Vuurwerk en rookbom ontsteker

Vergeet ook niet een pyrotechnische cursus te volgen en een vergunning aan te vragen, anders ben je mooi de sjaak.

Ash.

In Nederland is het simpel. Je mag geen rookbommen (nooit dus) noch vuurwerk afsteken (buiten Oud en Nieuw) tenzij je Pyrotechnicus bent.

Dat er sommige mensen een beetje aankloten kan je niet tegenhouden. Of je video nu interessant is of niet.

Overigens is het lont dat je toont in de video in NL ook niet makkelijk verkrijgbaar.
Dat valt onder de explosievenwetgeving die (deels) is ondergebracht in de Milieuwet.

Re-enactors dachten altijd dat ze 1 kilo zwartkruit mochten bezitten. Dat mag dus ook niet volgens die wet.

Wat wel mag zijn modelraketten en ontstekers voor modelraketten. Maar ook die mag je niet overal lanceren. Verder is het afvuren van vuurwerk vanaf een Modelvliegtuig in principe ook verboden.

Tuurlijk is een rookpot of smokepod mooi op een aerobatic toestel, maar ook daar zijn regels voor. Regels voor het inspuiten van dieselolie in uitlaten of in Jet exhausts zijn er dan weer niet (volgens mij althans).

Ash.

Laatst bewerkt:
Duidelijk geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, maar daar hoef je je niet voor te schamen want daar hebben meer mensen last van...

Klopt idd. Geen idee waarom youtube staal vol met vergelijkbare videos. Ik zal hem vanavond op Vimeo knallen.
Er zit een leeftijdsgrens op, zodat de "brommerkinderen" niet zo makkelijk info krijgen om de new york marathon te gaan herhalen.
Heb je daar wel eens aan gedacht, niet iedereen heeft ze allemaal op een rijtje.

Duidelijk geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, maar daar hoef je je niet voor te schamen want daar hebben meer mensen last van...

O en jij weet alles maar vertelt het lekker niet, mooi antwoord. ;)

Was overigens wel een duidelijke video.:yes:

Internet staat hier vol mee dus heb niet de illusie dat dat filmpje op wat voor manier dan ook een negatieve invloed kan hebben. Als je kwaad in je zin hebt kom je daar toch wel achter en ga je niet mijn filmpje kijken. Mijn filmpje is met name voor piloten die het leuk vinden om ook eens te vliegen met rookpatronen op een toestel.

1 punt klopt natuurlijk wel en dat is dat vuurwerk aan RC modellen niet zonder vergunning mag. Maar gebruik dus ook even gezond verstand lijkt mij.
Verder is Klasse 1 vuurwerk (schertsvuurwerk) vrij verkrijgbaar in winkels en op Internet. Dus van gevaarlijk of zelfs illegaal dpul kan geen sprake zijn.

Ook viscolont en verschillende soorten ontstekers zijn eenvoudig en zonder vergunningen ed. bij verschillende Nederlandse bedrijven en webshops vrij verkrijgbaar.
De "rookbommen" die ik gebruik vallen niet onder een explosievenwet of wat dan ook. Deze zijn in de EU ook legaal te verkrijgen te gebruiken (niet te verwarren met die Chinese dingen). Ook de leverancier in Duitsland die aan vele strenge eisen moet voldoen heeft stellig bevestigd dat het gebruik ook in Nederland is toegestaan. Ze verkopen deze producten ook speciaal voor RC modellen incl. toebehoren. En als ze ergens streng zijn is het Duitsland wel... Belangrijk verschil is namelijk of een rookpatroon met open vlam brand of niet en dat doen degene die ik gebruik niet. Sterker nog, de kleine uitvoering worden zelfs bij indoortoestellen gebruikt. En deze rookpatronen worden ook door mensen gebruikt die bijvoorbeeld lucht en rookkanalen op doorstroming, afzuigkracht en luchtlekken, etc. controleren.

Verder doe ik dit nooit alleen dus altijd met minimaal een 2e persoon erbij. Ik heb altijd een brandblusser bij de hand, vlieg niet boven bebouwing, dieren, mensen, voertuigen en brandbare ondergrond. Je mag geen verkeer of wat dan ook in gevaar brengen enzo maar dat geldt voor iedereen die vliegt, dus gebruik je verstand...

Voor de paniekzaaiers onder ons: ontstekers waaronder Talon ontstekers zijn al enkele jaren voor consumenten te koop. Ik heb zelf al 3 jaar een setje met afstandsbediening die ik bij een lokale vuurwerkleverancier voor consumenten heb gekocht...
En zelf klooien met ontstekers, buskruid of wat dan ook doe ik niet en keur ik ook af!

Oh je wilde het zeker op noodsignaalmiddelen gaan gooien mijnheer de Tank.

Je hebt te maken met drie wetten :

Wet 1. De Wapenwet :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Wet wapens en munitie - BWBR0008804

Wet 2: De wet explosieven voor civiel gebruik :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Wet explosieven voor civiel gebruik - BWBR0006803

En wet 3: De milieuwet :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Besluit ondertekening convenant handhaving milieuwet- en regelgeving - BWBR0010232

Dan hebben we ook nog de diverse vuurwerkbesluiten:

wetten.nl - Zoekresultaten

Verder zijn er allerlei wetten in het kader van hinderen die men kan gebruiken indien je met rookpotten etcetera gaat werken.

Ontstekers voor modelraketten mogen, modelraketmotoren mogen ook.

Hier heb je ook nog even de regeling aanwijzing consumenten -en theatervuurwerk :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk - BWBR0027932

Dan mag jij gaan lopen roepen dat ik de klok heb horen luiden en de klepel kwijt zou zijn, maar ik werk vanuit mijn hobby en mijn filmwerk veel met (vuur)wapens, zwartkruit, rookloos kruit, rookeffecten, explosieven, nitro et cetera. Ik weet dus donders goed wat mag en wat niet mag.

Ash.

Je kan opzich leuke dingen doen zo...

Wat je doet of het legaal is, tja, lange discussie.. maar in dit geval; rookbommen vallen gewoon onder 'catagorie 1' vuurwerk (welke sinds dit jaar uitgebreid is). Catagorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door gekocht en afgestoken worden..

Ik zie ook dat je roze visco gebruik en vertragers, wil opzich prima maar waarom koop je dan niet gewoon een paar standaard (prof) ontstekers?

Oh je wilde het zeker op noodsignaalmiddelen gaan gooien mijnheer de Tank.

Je hebt te maken met drie wetten :

Wet 1. De Wapenwet :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Wet wapens en munitie - BWBR0008804

Wet 2: De wet explosieven voor civiel gebruik :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Wet explosieven voor civiel gebruik - BWBR0006803

En wet 3: De milieuwet :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Besluit ondertekening convenant handhaving milieuwet- en regelgeving - BWBR0010232

Dan hebben we ook nog de diverse vuurwerkbesluiten:

wetten.nl - Zoekresultaten

Verder zijn er allerlei wetten in het kader van hinderen die men kan gebruiken indien je met rookpotten etcetera gaat werken.

Ontstekers voor modelraketten mogen, modelraketmotoren mogen ook.

Hier heb je ook nog even de regeling aanwijzing consumenten -en theatervuurwerk :

wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk - BWBR0027932

Dan mag jij gaan lopen roepen dat ik de klok heb horen luiden en de klepel kwijt zou zijn, maar ik werk vanuit mijn hobby en mijn filmwerk veel met (vuur)wapens, zwartkruit, rookloos kruit, rookeffecten, explosieven, nitro et cetera. Ik weet dus donders goed wat mag en wat niet mag.

Ash.

Jo, wijsneus, als je het allemaal zo goed weet ga dan ff lekker al je wetjes bestuderen en kom dan terug als je het antwoord hebt, maar stop hier nu in vredesnaam met deze vermoeienis!

Je kan opzich leuke dingen doen zo...

Wat je doet of het legaal is, tja, lange discussie.. maar in dit geval; rookbommen vallen gewoon onder 'catagorie 1' vuurwerk (welke sinds dit jaar uitgebreid is). Catagorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door gekocht en afgestoken worden..

Ik zie ook dat je roze visco gebruik en vertragers, wil opzich prima maar waarom koop je dan niet gewoon een paar standaard (prof) ontstekers?

Die patronen zijn idd legaal en je kan ook kant en klare ontsteking voor op je ontvanger legaal kopen. Maar je hebt het lont nodig om die rookpotjes goed aan te krijgen. Ik gebruik al verschillende ontstekers maar die gaan te snel en dan rookt het potje nog niet, dus je moet eerst een stukje lont tegen het materiaal klemmen of plakken zodat ie goed aan gaat, en gewoon met groene visco. Als je het bij de leveranciers compleet koopt krijg je in een setje standaard 5 plastic dopjes en 5 stukjes visco om er netjes tegenaan te klemmen, er zit in die dopjes een uitsparing waar het ontstekertje past. Dat zijn overigens dezelfde die ook bij de raketmodelbouw gebruikt worden.

Edit: dat bewijst dus dat het spul niet licht ontvlambaar en zeker niet explosief is....

Tjonge jonge, kort lontje?? Gevaarlijk hoor!!!!

Lol!

Ik wordt alleen een beetje moe van mensen die niets anders te doen hebben dan je de les te lezen omdat ze via internet allemaal spannede wetjes en linkjes weten te vinden en denken dat ze er goed aan doen om daarmee een beetje paniek te zaaien...
Als het allemaal zo illegaal was kon je het spul echt niet zomaar in de winkel kopen.
Enige wat ik na gemaakt heb is de elektronische ontsteking op afstand die je ook gewoon legaal kunt kopen (speciaal voor de modelbouwhobby). Maar kennelijk is niet iedereen zo handig met internet en is het wellicht allemaal gewoon even te nieuw...

Lol!

Ik wordt alleen een beetje moe van mensen die niets anders te doen hebben dan je de les te lezen omdat ze via internet allemaal spannede wetjes en linkjes weten te vinden en denken dat ze er goed aan doen om daarmee een beetje paniek te zaaien...
Als het allemaal zo illegaal was kon je het spul echt niet zomaar in de winkel kopen.
Enige wat ik na gemaakt heb is de elektronische ontsteking op afstand die je ook gewoon legaal kunt kopen (speciaal voor de modelbouwhobby). Maar kennelijk is niet iedereen zo handig met internet en is het wellicht allemaal gewoon even te nieuw...

En het ziet er allemaal zeer netjes uit. leuke video, complimenten..
even een opmerking over de gebruikte manier je zou ook rook tabletten kunnen gebruiken i.p.v. rookbommen ,deze tabletten kan je zelfs in de carnavals winkel kopen en ontsteking gebeurt ook via aansteker dus dit zou ook moeten werken,wel even een ijzeren container fabriceren waar ze in kunnen om te ontbranden

Back