Vstabi in mijn MP/e

Hallo Roel,

Wat ik ´verwachte`van V-stabi is dat deze (door in te stellen) zou hooveren alsof je zware paddles gebruikt, heel stabiel dus, maar als je de input geeft voor een snelle 3D actie de heli dan ook zo zou reageren alsof je hele lichte paddles zou hebben. Eigenlijk twee in een dus.
De reden was eigenlijk, omdat nu de stabilisering electronisch (nauwkeuriger en sneller)gebeurt en niet mechanisch.

Het is logisch dat alles net zo goed afgesteld moet zijn als met paddles, maar ik wil eigenlijk weten in hoevere stabi corrigeert of niet.
Mijn 9ZAP zender heeft een slechte latency en hierdoor gaat mijn tuimelschijf niet netjes strak omhoog. Als V-stabi deze onnauwkeurigheid wegstuurt dan hoef ik dat dus niet meer te doen en kan ik me meer concentreren op de 3D figuren, ook is de aanschaf van een peperdure zender dan overbodig!

Gr Frans.

Hoi,

Bij normale heli's en zenders werkt het zo, dat de zender als jij het comando PITCH geeft er over 3 kanalen (afhankelijk van type heli) 3 servo's moeten bewegen. Juist daar heb je een betere / duurdere zender voor nodig.

Maar als je Vstabi hebt, is een dure zender NIET nodig, de goedkoopste werkt al. Want Vstabi stuur je aan over 4 kanalens:
- Pitch
- Roll
- Nick
- Heck

Vervolgens komt elk afzonderlijk kanaal / aansturing dat aangekomen is in Vstabi, deze zet het dan om in of pitch over 3 servo's aangestuurd moet worden of 4 etc. Dus in dit geval heb je gelijk. Een dure zender is niet meer nodig. Natuurlijk is het wel nog altijd handig om iets van quailteit zender te hebben om gas kurve etc in te stellen, want Vstabi is nog GééN regelaar.

Ik kan je wel vertellen dat een (droom) van Ulrich Rohr is, dat zijn electronica box, ook in 1 keer een ontvanger is. Of ze daar nu al aan het werken zijn weet ik niet. Maar dat je dus geen ontvanger mee nodig hebt. Dat zou minder kabels zijn in de heli.

Maar zou jij echt stabiliteit willen in een heli, dat doet Vstabi niet echt. Tenminste zo heb ik het niet ervaren dat die bij Hoeveren stabieler is. Kan zijn dat die van mij niet goed is ingesteld, ik heb nog weinig moeite gedaan om in te stellen.

Als je Vstabi gaat bestellen, Pssssssst in Amerika is die maar 440 Euro ;) omgerekend. En ik ga mij daar binnenkort ook ééntje bestellen.

Groeten
Roel

Hallo Frans,

Ik zie dat Roel al e.e.a. heeft beantwoord, maar voor zover het nog iets toevoegt, mijn visie op jouw vragen.

IK wil mijn Vibe 90 ombouwen maar moet andere bladhouders nemen waarbij de afstand
van bollink naar bladas groter moet worden. Dit ivm de 60% pitch voorkeur excetera.
Weet jij wat deze maat is ? De joker is toch een 60er?
Op mijn Joker is de afstand bol-link blad-as 35mm, dit is de standaard afstand. Wel heb ik aan de binnenring van de tuimelschijf kortere bol-links gezet.

Ik was ook benieuwd hoe goed de gyro zou werken, maar blijkt zeer goed te zijn. Heb hierover ook weinig verkeerd gelezen.
De gyro is echt heel erg goed. Voor zover mijn vliegkunst reikt en voor wat het waard is, vindt IK hem beter als een 611.

Wat ik jammer vind is dat jij de hooverstabiliteit niet veel beter vind dan met paddles, echter met hoeveel gram paddles vergelijk je hier?
Ik vergelijk hier met 20 grams V-paddles.

Hier op de club is het nogal winderig (80% van het jaar gemiddeld windkracht 5-5,5) dus wil ik graag weten of stabi hier beter scoort dan een paddle kop met 15-20 gram.
Bij weinig wind is de hover-stabiliteit wel vergelijkbaar met een paddlekop met 20 grams paddles maar zeker niet beter. Je kunt hier ook nog wel wat aan instellen, maar op een gegeven moment wordt de stabiliteit niet meer hoger maar wordt het geheel alleen maar trager, en dat is ook niet wat je wil. Het leuke is dat bij meer wind de stabiliteit gelijk blijft. Voor V-Stabi maakt nl. niet uit of je nou met 100km/u rondvliegt of dat je hovert in een storm van 100km/u: hij corrigeerd gewoon tot ie een ons weegt en houdt je heli dus recht. M.a.w. met harde wind heb je wel voordeel van v-stabi omdat je dan minder tegen de wind hoeft te vechten dan met een gewone kop.

Ik heb bij wiki wat zitten lezen en je moet nogal wat instellingen doen, is dit nog overzichtelijk en goed te begrijpen?
Ja, dat is goed te doen, het vergt wel wat inlevingsvermogen en kennis van kopgeometrie, maar ik dacht dat dat bij jouw wel goed zat. Het in elk geval niks voor beginners. De software is prima overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik.

De krachten op de servo´s worden ook groter weet jij hier wat meer over?
Ja, doordat je geen hulp meer hebt van de paddles, moeten de servo's alles zelf doen. Ulrich Rohr adviseert digitale servo's. Ik gebruik Futaba 9255's en ben daar erg tevreden over.

Bij ccpm met een oude zender willen de servo´s niet tegelijk omhoog gaan bij pitch geven,
De heli zal dan bv. naar rechts wegtrekken. Wordt dit door stabi gecorrigeerd? Zodat de heli toch loodrecht omhoog gaat.
Roel heeft hier al uitgebreid op geantwoord. Kort samengevat: De CCPM mixing vindt in V-stabi plaats. Dus jouw probleem wordt hiermee opgelost.

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.

En zo gaat het dan uitzien, als je bij CSM dit koopt:

c720.jpg

Groeten
Roel

Hoi,

In Duitsland wordt Vstabi als DE TOEKOMST gezien omdat het veel nieuwe extra mogenlijkheden geeft. Maar in Nederland blijft het echt rustig om dit product. Een beetje raar vind ik.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
- Te duur (Ja het is extreem prijzig)
- Te weinig ondersteuning in NL (support)
- Nog niet life gezien?

Groeten
Roel

Voor mij is het puur de prijs wat mij er van weerhoudt hem niet te kopen.

Binnenkort is de nationale Toyfair in Nurnberg, ik hoop dat daar meerdere merken een soortgelijk product gaan presenteren en dat de prijzen dan wat lager zijn.

groeten remie

Ik denk dat het zeer zeker de nieuwe standaard wordt.
De mogelijkheden zijn zo groot momenteel met de super lichte elektronica en steeds betere accu's, en worden alleen maar beter..
Alles wat direct automatisch in het model gecorrigeerd/gestuurd kan worden is gewoon veel efficiënter.
Als je genoeg geld uitgeeft kan iedereen probleemloos hoeveren vandaag de dag, vliegen blijft voorlopig echter vrij moeilijk :) .
Het wordt m.i. alleen maar goedkoper en toegankelijker.
Je kan een discussie voeren of het ook leuker is of blijft....
Voor mij wel in ieder geval.

Eric

Hoi,

Wel ff een klein dingetje ophelderen.
Bij V-stabi gaat het HOOVEREN echt niet beter, hij is zo stabiel als altijd de heli. Dus je moet blijven knuppelen ;)

groeten
Roel

Ja stom, Was ook niet wat ik bedoelde eigenlijk...
sommige zeggen dat het hooveren zelfs iets minder stabiel is met Vstabi....
Maar met de huidige servo's, gyro's, computerzenders etc. is het al heel wat eenvoudiger en veel lichter dan 15 jaar geleden ;)

Eric

Hoi,

Inderdaad door computer-zenders waar alles al electronisch gemixed wordt maakt het al makkenlijker. De gyro's zijn ook vele malen beter geworden, van eerst GEEN gyro - > mechanische gyro -> en nu piezzo element, tja het wordt inderdaad wel allemaal wat makkenlijker.

De Vstabi heeft wel nog één extreem groot voordeel, je kunt met echt een goedkope zender al goed hele-vliegen. Het mixen van de kanalen gebeurd in de Vstabi eenheid, en dus niet op de zender.

Of het hoveren instabieler / stabieler is kan ik persoonlijk niet echt zeggen, het scheelt allemaal niet zoveel. Vooral als je kunt heli-vliegen, corrigeer je het toch, dus subjectief, en nog niet echt gemeten.

Maar ik heb die 2-assen Vstabi toen gekocht voor een mooie prijs. En die verkoop ik nu weer. Om het eerst even te kunnen testen voordat ik zoveel uitgeef daarom had ik die 2-assen versie aangeschaft.

Groeten
Roel

Hoi,

Er is helaas een GROOT verschil tussen de heliComand en de Vstabi.

De helicomand regelt zonder dat jij stuurt, en dat doet Vstabi niet. Zelf heb ik nog nooit met een heliComand gevlogen. Maar je moet Vstabi meer een vervanger zien van de paddelkop. Hij simuleerd de aansturing van de paddels op de rotorbladen.

Maar ik vind Vstabi echt geweldig
Groeten
Roel

ik zag dat er onderhand veel meer merken bijkomen , die ook zoiets maken.
is dit vooralsnog alleen op elektro heli's te bouwen ? ik zag nl op youtube iemand met een brandstof . of nog niet aan te bevelen ? waar is het goedkoopste shoppen voor zoiets ?
mvg ferry

Als mensen een beetje minachtend doen over een Vstabi of soortgelijk systeem vind ik dat grote onzin eigenlijk.
Technisch gezien vervang je een mechanische mix gewoon door een electronische mix, niets meer en niets minder.
En volgens mij vliegt ongeveer 90% van alle RC-piloten al met electronische mixen, alleen dan in je zender.
Waarom?
Lichter, meer instelmogelijkheden, minder onderdelen, zuiniger, efficienter, minder mechanische weerstand, en ondanks nu nog duur waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper...

Eric

eric , hoezo word er dan minachtend over gedaan ? als ik t goed begrijp allemaal heeft t systeem alleen maar voordelen en is het een kwestie van tijd en natuurlijk prijsverlaging voor het de norm wordt , of dacht je niet ?
mvg ferry

minachtend!!!
Ga er maar van uit dat ze gewoon jaloers zijn, ik zou graag zo'n syteem in mijn MP-XL willen hebben als het wat goedkoper zou zijn.

Back