').

Daar moet nog heel wat voor gebeuren, en ik heb een aantal vragen mbt. vooral de RC-installatie, met alles wat daar bij hoort. :?

Voor de goede orde: wat stoppen we er in:
- Futaba PCM ontvanger
- Futaba Multiswitch
- 2 ontvanger accu’s met accuweiche of ACT Power Booster (zie onder)
- Elicker 12,5” KTW
- Lehner motor
- Hacker/Jeti regelaar
- 2 * 8 2400 Nicad cellen
- 10 servo’s (richting, hoogte, ailerons (2), remkleppen (2), flaps (2), wiel, KTW)
- SM (Stefan Merz Modellbau) KTW sturingmodule
- SM V-kabels voor de remkleppen en de flaps
- vario (Picolario talk?, WSTECH?)

Optie / overweging
- ACT Fuzzi gyro

Nu mijn vragen, in willekeurige volgorde.

1.
Ik heb in Dortmund dat apparaatje gekocht, de 'Power Booster' van ACT Europe.
Je sluit het aan op je motor accu, en het haalt daar de stroom voor de ontvanger en servo’s af.
Scheelt weer twee ontvangeraccu’s (gewicht, ruimte, laden, etc.) :)
Doen of niet? :?
Argumenten voor / tegen?

2.
Stel, ik ga voor twee aparte ontvanger accus; welke capaciteit is raadzaam? 4 of 5 cellen?

3.
Is het zinvol / handig om de remkleppen op de gasknuppel te zetten?
Zo nee, wat is de ideale plek / aansturing op de zender?

4.
Wat is in het algemeen een goede plaats voor de verschillende componenten?
Waar moet ik op letten?
Meer precies: waar plaats ik idealiter
a. de ontvanger?
b. de Multiswitch?
c. de regelaar?
d. de vario?
e. de KTW sturing?
f. de gyro
Wat doe je met de ontvanger antenne? Zsm. de romp uit?

5.
Ik heb al wat informatie gekregen over hoe de start met een zwever met KTW ongeveer gaat (oa. het beruchte ‘voorover kiepen’).
Is in het kort aan te geven hoe eea. idealiter verloopt?
(“Hij ligt voor je in het gras, je doet de schakelaar naar voren, en langzaam komt de pylon uit de romp, daarna begint de motor te lopen, . . " en dan?)

6.
Is een gyro in een zwever zinvol? Goede ervaringen? (‘Fliegen wie auf Schienen!’) :?

7.
In de betere HiFi-zaak kun je vreselijk mooie speaker kabel kopen: dik, gevlochten, soepel . . . hebben we daar wat aan, of niet?

Vragen, vragen, vragen . . .

Ik ben benieuwd . . . :?

Alvast bedankt.

jan

Hallo Jan je heb nog veel vragen ja.
Ik zou dat apparaat gebruiken waar je alles op 1 kanaal kan zetten dus geen multi switch.
Wat je met je remkleppen kan doen is het volgende.
Ik vlieg met een fc 18 daar kan je in de lucht van model verwisselen om bijvoorbeeld mixerstanden uit te proberen.
Ik heb het zo geregeld bij mijn 4 meter zwever dat ik voor de landing van model wisseld.Dat doe ik met een schakelaar.
Dan wissel ik het gas met de remkleppen,dat werkt heel goed je moet echt bij een mooie landing je remkleppen op het gas hebben anders kost het je een kist.
Ik zou ook voor 2 ontvangeraccu's gaan.
Ik zou 2 x 5 2100 sanyo pakken.
Niet van 1 pakket alles pakken, er hoeft maar iets met je pakket te gebeuren en alles is kapot.
Bij mijn Husky heb ik er zelfs 2 schakelaars inzitten.
Mijn antenne leg in de romp.
Kijk wel uit of hij dan niet afgeschermt wordt door koolstof.
Gebruik ontstorings ringen voor alle servo's ook al heb je getwist snoer.
Een gyro heb je niet nodig de acro mannen gebruiken die wel maar om in de thermiek te hangen is het onzin.
De vario heb ik onder de stoel leggen.
De ontvanger tussen de vleugel in de romp.
Draden ik heb 4 mm kabel gekocht bij de modelbouw zaak het is veel duurder maar ook veer soepeler en dat heb ik nodig omdat mijn motor mee omhoog gaat,dus het beweegt iedere keer als ik mij motor aan doe.
Ik hoop dat je zo weer wat info heb.
Ik weet niet hoe het apparaat werk met dat gas het zou mooi zijn als je rustig gas kan geven dan duikt hij niet voorovertijdens de start.

m.b.t. de ontvanger en de regelaar. Ik probeer deze zo ver mogelijk uit elkaar te leggen. Daarbij probeer ik de accu als "isolator" te gebruiken. Lekker metalen. Daar komen weinig storingen doorheen. Je moet het zien als een procent teken. De ene cirkel je regelaar. De andere cirkel je ontvanger en de streep je motoraccu. Ik weet niet of dit echt noodzakelijk is maar bij mij werkt dit en dus heb ik niets anders uitgeprobeerd.

Ook ik heb 2 schakelaars. Deze zijn storings gevoelig. Kijk ook even in het draadje over Accuweiche hier staan nog andere opties m.b.t. dubbele stroomverzorging en enkele interesante links.

Succes

Mark

Bertus zei:
Wat je met je remkleppen kan doen is het volgende.
Ik vlieg met een fc 18 daar kan je in de lucht van model verwisselen om bijvoorbeeld mixerstanden uit te proberen.
Ik heb het zo geregeld bij mijn 4 meter zwever dat ik voor de landing van model wisseld.Dat doe ik met een schakelaar.
Dan wissel ik het gas met de remkleppen,dat werkt heel goed je moet echt bij een mooie landing je remkleppen op het gas hebben anders kost het je een kist.

Hoe doe je dat met je gas, ik zit met een E-zwever met dezelfde uitdaging. Omdat ik ook gewoon zweef ben ik gewend aan gas dicht = vol remmen. Uit je beschrijving schakel jij dus om bij vol gas, of rem je net andersom (volgas = vol rem). Klopt dat of doe je dat toch anders?

Ik heb twee servo's in de staart, dus ook twee snoeren naar een pcm ontvanger in de romp tussen de vleugels (met ferrietringen). Ik wil de antenne ook graag door de romp naar achteren laten lopen, en dan door het kielvlak naar boven, en wat er dan nog over is mag naar buiten. Moet ik nog voorzorgs maatregelen nemen tegen het ontstoren, en zo zo welke?

Bert

Hallo,

Ik denk dat iedereen zijn eigen methode heeft voor de gas/remklep functie. Mijn manier is de volgende: remklepen altijd op de gasknuppel, motor op een schuifregelaar. Indien de motor wordt inschakeld is de remklepfunctie alijd via een mixer uitgeschakeld. Tevens loopt bij volgas altijd een timer mee om de verbruikte motorlooptijd te kunnen zien. Bij een MC4000 is dit simpel te realiseren. :)
Een schuifregelaar is in het begin wel even wennen, maar na een aantal starts weet je niet meer beter. Het grote voordeel is dat je niet meer na hoeft te denken bij een "gewone" zwever.

Ik heb het zoals ik boven heb beschreven.
Mijn remkleppen gaan open bij volgas anders zou je het gas dicht doen en omschakelen en dan zouden gelijk je remkleppen uitgaan.
Ik vlieg nu 3.5 jaar met deze metode en ik kan ze iedereen aanraden.
Ik gebruik wel een pcm ontvanger want ik heb heel veel last van storings tikken wat ik ook doe met wat voor kist het maakte niets uit.
En sinds ik pcm heb heb ik geen tik meer gehad en ook mijn vario stoort niet meer.
En Bert Volgens mij doe je het goed kijk wel uit dat je ontvangerkabel niet tussen stuurkabels kan komen.
Ik heb op mijn vleugel servo's ook ontstoringsringen maar die snoeren zijn bij mij veel langer als bij jouw denk ik om dat mijn zwever groter is.

Collegae!

Dank voor de antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen.

Wat ik mij afvraag: is er überhaupt iemand (niemand?) die ervaring heeft met die Power Booster? :?

Als je vliegt met 16 cellen, en 'het motortje loopt' zoals het hoort, dan kan er toch niet zoveel fout gaan? :?

Of zie ik dat nu helemaal verkeerd? :roll:

(Het lijkt me zo'n elegante oplossing! Al die accu's . . . 8O )

Graag reacties.

Dank.

jan

Jan hoe zwaar schat jij in dat hij wordt?
Iedereen denkt dat een zwever licht moet zijn en dat is bij kleine zwevers wel zo maar grote zwevers moeten niet te licht zijn.
Ik vind een gewicht tot 5.5 kilo goed voor jouw zwever.
Je kan dan goed steken en goed thermieken.

Het gevaar van één batterijpakket met electromotors is heel duidelijk.
Met electromotoren kan veel mis gaan. Er gaan hoge stromen door en de accu's worden meer dan behoorlijk belast. Ook de motors hebben het eeuwige leven niet. Als alles heel zorgvuldig is uitgezocht zodat de configuratie echt het minimale verbruikt, dan zal je levensduur natuurlijk aanzienlijk verlengt zijn.
Maar....Als er iets mis gaat met de motor, zal dat rechtsreeks doorgaan naar de batterijen en je hele winkel valt stil. Ik heb geen idee hoe eea beveiligd is bij dat Power spul, maar overtuig je ervan dat dit je niet kan overkomen.
Dit is meteen ook de reden dat men bij grotere zwevers vaak voor dubbele accuvoorziening kiest. Stap af van het foutieve idee dat je zwever zo licht mogelijk moet zijn. Zoals Bertus al aangeeft mag je rond het gewicht van 5 kilo zitten. Je model zal dat belonen door beter te presteren. Grotere zwevers zijn steeds voorzien van degelijke en veilige configuraties als het om batterijen gaat. De kostprijs van het toestel is een factor, de bouwtijd en natuurlijk het gevaar dat een oncontroleerbare zwever met zich meebrengt.
Als ik jou was, zou de keuze simpel zijn. Een apparte accu voor de ontvanger...
Groeten
Martin

Collegae!

Nog even een vraag mbt. de DG-800.

Vagenknecht heeft voor hoogte en richting 'stuurstangen' ingebouwd: met oranje buitenkabel, en met een vrij dikke witte binnenkabel, waar hij ook nog eens (over de hele lengte) plm. 0,8 staaldraad ingeschoven heeft (zit nog niet vast).

Is dat niet wat overdone? :roll:

Aan de uiteinden: okay, maar over de hele lengte? :?

jan

een dg800, dat is een behoorlijke bak!
Je moet toch een behoorlijk vlieggewicht hebben, dus ik zou zeggen laat maar zitten die 0,8mm hoef je je ook geen zorgen te maken dat het uit de binnenbuis knapt.

Jan zitten de servo's dan niet in de staart?
Dat zou veel gunstiger zijn voor je zwaarte punt.
Des te verder kunnen je cellen in de neus.
En je heb veel minder speling.

Collegae!

Gisteravond in de woonkamer :? maar eens even de kist in elkaar gezet om het zwaartepunten te controleren.
Ik vertrouwde het toch niet helemaal . . . :nooo:

Accu's erin, en ja hoor: zwaartepunt veeeeeeeeeeeeeeel te ver naar voren! 8O

Nee hè! :yes:

Nou dat weer! :evil:

Oplossing: twee ontvanger accu's (Sanyo 2100 Nihm) moeten dan maar naar achteren, naast het KTW tegen de romp plakken.

(Bij het uitproberen / passen zat er gelijk één klem tussen de bodem en het KTW . . . :twisted: )

Wordt nog een race tegen de klok om de boel volgende week verantwoord klaar te hebben . . . :?

jan

Jan ik weet er alles van.
Het heeft bij mij al heel wat zweet bloed en tranen, en ook geld gekost.
Hoe stuur jij je ktw aan? En beveiligt jij de boel?

Collegae!

Overigens: zoals ik het nu heb, komt de pylon omhoog, de motor begint automatisch langzaam te lopen, maar ik kan het toerental dus niet herhaal NIET regelen. :?

Is dat een begaanbare weg, of moet ik die functie van de software van Merz ook maar laten voor wat die is, en de regelaar op een extra kanaal zetten (ik bedoel dus: dat ik gewoonzelf toerental kan regelen)?

Is het nodig om toerental te kunnen regelen tijdens de stijgvlucht, of is het gewoon een kwestie van 'volgas en omhoog met die bak'? :wink:

Graag jullie gewaardeerde mening.

jan

Geen enkel probleem
ik zet mijn motor aan, en die gaat uit, als de accu leeg is.
Het makkelijkst zou zijn, met zelf gas kunnen geven.
Dat je zonder elastiek, van de grond af op kan stijgen.

Back