Vragen over de Speed300 motor

Met 500AR is dat voor een automaat normaal.
Naar het einde toe zakt de stroom dan waarschijnlijk weer flink.
4A instellen als constante stroom is geen goed idee voor 500AR. 2A is mooi genoeg.

De kleine 120mAh nicads (van vroeger, 2 accu generaties geleden vorig jaar :lol: ) pakten op de automaat regelmatig 1.1A, en dat waren niet eens "hoge stroom" types.

In een baldadige bui 8) heb ik een 3s1p Etec1200 pakketje onder Ennou met sp300/6V, MP-Jet 1:5 BB met APC 9x4.7 gehangen. Ik moet zeggen, dat gaat erg leuk :D , heel erg leuk :P . Bijna vertikaal opstijgen vanaf normaliter te hoog gras, eerste pogingen tot hooveren, rolroerservo die bij te veel power niet sterk genoeg blijkt etc., aldus een warm welkom in de wereld van overpowered models... met een behoorlijk warme motor overigens :wink: . Ik begrijp natuurlijk dondersgoed dat de sp300 het niet leuk vindt en vroeger zal overlijden maar daar lig ik niet wakker van.

Vraag: heb ik net zoveel maar langer lol (qua levensduur) met een MPX 280BB ipv de sp300/6V en kunnen 3s1p Etecs dat aan?

Permax 280 BB profiteerd prima van de wat hogere spanning van 3s1p.

De permax is iets minder fel dan een 300 6v (en ging daarom net niet lekker op 6 cellen).
Verschil tussen permax en 300 is een factor 1.5 ongeveer.
Permax heeft 1.5 keer zoveel spanning nodig (mooi dus 3s1p) als een 300 6v (die leuk doet op 2s1p)

Bij directe verwisseling van 300 voor de permax zal de stroom dus (1/1.5 = 70%) lager zijn.

Een permax op 3s1p zal ongeveer presteren als een 300 6v op 6-7 cellen of een 2s1p, en dat dan bij 70% van de stroom.

Je kan echter weer een grotere prop monteren om weer op een hogere stroom te komen.
De permax kan zelfs beter tegen wat meer stroom dan de 300 (borstels), dus als je echt wilt, dan gewoon een grotere prop en je E-techs afbeulen.

Voor rendement en voor je E-techs beter om een prop te zoeken waarbij je net lekker hovert, maar niet overdreven veel meer.
Piekstroom 10A of lager zou ik zo zeggen.
Volgens nummertjes is een 10 x 4.7 prop dan mooi.

Dit spul laat zich echter niet zo lekker berekenen.
Een overbelaste motor gedraagd zich niet linear.

Die 300 zal niet zo'n lang leven hebben. Dat vind je niet erg, maar pas op!
Als je de magneten verslijt, dan blijft de motor even hard draaien, maar de stroom vliegt omhoog.
Ongemerkt sloop je dan mischien regelaar of E-techs.

Bedankt voor de adviezen, er valt niets meer over te vragen. Net een 280BB besteld, 10 euro voor een sp300 kan ik mee leven maar 50 euro voor een lipo pack...

Dit was voor mijn ook heel interesant want ik heb 3X 640HD gekocht en dan zou de 7,2 volt motor het beste zijn maar ik kan ook nog kiezen voor 2X 640HD met een 6 volt motor dat scheeld weer 12.5 gram in de Holiday en dan zou hij 5,5 A trekken met een guntertje als ik het goed begrepen heb maar dan moet er wel een bijkopen dan kan ik twee pakketjes maken en eventueel paralel zetten.

Ik vlieg ook met een vetraagde getimde speed 300 1:6,6 en 11x4,7 op mijn Funtana mini.
Dit wordt ook gevoed door 3s1p 1200 E-tec.
Volgas trek ik rond de 9 Amps.
Ik kan ongeveer 10 a 12 vluchten maken (+/-120 a 150 min motorloop) en dan hoor ik een metalisch rrrrrrrrr geluid.
Motor uit elkaar gehaald en de borstels zijn volledig op, het messing armpje draait dan op de collector.
Zo is het al 3x gebeurd, tijd voor borstelloos!!!!!!!!

Of voor een Permax 280 BB dit is nog steeds een goedkoper alternatief. Deze trekt in een 5:1 vertraging van MP-Jet met een 10x4,7 prop 8A bij volgas.

Didier en iedereen,

Ook ik vlieg sinds enige weken met veel plezier mijn Extra 300 met 3 X E-Tech 1200 en de vertraagde 300 net zoals jij. Ik zal er inmiddels een vluchtje of 10 mee gemaakt hebben en heb nog geen problemen met de motor. Wel viel het me de laatste twee keer op dat na ongeveer 8 min vliegen de motor soms raar oppakte. Je geeft vol gas en hij draait op het gehoor ongeveer 70% om na enkele seconden toch ineens op te pakken naar de 100%. Toch een motor probleem? Die motor kan me inderdaad niet veel schelen, maar op m'n lipo pakket ben ik erg zuinig!!!
Brushless is ook mijn grote wens maar ik zit vreselijk tegen de prijs aan te hikken. Een goede DLG staat bovenaan op mijn verlanglijst.

Nu even heel zwart-wit
De 300 vernield mijn lipo en heeft geen lang leven. Brushless is geen optie. Dus........al met al begrijp ik uit bovenstaande dat dan een 280BB in de vertraging gooien de beste optie is?

Ik heb dus in zeer korte tijd 4 speed 300 gekocht a €9,-
Als ik vlieg met de Funtana mini ben wel bezig om m'n motor een beetje te sparen, niet te lang hoveren, niet te lang knive edgen etc.
Het constant retimen, solderen, overzetten pinion gear wordt ik nu wel een beetje zat.
Een borstelloze moet er dan ook maar komen, scheelt een hoop ergenis, hoger rendement en het verdient zich uit eindelijk wel terug.
Hoewel mijn speed 300 motoren zijn na 10x vliegen ook borstelloos!!! :wink:

Ook maar es ff 'meedoen' in dit boeiende (en voor mij ook relevante) 'draadje'.

Ter info wat ik nu gebruik;
LC3D met een graupner sp300/6v MPJet 1:5 met een 10x4,7 en 8x Hecell 1100, super power en vliegt erg leuk.
Tevens staat er een depron (Theo) Extra met een GWS 300 1:6.6 op 3x1200ETech te wachten.

Nu een paar vragen;
- Welke factor helpt je motor (lees borstels) aan gort; teveel stroom of te hoog voltage??(Zowel voor 280 als 300 als de kleine IPS motoren.)

- Welke brushless geeft bij +/- 11V en 8A (of minder) minimaal 500gram trek-kracht (10x4.7 of 11x4.7 o.i.d.)?

Heb een MPX Permax 280BB aangeschaft :P als vervanging van de sp300/6V. Is het raadzaam om ook deze motor in bv ethanol in te laten lopen?

In principe heeft Ron gelijk, het is de stroom die voor de schade verantwoordelijk is bij elektro motoren. De warmte ontwikkeling gaat kwadratisch omhoog met de stroomsterkte. Hierdoor kan de motor in 1 keer doorbranden of kan de magneetkracht langzaam achteruit gaan.

De stroomdoorgifte van koolborstel naar collector gaat via 2 wegen;(1)Direct metallisch contact. (2) Via een geioniseerde plasma laag tussen de borstel en collector. Bij een geringe thermische belasting ontstaat op de collector een goudkleurige verkleuring, de z.g.n. "patina". Deze geeft een optimale elektrische doorgifte in combinatie met lage wrijvings weerstand.
Bij een te grote thermische belasting gloeit deze patina uit en verdwijnen vooral de lage wrijvings eigenschappen. Hierdoor treed afschuiving aan de koolborstels op waardoor er steeds meer geleidende borstel poeder in de collector segment sleuven komt. Het vermogen neemt hierdoor af terwijl de stroom toeneemt. Ook zullen de borstels sterk slijten waardoor de borstel veerdruk afneemt en het contact met de collector verloren gaat. Hiermee is dan een soort vonkverspanings machine ontstaan die de collector sterk beschadigd. Verder gebruik is vanwege het zeer slechte rendement en kans op uitval niet meer aan te raden.

De Speed 300 (6V) is een van de weinige goedkope motortjes die zo'n enorm hoog toerental draait (ruim 40.000 rpm met 3s Lipo's) dat de thermische belasting op de collector voor een zeer aanzienlijk deel ontstaat door wrijvings warmte met de borstels. In dit specifieke geval is dus ook de spanning (via het toerental) direct verantwoordelijk voor de korte levensduur.

:D Een goed alternatief voor de speed 300 6v is de MPX permax 280BB 7,2v.
Ik heb met deze motor in combinatie met 1200 3S E-tec al heel wat vluchtjes gemaakt en blijft heel.

@Lars Peter:
In wat voor toepassing gebruik je die Permax 280BB 7,2V ? Wat voor stroom, vertraging, prop enz? Dat zijn dingen die we hier op het forum altijd graag willen weten :D

Ok, dus teveel stroom is dus fataal voor je borstels.
Op het forum schreef Niek al eens dat 8A max is voor een sp300.
Wat zijn de 'grensen' voor een 280/6v en hoeveel stroom kan een IPS max aan.

Begrijp ik het nu goed dat Voltage pas het probleem wordt als de motor teveel toeren gaat maken?
We moeten het vermogen toch ergens vandaan halen, 'P' is nog altijd U*I en als we niet genoeg I kunnen/mogen leveren dan stoppen we er toch meer U in..... :wink:

Lars Peter zei:
:D Een goed alternatief voor de speed 300 6v is de MPX permax 280BB 7,2v.
Ik heb met deze motor in combinatie met 1200 3S E-tec al heel wat vluchtjes gemaakt en blijft heel.

Met dezelfde configuratie als in dit draadje meermaals beschreven?

Rob zei:
Heb een MPX Permax 280BB aangeschaft :P als vervanging van de sp300/6V. Is het raadzaam om ook deze motor in bv ethanol in te laten lopen?
Is dit nou zo'n typisch domme vraag?, zeg het gerust hoor! We dompelen de sp280, sp300 etc allemaal even in een bak water/ethanol om in te lopen maar moet dat ook met die echt geveerde borstelmotoren zoals de sp280BB eigenlijk ook is?

Rob zei:
We dompelen de sp280, sp300 etc allemaal even in een bak water/ethanol om in te lopen maar moet dat ook met die echt geveerde borstelmotoren zoals de sp280BB eigenlijk ook is?

?? Sinds wanneer komt daar ethanol bij te pas ??

Zover mijn kennis strekt altijd in gedistilleerd water, is ook al besproken in div draadjes en div links.

Inlopen borstel heeft altijd zin als borstel nog niet goed aan de collector gevormd is.

Back