Waar moet ik mee beginnen?

Hey, ik wil graag beginnen met electro helicopters. Ik heb al een kleinere versie gehad maar nu wil ik een grotere, ik had eerst de nikko sky watcher besteld maar die heb ik weer geannulleerd na wat er allemaal over gezegd werd. Dus nu is mijn vraag waar moet ik mee beginnen:

*45-60 CM lang
*0-120 euro

Ik zat eerst te kijken naar deze:
https://www1.conrad.nl/scripts/wgat...y=&catalogs_sub_id=sub14&aktiv=14&navi=oben_2
..De reely dragon flame..
lijkt me over het algemeen wel een goede, kan iemand mij wat meer vertellen?

info de reely dragon flame:

Highlights

• Vliegklaar gemonteerd en afgesteld
  • Ingebouwde 4-kanaals afstandsbediening
Uitvoering:

• Vliegklaar gemonteerde en afgestelde helikopter
  • 4-in-1 elektronica-module voor de besturing
  • Ingebouwde en afgeregelde 4-kanaals afstandsbediening
  • 380-serie elektromotor
  • 8,4 V NiMH-vliegaccu (650 mAh)
  • 230 V-stekkernetoplader.
Technische specificaties

Afm.:(l xb xh) 470 x 180 x 150 mmLengte:470 mmModeltype:R2FHoofdrotor-Ø:520 mmStaartrotor-Ø:145 mmMassa:350 g

Helikopter Fire Flame R2F
Start uw eerste trainingsvluchten met de Fire Flame. Deze helikopter voelt zich overal thuis, zowel in uw woonkamer als in het vrije veld. En met zijn 7-cellige vliegaccu beschikt de Fire Flame in elke situatie over voldoende vermogen. Uw helikopter wordt vliegklaar gemonteerd geleverd, zodat u direct met uw eerste trainingsvlucht kunt beginnen.
Voor gebruik zijn 8 penlitebatterijen cq. penlite-accu's nodig.

Omvang levering:

• R2F-helikopter
  • Afstandsbediening
  • Vliegaccu
  • Oplader.
Reden waarom ik dit vraag: Ik heb er zelf niet veel verstand

Laatst bewerkt:
Als je echt wil heli vliegen koop een FP van +- 100€, ideale dingen om echt te vleigen. Je kan alle richtingen uit , stijgen en dalen EN die dingen zijn goed crash bestendig. E-sky lama , Walkera HM004,... zijn toffe dingen voor een goede prijs. Wat jij aanduidt is speelgoed en niets waard wil je ooit een echt vlieggevoel krijgen, lees btw de sticky ook es

Als je echt wil heli vliegen koop een FP van +- 100€, ideale dingen om echt te vleigen. Je kan alle richtingen uit , stijgen en dalen EN die dingen zijn goed crash bestendig. E-sky lama , Walkera HM004,... zijn toffe dingen voor een goede prijs. Wat jij aanduidt is speelgoed en niets waard wil je ooit een echt vlieggevoel krijgen, lees btw de sticky ook es

Dit is al eens vaker uitgesproken..
Wat doe je als je een auto gaat kopen...
- Prijs
- Wat wil ik er mee.
- model.
- Benzine / diesel / gas.
- Budget voor onderhoud ed.

Een soort gelijk lijsje kun je ook voor de heli keuze opstellen.

- Prijs. Kan niet op je bank rekening kijken.
- Wat wil ik er mee. Echt vliegen CP, fladeren FP, klooien Coaxiaal
- model. Hangt van boven staande keuze af.
- Electro / brandstof
- Budget voor onderhoud en crashes.

Laat je kop niet gek maken door allerlei goed bedoelde advisen... Maar als je echt wilt gaan vliegen en je hebt doorzettings vermogen dan is de keuze snel gemaakt.
Dan neem je een CP heli... goed vliegende modellen.
- Esky HBK II, RTF 160E.
- KDS... 300E
4RC (For Radio Control)

De FP heli's gaan al snel vervelen en bieden op den duur geen uitdaging meer, komt bij dat de FP minder geschikt zijn om buiten te vliegen.
De Coaxiale helis..zijn leuke speeltjes voor binnen en zet de ilusie uit je hoofd dat je met een coaxiale leert vliegen.

Koop een goede flight simulator met daarbij horende bediening-conslole kost al snel 150E

Ik wil je niet ontmoedigen maar om te beginnen moet je wat investeren.

Suc6 met het maken van je keuze..

Frans...W

Laatst bewerkt:
ik zou wel willen simmen maar FMS werkt niet op windows vista ook niet met dat aparte bestandje.. dus of er nog een andere sim is die werkt voor vista weet ik niet :confused:

Hoi Staafken,

Even ter info en zeker niet om te zeiken, maar misschien zet je een beginner op het verkeerde been:

De E-sky Lama heeft 2 versies: de V3 en de V4. Zijn beide geen FP's maar coaxiaal-heli's.

Paul

Binnen jouw budget is mijn advies: Een Honey Bee FP (€98,-) of een Walkera HM04 (€94,-).
Hiermee kun je eerst eens kennismaken met het fenomeen helicopter vliegen. Je leert hiermee alle zijden hoveren (staart naar je toe, zijwaarts en neus naar je toe), achtjes vliegen en stall turns.
Deze heli's kunnen heel wat hebben; vaak kan je na een crash de bladen in lijn zetten en weer verder. De onderdelen zijn goedkoop.
Ze zijn erg licht waardoor je alleen fatsoenlijk buiten kan vliegen als er heel weinig wind staat. Als je met dit relatief 'zenuwachtige' model kan vliegen, kan je met elke heli vliegen! Tweedehands leveren ze ook nog wat op omdat ze redelijk gewild zijn.

Iets buiten je budget valt de Walkera HM4G1A (€124,-) Het voordeel is dat deze gebruik maakt van 2.4gHz zender en ontvanger (vele malen minder kans op storingen en korte antennes). Omdat deze vliegt op een Lipo accu is hij nog lichter dan de HM04.

.
Ze zijn erg licht waardoor je alleen fatsoenlijk buiten kan vliegen als er heel weinig wind staat. Als je met dit relatief 'zenuwachtige' model kan vliegen, kan je met elke heli vliegen! Tweedehands leveren ze ook nog wat op omdat ze redelijk gewild zijn.

Dit is zo advies waar je mee op het verkeerde been mee wordt gezet... ga niet denken dat als je met een FP kunt vliegen in eens alle heli's binnen je vliegbereik komen.
De regel is als je een CP kunt vliegen wordt het vliegen met andere dan CP's een stuk eenvoudiger.

Nogmaals de keuze wordt bepaald door je budget en wat je feitelijk wil. als je daar uit bent zijn de keuzes snel gemaakt.
En heeft het pas echt zin om adviezen te vragen.

Afhankelijk of je een makkelijk lerend type bent, moeilijkheids graad 1(makkelijk) ...10(moeilijk):
Coaxiaal = 3 ..4
FP = 5 .. 6
CP = 8 ..10

Pick your choice.

Frans...

even zoeken op het forum leverd dit op:
hoe-bepaal-je-de-keuze-van-een-micro-heli

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Frans, een FP vliegt imho echt veel moeilijker dan een cp in dezelfde grootte hoor... Welke FP heb jij gehad dat hij makkelijker vloog dan een CP dan?

Groetjes,

Ton.

Ik heb dus HBFP besteld maar ik heb 2 vraagjes.

1. Zou die een camera kunnen dragen
2. Ik neem aan dat ie ook vooruit/achteruit kan?

Gefeliciteerd!

1) Dan moet hij wel héél licht zijn. Een lens met een minimaal kastje erom. In ieder geval geen 'gewone' camera.

2) Dat is een juiste aanname (vooruit/achteruit, links/rechts, omhoog/omlaag, staart linksom/rechtsom draaien).;)

Hee Frans, een FP vliegt imho echt veel moeilijker dan een cp in dezelfde grootte hoor... Welke FP heb jij gehad dat hij makkelijker vloog dan een CP dan?

Groetjes,

Ton.

Hoi Ton,
Een collega op het werk heeft een Honey Bee FP 4CH, dat ding heb ik voor hem afgesteld, accu geladen en gevlogen. Was een makkie :-P
Inmiddels had ik al 3/4 jaar ervaring met CP vliegen (HBK II). Maar lees dit linkje maar eens door... staat exact de zelfde conclusie.. :teacher:
hoe-bepaal-je-de-keuze-van-een-micro-heli

Groeten....

Frans...W

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Staafken,

Even ter info en zeker niet om te zeiken, maar misschien zet je een beginner op het verkeerde been:

De E-sky Lama heeft 2 versies: de V3 en de V4. Zijn beide geen FP's maar coaxiaal-heli's.

Paul

Hey zeikerd :rolleyes:, je hebt 100% gelijk, ik was idd verkeerd. Men excuses voor de zinloze info. Maar men intentie was goed nietwaar.:worship:

In 't algemeen zal een FP moeilijker te besturen zijn dan een CP maar dat is geen regel.

Zo zal een Corona LMH best makkelijk te besturen zijn ondanks dat deze FP is. Je kunt dan best een CP heli vinden die moeilijker te besturen is.

Dat een FP vaak moeilijker te besturen is komt door 't feit dat dit systeem meestal in zeer goedkope heli's gebruikt word. Als daar servo's inzitten die niet mooi naar centraal terug komen dan krijg je zo'n heli niet afgesteld en zal 't altijd lastig zijn om deze te besturen. Maar dat kan natuurlijk ook bij een goedkoop CP gevalletje zijn.

En 't verschil tussen FP en CP word in je zender geregeld. Jouw stuurhandelingen worden daardoor niet anders.

Nu is 't zo dat de staart van je heli 't makkelijkst op zijn plaats gehouden kan worden als 't hoofdrotor toerental constant blijft. Dat is bij een FP dus nooit 't geval.
Ik ben dus van mening dat een goede CP altijd een betere keuze is.
Een FP zou ik alleen kopen als 't budget 't niet toelaat om iets beters te kopen.

hallo ik heb pas 2 dagen een honey bee fp maar als ik naar links wil draaien stoppen de tail blades met draaien en als je naar rechts draai dan blijevn de tail blades wel draaien is dit normaal?
gr wessel.

En 't verschil tussen FP en CP word in je zender geregeld. Jouw stuurhandelingen worden daardoor niet anders. Daar valt over te twisten.

Nu is 't zo dat de staart van je heli 't makkelijkst op zijn plaats gehouden kan worden als 't hoofdrotor toerental constant blijft. Dat is bij een FP dus nooit 't geval. Ik zou niet weten waarom.. een FP heeft ook een Gyro die zit in de regel netjes in de ontvanger gebouwd! (HB FP)

Ik ben dus van mening dat een goede CP altijd een betere keuze is.Mee eens
Een FP zou ik alleen kopen als 't budget 't niet toelaat om iets beters te kopen.

Bent het niet geheel met jou stelling eens.... Maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Frans...

hallo ik heb pas 2 dagen een honey bee fp maar als ik naar links wil draaien stoppen de tail blades met draaien en als je naar rechts draai dan blijevn de tail blades wel draaien is dit normaal?
gr wessel.

Yep. Je tailrotor compenseert het draaimoment van je hoofdrotor. Als je naar rechts draait moet de tailmotor sneller draaien om de staart in de juiste richting te duwen, naar links vertraagt hij om het draaimoment van de hoofdrotor minder tegen te werken.

gefeliciteerd rhumor!!!

hoop dat je snel je heli een beetje kan sturen, maar gewoon rustig aan beetje bij beetje leren. ik ben gister weggeweest voor de volgende heli die er zo'n beetje over een jaar moet gaan staan, dat word een kit en wat serieuzer (hirobo scuedo waarschijnlijk)en waarschijnlijk dat ik dan ga overstappen op nitro. ik ben nu lekker met m'n falcon 400 bezig aan het oefenen en leren voor over iets van een jaar. als je dingen over een tijd uitsmeerd heb je er heel veel plezier van :)

pa5ca, In een FP zit zeker een giro maar een giro kan een staart makkelijker op zijn plaats houden bij een constant toerental.

Back