Goed.... Deel twee van deze resonantie-soap!
Hekrotorhuis verplaatst, alles weer in orde, draairichting van de hekrotor omgezet, ook had ik om mogelijke resonanties te verminderen, de staartbuis beter klem gezet in de staartboom van de romp. En dus, vol goede moed, even snel naar het lokale wildvliegplekje (oops...)
Het eerste wat me opvalt, is dat de hekrotor behoorlijk anders reageert, met uitsluitend een andere draairichting (leading/trailing edge verder niet veranderd): die reageert een stuk gevoeliger, en ook bijvoorbeeld de revomix moet opeens een paar procenten terug.
Maar tegelijk kwam ook de teleurstelling: de resonantie is onveranderd aanwezig, en ook het rijker/armer worden is er nog steeds.
Ik verbeeld me niks: zodra de boel gaat resoneren, wordt de rookpluim dunner, en begint de motor op te toeren.
Zodra een bepaald toerental bereikt is, stopt de resonantie, zie ik de rookpluim duidelijk dikker worden en zakt het systeemtoerental weer tot de resonantie weer begint. Ik heb de gascurve verhoogd om boven het resonantie toerental te blijven, maar dat werkt domweg niet om een of andere reden.
Maar buiten dat ik dus nog geen idee heb wát er nu eigenlijk resoneert (ik heb hem resonerend aan de grond gehad, en aan de staart voel ik een redelijk heftige trilling, maar wat????
WAT kan nu door trilling veroorzaken dat het mengsel echt plotsklaps armer wordt? Begint de sproeiernaald soms te rammelen? Gaat de gasklep heen en weer stuiteren in de carb?
Ik snap er ondertussen even geen hout meer van....
Wie het weet, mag het zeggen!
Groet, Bert