Vreemde storingen

• Topicstarter Topicstarter Duccan
  • Startdatum Startdatum
D

Duccan

Guest
Hallo,

Vandaag ben ik weer wezen gaan vliegen met mijn minimag. Maar ik had erg vreemde stroningen. In de lucht deed mijn vliegtuig erg raar. Soms had ik zelf geen controle meer over mijn vliegtuig. Doordat ik storingen had, wou ik snel gaan landen, maar net 2 meter boven de grond ging hij in een keer vol naarbeneden. Resultaat: een crash. Gelukkig was alles nog heel. Daarna ging ik een rijwijk test doen. Ik en mn vriend liepen vanelkaar weg met de motor lopen. Beide na ongeveer 40 meter lopen (dus totaal 80 meter) begon alles raar te doen. 80 meter is ruim genoeg met ingeschoven antenne, maar toen we terug liepen begon mijn vliegtuig in een keer heeel raar te doen, al mn servo's gingen heen en weer en mijn motor in een keer vol gas. Heel vreemd dus...
Mijn regelaar+motor zitten vooraan de vliegtuig en mn ontvanger zit onder de vleugen. De antenne loopt gelijk naar achteren en raakt alleen epp aan. Er zit een ferriet ring om de regelaar naar ontvanger kabel.

Setup minimag:
Gws 6 kanaals ontvanger
30A towerpro regelaar
4x 9 gram servo's
1450 kv fietsbel
1500 mAh 3 cell lipo
Hitec eclipse 7 computer zender

Weet iemand wat het probleem is?? Zou het aan de ontnvager liggen of heb ik een rotte kristal?? Of misschien mijn zender?

Duccan

Duccan zei:
Hallo,

Vandaag ben ik weer wezen gaan vliegen met mijn minimag. Maar ik had erg vreemde stroningen. In de lucht deed mijn vliegtuig erg raar. Soms had ik zelf geen controle meer over mijn vliegtuig. Doordat ik storingen had, wou ik snel gaan landen, maar net 2 meter boven de grond ging hij in een keer vol naarbeneden. Resultaat: een crash. Gelukkig was alles nog heel. Daarna ging ik een rijwijk test doen. Ik en mn vriend liepen vanelkaar weg met de motor lopen. Beide na ongeveer 40 meter lopen (dus totaal 80 meter) begon alles raar te doen. 80 meter is ruim genoeg met ingeschoven antenne, maar toen we terug liepen begon mijn vliegtuig in een keer heeel raar te doen, al mn servo's gingen heen en weer en mijn motor in een keer vol gas. Heel vreemd dus...
Mijn regelaar+motor zitten vooraan de vliegtuig en mn ontvanger zit onder de vleugen. De antenne loopt gelijk naar achteren en raakt alleen epp aan. Er zit een ferriet ring om de regelaar naar ontvanger kabel.

Setup minimag:
Gws 6 kanaals ontvanger
30A towerpro regelaar
4x 9 gram servo's
1450 kv fietsbel
1500 mAh 3 cell lipo
Hitec eclipse 7 computer zender

Weet iemand wat het probleem is?? Zou het aan de ontnvager liggen of heb ik een rotte kristal?? Of misschien mijn zender?

Duccan

kan wel aan alles liggen,bv iemand in de omgeving die ook op dat moment uitzend met apperatuur...

Hallo,

ik heb ongeveer dezelfde setup met mijn minimag en ook een probleem met de afstand, wel iets anders dan jouw probleem.
met ingeschoven antene raak ik ongeveer 15m ver en met uitgeschoven iets van een 90m, ik denk dat het iets te maken heeft met de plaats van de onvanger en de antenne die buiten gaat.
als ik dezelfde ontvanger in mijn helicopter hang heb ik geen probleem.

welke servo's zitten er in?
towerpro's?
ik heb van iemand gehoort dat de storing wel eens aan een servo kan liggen. hij gaf mij het advies de test te doen zonder dat er een servo aangesloten is en kijken of je dan nog storingen hebt, dan servo per servo terug aansluiten en elke keer terug testen.

ik ga nog een paar testen doen en laat dan wel iets weten.

mijn opzet is tower-pro motor 1450kv, tower-pro 15A ESC, graupner mx12, r700 ontvanger, tower-pro servo's

Tis misschien geen oplossing en zeer bevoor-oordeeld, maar ik zou niet eens gaan vliegen met een GWS ontvanger :D

Stuk voor stuk je onderdelen vervangen voor een ander exemplaar.. begin bij je xtal

stekkers ok? (kijk of je het kan reproduceren dmv bewegen van bedrading)

Planck_Franck zei:
Tis misschien geen oplossing en zeer bevoor-oordeeld, maar ik zou niet eens gaan vliegen met een GWS ontvanger :D

Stuk voor stuk je onderdelen vervangen voor een ander exemplaar.. begin bij je xtal

stekkers ok? (kijk of je het kan reproduceren dmv bewegen van bedrading)

ja ik wilde het eerst nog niet zeggen..maar wij hebben op onze club ook merkwaardige storingen gehad met 2 vliegtuigen op 1 dag waarvan er 1 met een GWS 6 kanaals ontvanger crashte...die jongen dacht ook dat het aan zijn GWS lag en zei nog,als ik straks thuis kom gaat dat ding regelrecht de vuilnisbak in :D de ander had een Graupner maar koppelde altijd zijn batterij af bij het laden en legde de accu ook niet vast in zijn vliegtuig waardoor zo bleek later het stekkertje met niks uit elkaar schoof

hm...ja. Ik heb van meer mensen gehoord dat de gws ontvangertjes niet zo goed zijn. Ik denk maar dat ik overstap naar de Mzk ontvangers met berg technologie overstap.

athvdk zei:
GSM mast of mobieltje in de buurt gehad?

aan een mobieltje mag het toch niet liggen.ik vlieg altijd met mijn mobiel in m"n broekzak en heb nog nooit storing daarvan gehad en ken verder ook geen andere mensen die dat hebben..

Duccan zei:
Hallo,

Vandaag ben ik weer wezen gaan vliegen met mijn minimag. Maar ik had erg vreemde storingen. In de lucht deed mijn vliegtuig erg raar. Soms had ik zelf geen controle meer over mijn vliegtuig.
Weet iemand wat het probleem is?? Zou het aan de ontvanger liggen of heb ik een rot kristal?? Of misschien mijn zender?

Duccan
Waar vlieg je en hebben anderen op de club soortgelijke problemen gehad?

zou je de ontvanger voor een testje met de ontvanger en de antenne bovenop het vliegtuig kunne tapen, of even experimenteren, want onder je heli ging het wel?
of was dat die andere.. even omhoog lezen hoor...

gewoon heel veel proberen waneer het wel en niet werkt lijkt me. ;)

Het licht aan de rudder en hoogte roer aanstuuring van de minimag!
Ik heb het ook, en het komt als een gek opzetten, mijn ontvanger en alles werkt, maar zogouw ik de rudder of hoogte roer servo's aankoppel krijg ik problemen( zie minimag topic)
Bij de ailerons is dit ook, maar een heel klein beetje.
Ik weet niet waar het aan licht, niet aan de plaats van de ontvanger in iedergeval want die licht er bij mij nu uit, niet aan de plaats van de antenne, want die licht er nu uit, niet aan de servo's want die zijn nieuw en het zou wel vreemd zijn als ze alle 4 ineens stuk zijn.

Heel vreemd dus.

Ik heb een ful range r-136F ontvanger van futaba, en kan als het ingebouwd zit nog geen 20 meter weglopen, terwijl ik er in een ander vliegtuig( shocky) wel 80 meter of meer mee kan weglopen ( heb zelfs een keer gevlogen zonder antenne uit te doen, was ik vergeten :oops:

Maar dit hoef je met minimag niet te proberen.
Het zit echt in de aansturing van de roeren volgens mij.

Oh ja, bij een rijkweidte test zonder dat je aan de roeren komt gaat alles goed, maar als er eenmaal een roerbeweegt, volgt alles elkaar als een kettingreactie op en blijft hij knetteren.

Laatste update, net de roerhorn connectors eraf gehaald , en de storing blijft, ik heb er nu een externe servo op geplakt met een verlangde servohevel, zodat ik de storing kan waarnemen.
Het maakt niet uit of ik het richtings roer of het hoogte roer aansluit, beide hebben dezelfde storing, ook zonder connectors.
Nou blijft er nog over:

De bowdenkabel ( wat ik nu denk dat de storing veroorzaakt)
De servo, met hevel
Het piepschuim
de doorvoer van de servokabels :?

is er iets vaan staal aan die servo kabels?
misschien dat dat stoort....
maar ja, je zei dat je er ook last van had als je de antenne er uit legt?

het moet dus aan het vliegtuig liggen, dus je gws ontvanger nog even bewaren :D

ontvanger en antenne helemaal uit het vliegtuig, en je loopt weg met de zender, gaat het goed, stuur je ook maar een klein beetje dan zijn de poppen aan het dansen.

Als ik het zo hoor zou ik bijna denken dat je roeraansturing te zwaar loopt waardoor je servo's de voedingsspanning voor de ontvanger teveel omlaag trekken als ze moeten bewegen ...

Mark

drestar zei:
athvdk zei:
GSM mast of mobieltje in de buurt gehad?

aan een mobieltje mag het toch niet liggen.ik vlieg altijd met mijn mobiel in m"n broekzak en heb nog nooit storing daarvan gehad en ken verder ook geen andere mensen die dat hebben..

Heb het wel eens gehad met een chinees ontvangertje. Moet je maar eens proberen een nummer te draaien met het mobieltje en te zien hoe het spul daarop reageert. Ook een GSM mast in de buurt zorgt voor storing bij ons.

Zoiets heb ik ook eens met mijn brandstofcharter van 6,5cc gehad bijn a de pits ingevlogen want hij dook naar rechts weg ( ook bijna 2 clubleden weggevaagd :oops: ) daarna kreeg ik m nog net op tijd onder controle en vloog ik het landingscircuit, en meteenbij het indraaien reageerde er weer niks, motor besturing reageerde niet meer ( bijna volgas) en de rest ook niet, hij kwam wel heel dicht bij de grond.
nog net op kunnen trekken, waarna ie alleen over de kop sloeg bij de landing...
zit er aan te denken deze kist nu te verkopen
mijn setup is:
5-maal futaba s3003 servo's
futaba 6 kanaals ontvanger ( weet niet welke)
4 cel batterij
futaba 6exa zender

nah, ben nu zo ver gekomen dat zowat alles is uitgesloten, maar ik heb het idee dat ik iets doms vergeten ben:P

Ik heb nu de binnenkabels vervangen, en alles het richtingsroer aangesloten Niet aan het roer vast! alleen servo met kabel eraan. met een apparte accu, en toch blijft de storing dus moet hij of in de staalkabel of in de servo's zitten.
Nou heb ik een stikker over mijn servo's heen geplakt , en kan er dus niet meer bij.
Is er iemand die een stukje uit de stikker heeft geknipt die voor mij even wil kijken of de storing weg is als je de hele aansturing eraf haalt? dus gewoon even het heveltje eraf klikken en dan kijken over er storing blijf.
:wink:
Zelf kan ik dit niet doen want ik houd me stikkers liever heel.....

Back