Vragen over moter, zender-ontvanger etc

Discussie in 'Werkschepen' gestart door willodude, 23 mei 2009.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  2. Marcel vd D

    Marcel vd D

    Lid geworden:
    25 nov 2021
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Leiden
    Deze heb je me aangeraden,
    Ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier met deze zender.
    Ziet er erg interessant uit, compleet en niet duur....
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 24 dec 2021
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren heb ik geschreven, dat ik ervaring heb met de REELY 10 kanaal zender.
    In de eerste link in het vorige bericht laat ik de binnenkanten van twee zenders zien.
    Aan de linkerkant de REELY HT10 en aan de rechterkant de Flysky FS-i6, voor 10 kanalen.
    Welke het origineel en welke de kloon is, hierover heb ik diverse meningen ontvangen.
    De beide zenders zitten in dezelfde prijsklasse, zie: FLYSKY FS i6X I6X AFHDS 2A RC Transmitter with X6B IA6B IA10B Receiver 10CH 2.4GHz for Aairplane Helicopter FPV Racing Drones|Parts & Accessories| - AliExpress
    De REELY heb ik gebruikt in de "Kraan van Piet", hieruit komen de beide links in het vorige bericht.
    Het grappige is, dat de bede zenders het zelfde zendprotocol gebruiken, zodat ik zowel met de REELY, als met mijn zender kon testen, wel na correct aanmelden, "binden".
    Voor mijn zender is het geen probleem,, daar deze tot 20 modellen kan aansturen, In mijn geval 14, door software aanpassing.
    In het geheugen van de zender worden de eigenschappen van het model en de sleutel voor de ontvanger opgeslagen.
    Dus even het modelkiezen en verder gaan. In mijn zender heb ik nu 3 modellen staan, een stoomsleepboot, een elektra schip, en een hijskraan "De kraan van Piet".
    Bij de REELY is dit niet mogelijk, daar deze maar één model kan besturen en niet kan wisselen tussen verschillende modellen.
    Het kiezen van het model is eenvoudig, daar de naam van het gekozen model in de display verschijnt, in dit geval het elektra schip.
    Tot op heden heb ik niet de moeite genomen om het icoontje te veranderen, de naam vonnd ik genoeg.

    SAM_3162verkleind.jpg

    Op de display zie je niet alleen de naam, maar meer gegevens, de inwendige voedingsspanning van de zender, da spanning van de lipo in het schip en de spanning op de ontvanger.
    De laatste twee worden overgebracht met telemetrie.
    Bij de REELY geeft een drie kleurige led, groen, geel en rood de batterij spanning van de zenderbatterijen aan, de spanning op de ontvanger wordt niet aangegeven!!!

    De link, die ik gegeven heb is met de ontvanger met telemetrie, ontvanger FS-iA6B.
    Door het toepassen van b.v. temperatuur-, spanningsopnemer of toerenteller kan je vanaf de kant het schip bewaken.
    Deze ontvanger zag ik ook bij REELY, maar je kan op de REELY niets uitlezen.
    Verder voordeel van de display is, dat je kan zien hoe je b.v. de servo slag kan instellen zonder moeilijk te doen met armen en stangen.
    Onderstaand de aangepaste servo slag voor bedienen van de stoomtoevoer in mijn stoomschip.

    SAM_2720verkleind.jpg

    Nu had ik ook met veel moeite de slag van de servo voor de bediening van de stoomtoevoer kunnen aanpassen, maar nu eenvoudig op de display de slag instellen en het werkt.
    Als laatste, op de display kan je elk kanaal zien en ook de uitslag van de joysticks en de stand van de schakelaars.

    SAM_3378verkleind.jpg

    Al de beschreven functies en terugkoppelingen zitten niet in de REELY HT10

    Waarschijnlijk zal je eerste reactie zijn, dat heb ik allemaal niet nodig.

    Maar zeker weten, dat als je verder komt, je het toch fijn zou vinden om de accuspanning, of de temperatuur van de motoren, te kunnen aflezen.

    Overigens. er is een goedkopere configuratie met de ontvanger FS-iA6A, deze heeft niet de mogelijkheid van de beschreven telemetrie.

    Samengevat, je zal moeten begrijpen, dat ik niet weg ben van de REELY, voor het ongeveer het zelfde geld heb je meer mogelijkheden.
    Zeker, dat je meerdere modellen op de zender kunt programmeren en alleen tussen het kiezen van het model deze kunt aansturen, één zender, in mijn geval, voor 14 modellen.
    Een lang verhaal, maar dit is mijn ervaring.
    Doe je voordeel. Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2021
  5. corgonlag

    corgonlag

    Lid geworden:
    11 apr 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    rotterdam
    deze gebruik ik ook voor 5 modellen...heb hem geupgrade van 6 naar 10 kanaal...leuk zender kost weinig en doet wat het moet doen
    de spanning op de ontvanger zag btw altijd hetzelfde blijven...voor uitlezen van je lipo's heb je een apart uitbreiding voor nodig en je kan de flysky aansturen met i-bus of ppm.(als ik dat goed zeg) en de i-bus is sneller in reactie tijd.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb mijn 6 kanaals ook opgewaardeerd naar 10 kanalen, vandaar nu 14 kan. i.p.v. de oorspronkelijke 20.
    Dit heb ik gedaan op aanwijzing van @Edge, zie voor verdere informatie mijn link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-34#post-4067917
    waarin ik ook de link van @Edge noem,

    Over de spanning op de ontvanger(receiver) RX.
    Voor mij heeft deze de functie, dat als ik de ontvanger aanzet, dat de UBEC of de BEC van de ESC spanning afgeeft en ook de hoogte van de spanning.
    Verder kan je ook een laagspanningsalarm op de RX instellen, bij alarm gaat de zender piepen.

    De I-bus heb ik niet ingebruik, alhoewel ik wel de noodzakelijke module heb, op de "SENS" ingang heb ik meerdere modules aangesloten.
    Buiten dat je meerdere modellen kunt aansturen, is de zender te programmeren voor de eigenschappen van het te besturen model.
    Groet. Henk.
     
  7. corgonlag

    corgonlag

    Lid geworden:
    11 apr 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    rotterdam
    oke dat is nieuw voor mij, en niet van toepassing bij mij met lipo accu's...als die 5,5 volt zijn is de accu kapot al..ik heb er aparte modules opzitten zodra de spanning 6,3 word beginnen die te piepen en moet ik wissellen.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zender keuze probleem.
    Als een modelbouwer begint met op afstand besturing, dan wilt hij een "eenvoudige" zender.
    Maar lopend de bouw van het model, komen er steeds meer functies bij.
    Vandaag ben ik bezig geweest voor een clubgenoot, die een RC gestuurde kiepwagen wilde bouwen op de basis van een A-Ford.
    Alleen rijden en sturen, dus een 6 kan. zender was meer dan genoeg.
    Tijdens het bouwen, leek het hem wel leuk om de kiepbak te kunnen bewegen.
    Daarnaast ook nog de verlichting met sturing en indien mogelijk een draaiende ventilator en een rookgever voor stoom uit de radiateur.
    Onderstaand alleen de nieuwe besturing voor de rijwerkmotor en de hefmotor voor de kiepbak.
    SAM_3905.JPG
    Hij heeft de achteras gebruikt van een oude 12V, RC race auto.
    Zelfs bij gebruik van een 2S lipo 1500mAh (ruimte gebrek) ging deze als een speer er vandoor.
    Ik heb ook en weerstand in de voeding toegepast, maar deze begrenst niet alleen de werkstroom, maar ook de startstroom, die hoger ligt.
    De weerstand heb ik daarom verwijderd en vervangen door twee diodes 5A, zodat ik toch een kleine spanningsval kon verkrijgen.
    Op de zender heb ik de sturing van de rijwerkmotor aangelast.
    SAM_3908 verkleind.jpg

    De rijwerkmotor krijgt nu niet meer de volle spanning, maar genoeg om netjes te rijden.
    Samengevat: de eenvoudige zender, ontvanger zijn niet meer geschikt voor de eisen, die tijdens de bouw zijn ontstaan.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022

Deel Deze Pagina