Stoompomp
In Memoriam
Beste volgers.
Vanochtend opende ik een PB van, @Tjalldeboer.
Hij gaf een opmerking, die mij aan het denken zette.
De bovenstaande berekening is niet correct, bericht #60.
Ik heb een fout in de berekening gemaakt, moment van de kraanarm verkeerd berekend.
Maar om de fout te herstellen kostte moeite, terug halen van meer dan 50 jaar geleden opgedane leerstof.
Ik heb de berekening opnieuw gemaakt en nu komt het meer overeen met mijn gevoel.
De berekening is nu als volgt:
Moment last(M1) + moment kraanarm(zwaarte punt x afstand)(M2) = moment van de onderwagen(M3) + moment van accu gewicht(M4)
Dus : M1 = M3 + M4 - M2
Last = (M3 + M4 - M2) / gedeeld door de lengte van de lastarm(kraanarm onder de armhoek).
De uitkomst is nu geheel anders.
Volgens de nieuwe berekening, kan de kraan bij een arm van 850mm onder een hoek van 60° ruim 14 kg tillen.
De voet van de kraanarm staat boven de assen van de wielen.
Bijgaand de nieuwe berekening.
Met dank aan de oplettende volger.
Henk
Vanochtend opende ik een PB van, @Tjalldeboer.
Hij gaf een opmerking, die mij aan het denken zette.
De bovenstaande berekening is niet correct, bericht #60.
Ik heb een fout in de berekening gemaakt, moment van de kraanarm verkeerd berekend.
Maar om de fout te herstellen kostte moeite, terug halen van meer dan 50 jaar geleden opgedane leerstof.
Ik heb de berekening opnieuw gemaakt en nu komt het meer overeen met mijn gevoel.
De berekening is nu als volgt:
Moment last(M1) + moment kraanarm(zwaarte punt x afstand)(M2) = moment van de onderwagen(M3) + moment van accu gewicht(M4)
Dus : M1 = M3 + M4 - M2
Last = (M3 + M4 - M2) / gedeeld door de lengte van de lastarm(kraanarm onder de armhoek).
De uitkomst is nu geheel anders.
Volgens de nieuwe berekening, kan de kraan bij een arm van 850mm onder een hoek van 60° ruim 14 kg tillen.
De voet van de kraanarm staat boven de assen van de wielen.
Bijgaand de nieuwe berekening.
Met dank aan de oplettende volger.
Henk
Bijlagen
Laatst bewerkt: