Vuurtoren

• Topicstarter Topicstarter Vuurtorenbouwertje
  • Startdatum Startdatum
V

Vuurtorenbouwertje

Guest
Ik wil graag een vuurtoren maken en heb ook al een idee hoe ik dat ga doen maar ik heb een probleempje.

Als ik een elektromotor erin zet kan ik dan meteen boven de elektromotor een lampje plaatsen? (eigenlijk er gewoon op)

alvast bedankt voor de hulp

je bedoelt ronddraaiend licht.. ik zou het anders aanpakken, een electromotor in de bovenkant, met de as naar beneden, en een lampje dat gewoon alle kanten op schijnt, en dan een hangend kapje boven de lamp dat met gaten en open ruimtes het licht doorlaat.

je kan het snoer van het lampje namelijk vrij lastig met de motor laten meedraaien, je kan beter het lampje stil staan en er een ronddraaiende kap / reflector omheen/ boven bouwen.

(of je koopt een zwaailicht en haalt de blauwe/oranje kap er af, dan heb je ook 1 of 2 lichtbundels die ronddraaien (dan wel ietwat snel voor een vuurtoren). maar daaar is vast wel iets op te verzinnen :P)

Bedankt. (ik woon ook in Hoogland :D) En weet iemand hoe je de ronde vuurtorenlichaam kan bouwen. Ik zat al te denken aan hout buigen maar dat is lastig.

zo lang je dun / flexibel hout neemt is het wel te buigen :) je kan ook iets van schuim ofzo nemen en dat in vorm snijden (2 houten schijfjes (groot onder, kleiner boven) erop en dan met een draadsnijder er om heen, dan heb je een mooie ronde vorm, die je verder kan bewerken tot vuurtoren (of zelfs tot mal als je er meer wilt maken :))

je kunt gewoon buigtriplex gebruiken van 6mm dik is in de meeste bouwmarkten we verkrijgbaar.
wat je ook kunt doen is onderaan, in het midden en bovenin een houten schijf maken. dan maak je allemaal houten latjes van ongeveer 1 cm breed.
die maar je dan verticaal vast aan de houten schijven. daarna alle gleuven dicht plamuren mooi rond schuren en dan verven.
ik weet niet op je hem een beetje schuin onhoog wil laten lopen, zoja dan is buigtriplex een beetje lastig.

gr.bas

Berkentriplex is erg dun verkrijgbaar (Hubo kan het bestellen en Nijhof heeft het waarschijnlijk liggen) in diktes vanaf 0,5 mm. Dit is erg sterk en uitstekend buigbaar.

Kan het dan ook helemaal rond? of heb je dan twee platen nodig? En als het een plaat is moet de vorm volgens mij (want ik wil hem boven een kleinere diameter hebben) zo er uit zien:
vuurtorenschema.jpg

Je zal deze uitslag moeten hebben:
wz04.jpg

Maar dan wat hoger natuurlijk ;-)
als je deze uitslag oprolt en beide lange zijdes aan elkaar legt zal je een taps toelopende koker krijgen.

Probeer dit maar eens met een A4 velletje ;-)

Omdat de onder- en bovenzijde in de uitslag recht zijn zal de onder- en bovenzijde na het oprollen niet vlak zijn, dit kun je wegsnijden/schuren.

Succes.

Dus je bedoelt 2 van dezen en dan tegen elkaar aan leggen? maar hoe krijg je ze dan aan elkaar?
my.php

Als je de doorsnedes weet van de boven en onderkant en de hoogte, dan kan je hem uitrekenen (elementaire wiskunde ;-)) en dus uittekenen ......

Het (meetkundig)figuur dat je wilt gaan maken heet een "afgeknotte kegel" ....

Maar hoe moet dan dat figuur eruitzien.

zo toch:
vuurtorenschema.jpg

alleen dan de bovenste zijden ( `\` `/` ) wat kleiner om de diameter

En terverduidelijking ik zou hem graag 2 meter hoog willen hebben :roll: 8O :puppydogeyes: . Misschien niet echt modelbouw maar toch kleiner dan in het echt :bday:

Je hebt zo te zien geen wiskunde op school .... ik zal het wel even uittekenen en er bij zetten hoe je het één en ander moet berekenen ......

laat maar ik heb al een site gevonden: Wiswijzer
En volgens mij kan je de punt voorkomen door hem op die diameter 1 scherp af te buigen
toch :?:

Als het goed is klopt dit ontwerp: En kan je die zijkanten na het buigen aan elkaar lijmen:
vuurtorenontwerp.jpg

Hou wel rekening met een extra flapje van 1 cm. Dit heb je nodig om de twee zijkanten op elkaar te lijmen. Anders moet je er weer een strookje achter lijmen.

Als je een mooie afgeknotte kegel wil maken, die niet doorbuigt op de naad, dan kan hij best uit meerdere lagen bestaan. Je vertrekt van een groot stuk triplex van 0,5mm, en rolt dit op in de maat die je zelf wilt. Je kan ook meerdere lagen dik papier gebruiken, dan is het beter om er "spantjes" in te bouwen. Tussen de lagen verlijmen, en achteraf bijsnijden op de koppen. De fijne naad bijschuren en plamuren.

zinnia zei:
Als je een mooie afgeknotte kegel wil maken, die niet doorbuigt op de naad, dan kan hij best uit meerdere lagen bestaan. Je vertrekt van een groot stuk triplex van 0,5mm, en rolt dit op in de maat die je zelf wilt. Je kan ook meerdere lagen dik papier gebruiken, dan is het beter om er "spantjes" in te bouwen. Tussen de lagen verlijmen, en achteraf bijsnijden op de koppen. De fijne naad bijschuren en plamuren.
Op deze manier wordt het helemaal mooi, anders moet je een overlapping hebben. Spanten zou ik evengoed gebruiken. Dit geeft wat stevigheid en je kunt hiermee zorgen dat het goed in vorm komt.

Dus gewoon dat stukje ertussen dicht plamuren. En kan je met hout de vuurtoren helemaal rondkrijgen zonder dat er een te grote druk op komt?

Back