Vreemd laadgedrag nieuwe loodaccu's

Gisteren 2 nieuwe 12 volt 34 Ah accu's binnengekregen voor de scootmobiel van mijn vader. Beide accu's via een Imax B8 cloon opgeladen.

De onbelaste spanning van de accus's voor het laden was 12,35 volt.

Het laden wordt op de computer gevolgd met logview.
Ik zie een verschijnsel dat ik niet kan verklaren.

De lader staat ingesteld op 3 Ampere laadstroom.

Normaliter zie ik dan met vergelijkbare accu's (12V-33Ah) de lading beginnen met 2 Ampere (de lader kan schijnbaar niet meer leveren) en stabiel op 2 Ampere blijven tot de accu bijna vol is waarna de stroom terugloopt tot de lader afslaat als deze onder 0,2 Ampere komt.
De spanning loopt tijdens het laden langzaam op van van 12,9 tot 14,7 Volt.

Bij de nieuwe accu's begint de laadstroom even met 3 Ampere, loopt dan heel snel terug naar 1 Ampere en blijft daarna gedurende het laadprces langzaam stijgen. Na 9 uur is de laadstroom 1,5 Ampere en lijkt maar door te blijven stijgen.
De spanning is gedurende het hele laadproces 14,7 volt.
Na 9 uur wordt de accu lauw. Ivm. bedtijd het laden onderbroken en nog niet hervat.

Inmiddels de tweede accu ook 9 uur op de lader gehad met exact hetzelfde verschijnsel.

Heeft iemand een verklaring voor het laadgedrag van de nieuwe accu's.

Overigens staat in de pdf die ik van internet heb gehaald dat de minimale laadstroom van deze accu's 3 0,1C dus 3,4 Ampere zou moeten zijn.

Bert

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk zal dit verschijnsel niet meer optreden als je de accu's de volgende keren laadt.

Splinternieuwe accu's hebben een relatief hoge inwendige weerstand, waardoor ze tijdens het laden al snel de eindspanning benaderen en dus weinig stroom toegevoerd krijgen. Tijdens het laden neemt deze inwendige weerstand blijkbaar spectaculair af, waardoor er weer meer stroom gaat lopen. Bij lege accu's is de inwendige weerstand ook hoog, maar deze neemt geleidelijk af, waardoor je een meer gelijkmatige laadstroom ziet.

Zo af en toe regenereer ik wel eens Pb-accu's, die door eindgebruikers tot 0 Volt zijn ontladen of die verkeerdom zijn opgeladen. Hierbij zie je het zelfde verschijnsel. Als je dit regenereren binnen een paar dagen ná de mishandeling doet heb je kans, dat de accu weer gewoon dienst kan doen zonder dat er al te veel capaciteitsverlies is opgetreden. Dit tot leven wekken van de accu's gebeurt met een regelbare voeding, waarvan de spanning steeds hoger wordt ingesteld tot aan het moment dat de accu stroom begint op te nemen. Na korte tijd zie je dan de stroom toenemen, waarna de spanning wordt teruggeregeld tot er weer een acceptabele stroom loopt (circa 0,1 x C). Na enkele minuten, waarbij steeds de stroom opnieuw toeneemt en de spanning weer wordt teruggeregeld wordt de accu vervolgens aan een Pb-lader gehangen en volledig geladen.

Corrien,

Bedankt voor je uitleg. Raadt je me aan om nog verder door te laden, of eerst te ontladen. Ik begin eraan te twijfelen of de lader wel af zal slaan als ik nu door ga met laden.

De regeneratietruc heb ik ook meermaals met succes toegepast.

Ik zou er zelf een goedkoop Pb-ladertje bij halen, dat tot een wat minder enthousiaste spanning oplaadt. Een spanning van 14,1 Volt is voor ons gebruik gangbaar. De eindspanning van 14,7 Volt is namelijk erg hoog en eigenlijk bedoeld om Pb-accu's snel vol te laden. Met een accu van deze capaciteit kom je nog niet aan een laadstroom van 0,1 x C, waarbij je met een erg goede accu het risico loopt, dat het laden nooit wordt beëindigd.

Gestabiliseerde regelbare voeding op 14,1 Volt instellen is ook afdoende neem ik aan?

Update: Inmiddels voeding afgeregeld op 14,1 Volt. Stroom loopt nu mooi terug van 1,5 A naar 0,2 A.

Laatst bewerkt:
Ik heb beide accu's ontladen en geladen met een voeding afgeregeld op 14,1 Volt. Gaat goed, Laadstroom loopt aan het einde netjes terug naar 0,1 A.

Met de Imax B8 loopt de laadstroom aan het einde van het laden maar terug tot 1,5 Ampere en blijft dan doorladen met 1,5 A.

Met de originele lader van de scootmobiel gebeurt ook iets vreemds. De accu's worden in serie geladen. Tijdens het laden loopt aan het einde de spanning op en blijft doorlopen tot 15, 15,5 V per accu bij een stroom van 1 A en verder zonder dat de lader afslaat. Ben maar gestopt met laden.

De Manual van de lader lader geeft een nominal output voltage aan van 24 Volt en een maximale output voltage van 35 Volt.

Overigens heb ik nu 2 accu's in serie geladen en in de scootmobiel zitten normaal 4 accus's dus 2s2p.
Bert

Laatst bewerkt:
Vandaag van iemand een zelfde lader geleend (impulse IP21-6A). Deze slaat wel af bij 24,8 volt. De conclusie moet dus zijn dat mijn lader defect is waardoor mijn accu's defect geraakt zijn. Er zit een rs232 aansluiting op waarmee je errors kunt aflezen en zaken kunt instellen maar ik kan de software nog niet vinden op het internet. Je kunt ook instellen wat voor accu's er geladen moeten worden. Nat, gel of AGM maar ik neem niet aan dat dit mijn probleem kan zijn, of wel???????

Edit: De oude accu's waren gel accu's, de nieuwe accu's waren AGM accu's

Bert

Laatst bewerkt:
....... De conclusie moet dus zijn dat mijn lader defect is waardoor mijn accu's defect geraakt zijn. ....
Je accu's zullen volgens mij niet defect zijn, alleen wanneer je ze echt langdurig flink overlaad en er veel gas uit ontsnapt zullen ze kapot gaan.
Ze zijn nieuw heb ik begrepen en nieuwe loodaccu's presteren in het begin altijd minder. Na een poosje gebruiken zal je merken dat ze meer lading kunnen opslaan en die ook langer vasthouden.
Er is al heel veel geschreven over het laden van loodaccu's, met een beetje zoekwerk kan je daar dus ook best het nodige over vinden. Een stukje van mijn hand vindt je HIER.
Ook op het internet zal je veel kunnen vinden. Het lastige is alleen hoe maak je onderscheid tussen goede en onzin verhalen? Over het algemeen zijn wilde verhalen van grote capaciteitstoename, super hoge laadstromen en extra lange levensduren te plaatsen in de catagorie "onzin verhalen". Je zal bij de fabrikanten moeten kijken om de betere en meer serieuze verhalen te vinden. Een mooi voorbeeld van zo'n stuk kan je HIER vinden. Dit is een stuk over de grote loodaccu's maar wat daar geschreven wordt geldt ook voor de kleinere loodaccu's die wij gebruiken. Het enige verschil is dat wij met veel kleinere capacteiten en dus (laad)stromen werken.

Hierbij even een update van over de accu's van mijn scootmobiel na 1,5 jaar gebruik. De scootmobiel staat op de camping, dus voor de winter heb ik ze mee naar huis genomen. Ik ben ze nu aan het laden met mijn imax B8 en nu blijkt dar er nog steeds verschil is tussen de oude en de nieuwe accu's.

De 2 oude accu's laden mooi met 2A op tot de laadstroom onder de 0,2A komt. Dan slaat de lader af.

De 2 "nieuwe" accu's laden met 2A daarna loopt de laadstroom terug naar 0,8A maar zakt daarna niet verder en blijft gewoon met 0,8 verder laden. De accu wordt dan warm.

Als de 4 accu's in 2p2s configuratie (2 nieuwe in serie en 2 oude in serie en dit parallel aan elkaar, de middenaftakking is ook doorverbonden) in de scootmobiel geladen worden slaat de lader van de scootmobiel wel gewoon af.

De oorzaak zit hoogstwaarschijnlijk in de inwendige weerstand van de accu's. Die weerstand is van nieuwe en nog weinig gebruikte accu's lager dan van de oude accu's. Daarom zal de laadstroom aan het einde van het laden van de nieuwe accu's hoger blijven dan bij de oude accu's. Dit is zeker het geval als je met een hoge eindspanning gaat laden.
Het is beter voor de accu's als je ze laad tot 13,8V en niet hoger. Om een accu sneller te laden mag je tot 14,4V gaan maar dat mag niet lang duren om schade aan de accu's te voorkomen. "Professionele laders" laden inderdaad vaak tot 14,4V maar als die spanning bereikt wordt schakelen ze terug naar 13,8V en houden het daar op. Sommige gaan zelfs tot 14,7V maar dat is echt "gevaarlijk". Als dat te lang duurt gaat de accu "gassen" en ontstaat er een zeer explosief mengsel van waterstof en zuurstof.
Zou jouw lader dat ook doen dan zal de laadstroom aan het einde ook verder zakken dan 0,8A.
Overigens is die "eindstroom" afhankelijk van de toestand van de accu en de capaciteit. Hoe hoger die capaciteit hoe hoger de stroom, hoe ouder en meer gebruikt de accu des te lager de stroom.

Ernst,

Bedankt voor je antwoord.

De imax B8 is met een eindspanning van 14,8 Volt dus eigenlijk niet geschikt om loodaccu's te laden.

Je kan lood accu's met die lader laden maar dan moet je direct als de accu vol is de lader losnemen van de accu. Als de accu langer aangesloten blijft is het risico vrij groot dat intern gas gaat ontstaan.
Ik begrijp dat het gesloten accu's zijn dus zal er druk ontstaan binnenin. Normaal gesproken kan de accu dat wel aan en zal na het stoppen van het laden dat gas weer gerecombineerd worden zodat er geen capaciteitsverlies zal optreden. Duurt het lang dan zal de gasdruk zo hoog kunnen oplopen dat een veiligheidsventiel gas zal laten ontsnappen. Al het gas dat weg is kan niet meer worden aangevuld dus zal er na verloop van tijd onherroepelijk capaciteitsverlies gaan optreden. Tevens wordt de inwendige weerstand daar hoger door.
Een simpele en goed werkende lader voor deze accu's hoeft helemaal niet veel te kosten. Neem bijvoorbeeld een acculader van de firma "C". Kost niet veel en je kan de accu daar het hele jaar door aan laten hangen. Deze lader laad tot 13,8V en niet verder. De accu is dan beschermt tegen zelfontlading en te hoge eindspanning. Aan het einde van de zomer (herfst?) zorgen dat de accu aan de lader hangt en in een vorstvrije ruimte staat en je hebt er geen omkijken meer naar.
Volgend voorjaar van de lader halen en je kan direct weer rijden met een accu die netjes vol en in goede conditie is. Zo zal je het langste plezier hebben van je accu.
Overigens zijn er meer van dit soort laders te koop! Ook bij andere firma's. Let goed op dat ze echt niet verder gaan dan 13,8V dan is er niets aan de hand.

Ernst,

Bedankt voor je uitleg. Ik ga ze in het vervolg in de orrignele configuratie met de originele lader van de scootmobiel bijhouden in de winter.

Blijft wel de vraag waarom de imax B8 en zijn clonen niet op 13,8 maar op 14,8 Volt zijn afgesteld.

Bert

Back