Vreemde resonantie/optoeren door resonantie

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 30 sep 2014.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij maakt het geen reet uit of die geleiderol nu boven of onder zit.
    Als het nu een spanrol zou zijn geweest is het een ander verhaal, die moet altijd aan de "slappe" kant zitten, Maar bij het helietje staat de snaar gewoon strak.
    Ik weet dat het spuitgietwerk van de Raptors niet denderend is, heb zelf een keer een gebroken hub gehad bij een wat harde landing.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Ik denk dat het wél uitmaakt, die rol is een geleide rol die er voor moet zorgen dat de riem netjes over de poelie loopt. Die moet niet de trekkracht van de motor te verwerken krijgen.

    Het maakt niet uit of de rol boven of onder zit, maar het maakt wel uit, welke kant de riem dan uit loopt: als de riem pas de rol NA de poelie tegenkomt, heeft die poelie geen enkele functie om de riem netjes over de poelie te geleiden. dan komt die riem daar aandenderen door die lange staartbuis, en komt zonder geleiding op de poelie terecht, en dan gaat hij wandelen.

    Ik had al eerder dat ik zo nu en dan rare geluiden uit de staartaandrijving hoorde (alsof de riem een tand oversloeg, ongeveer) en dat is nu verdwenen...

    Ik denk wel dat dit de oorzaak is geweest....

    Groet, Bert
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed.... Deel twee van deze resonantie-soap!

    Hekrotorhuis verplaatst, alles weer in orde, draairichting van de hekrotor omgezet, ook had ik om mogelijke resonanties te verminderen, de staartbuis beter klem gezet in de staartboom van de romp. En dus, vol goede moed, even snel naar het lokale wildvliegplekje (oops...)

    Het eerste wat me opvalt, is dat de hekrotor behoorlijk anders reageert, met uitsluitend een andere draairichting (leading/trailing edge verder niet veranderd): die reageert een stuk gevoeliger, en ook bijvoorbeeld de revomix moet opeens een paar procenten terug.

    Maar tegelijk kwam ook de teleurstelling: de resonantie is onveranderd aanwezig, en ook het rijker/armer worden is er nog steeds.

    Ik verbeeld me niks: zodra de boel gaat resoneren, wordt de rookpluim dunner, en begint de motor op te toeren.
    Zodra een bepaald toerental bereikt is, stopt de resonantie, zie ik de rookpluim duidelijk dikker worden en zakt het systeemtoerental weer tot de resonantie weer begint. Ik heb de gascurve verhoogd om boven het resonantie toerental te blijven, maar dat werkt domweg niet om een of andere reden.

    Maar buiten dat ik dus nog geen idee heb wát er nu eigenlijk resoneert (ik heb hem resonerend aan de grond gehad, en aan de staart voel ik een redelijk heftige trilling, maar wat????

    WAT kan nu door trilling veroorzaken dat het mengsel echt plotsklaps armer wordt? Begint de sproeiernaald soms te rammelen? Gaat de gasklep heen en weer stuiteren in de carb?

    Ik snap er ondertussen even geen hout meer van....

    Wie het weet, mag het zeggen!

    Groet, Bert
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik zou het ook niet weten maar het is wel frustrerend....
    Zijn je brandstofslangen nog wel in orde(in je tank?)

    S6 met je onderzoek
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij wel: de motor gaat niet anders (inclusief het resonantieverschijnsel) lopen bij half lege of bijna lege tank, en ook bij leegpompen zie ik geen lucht meekomen.

    Ik zou willen weten waar de trilling vandaan komt....

    Mischien staat de snaarspanning niet correct, maar volgens mij hoort die gewoon normaal te staan: niet loeistrak, niet zo slap dat hij doorslaat...

    Ik weet het even niet meer.

    Wat ik wel weet is dat hij het doet sinds de nieuwe uitlaat, maar de vorige uitlaat kan zo luid geweest zijn dat ik het resoneren niet hoorde....

    De rotor is in balans, en ook de hekrotor vertoont (volgens mij) geen overbodige trillingen....

    Groet, Bert
     
  6. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Is het resoneren niet een gevolg ipv een oorzaak.
    En uitlaat kan een motor loop behoorlijk beïnvloeden.
    Je draait met de naalden behoorlijk dicht, vuil heb je al uitgesloten?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij loopt zo vet, dat hij stationair al niet meer wil blijven lopen, en moeilijk optoert. Ik moet met het gas manipuleren om de boel op toeren te krijgen.
    Één klikje rijker op de hoofdnaald, en hij komt letterlijk niet meer van de grond, omdat ik hem domweg niet meer op toeren krijg.

    Ik denk niet dat het resoneren een gevolg is: het is een "zingend" geluid, ofwel interferentie (qua frequenties) tussen het resonerende deel en de veroorzakende trillingsbron.

    Het iritante is dat afmageren bij oplopend toerental (ander verschijnsel dan het afmageren door resoneren) het lastig maakt om de boel een beetje constant te laten lopen: een klikje rijker en hij komt niet op toeren, een klikje armer en hij schiet door qua toerental.

    Ik kan niet wachten tot ik kan testen met de electronische mengselsturing....

    Groet, Bert
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, vanmorgen dacht ik het gevonden te hebben: ThunderTiger gebruikt een bevestigingsmethode voor de hekrotornaaf op de as, waar ik een beetje mijn bedenkingen bij heb. Hoe dan ook, die bleek een heel klein tikkeltje los te zitten. Ofwel, de rotornaaf kon een heel klein beetje wiebelen op de as.

    Dit in allerijl vastgezet, want uiteraard ontdekte ik dit een uur voor het vertrek naar het veld.

    Vol verwachting klopt ons hart, maar mispoes! De resonantie is er nog, en het op en af toeren ook....

    Wel is de resonantie beduidend minder, en het trillen van het rubberen uitlaatpijpje is véél minder.
    Maar het op en af toeren is helaas nog onverminderd aanwezig.

    Voor het op en aftoeren heb ik ondertussen een andere theorie, die voorlopig niet meer is dan dat: Bij deze motor heb ik de sensor anders opgehangen dan bij de grotere Rossi's en het is theoretisch mogelijk dat deze sensorbevestiging meedoet in de resonantie. Als dat zo is, wijzigt het tijdstip, en dat geeft identieke verschijnselen aan rijker of armer lopen.

    Helaas geen tijd meer om nu nog een andere bevestiging te fabrieken en te testen....
    Aangezien de boel daar achterin de backplate een stuk krapper is dan bij de Rossi's moet ik hier eerst eens goed over nadenken....

    Maar dat zien we over twee maanden wel weer....

    Groet, Bert
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klinkt als valse lucht door staande trillingen van vrijdragende carburateuronderdelen.
    Lucht langs de hoofdnaald -is er een met een O-ring?- is het eerste waar ik aan denk, maar misschien moet je verder zoeken.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik breek mij er al een aantal dagen de kop over, Bruno!

    Tot nog toe méén ik verbetering te zien van de hekrotor vast te zetten, en van de ontstekingssensor beter te plaatsen, maar weg is het niet....

    Ik puzzel vrolijk verder....

    Groet, Bert
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk toch dat je het in de uitlaat moet zoeken, het trillende uitlaat-tuutje komt mij daarbij bekend voor. Ik had een Avantgarde met OPS motor die eigenlijk hetzelfde gedrag vertoonde. Voor mij was de oplossing de Rossi motor.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, de ASP carb is sowiso een beetje een afstel drama.
    Heel jammer, want ik ben voor het overige nog steeds absoluut onder de indruk van de motor zelf.
    De carb zal het vermoedelijk ook prima doen met gloeiplug ontsteking (veel minder kritisch) maar met vonkjes is het een lastig ding.

    Dus ik vestig mijn hoop op het "electronische carburateur" project waar JoopB me mee helpt.

    Komende Zaterdag helaas weer naar zee, intussen laat ik een spare ASP carb aan rukken (kosten 2 tientjes of zo) en daar gaat de frees in om de magneetklep in kwijt te kunnen.

    Als alles lukt, zit er daarna alleen een spraybar in, maar geen sproeiers meer, die taak moet de electronica i.c.m. de magneetklep op gaan lossen.
    Dan is in elk geval ook met 100% zekerheid de invloed van trillingen op het mengsel uit de wereld....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina