hogere toeren is een keuze..
bij een vliegtuig kun je ook een zwaardere prop gebruiken, om de toeren weer in de pas te krijgen.
Heli, die toeren liggen redelijk vast. heeft weinig nut om de rotor harder te laten draaien. een motor die meer vermogen heeft binnen dat toerengebied, dat merk je natuurlijk wel.
Bij een auto kun je daar ook wat mee..
tenzij je echt hard wilt gaan..
maar dat weet je dan ook, kan de motor niets aan doen
keuze van het baasje
Hoge toeren is makkelijker om meer vermogen te maken.
te hoog is wat anders.
Bij vliegtuigen kom je dan op een punt dat de prop zo zwaar is, dat de motor hem niet op toeren krijgt.
komt niet over het middengebied heen (zwakke punt van veel motoren)
daar wint electro het dan weer
@brutus
ik weet bij ons op het veld, dat er een rits zeer oudgedienden eigenlijk geen tankdruk wilden gebruiken.
Ook met het punt dat de motor dan harder slijt, etc etc.
tegenwoordig is de boel er op gemaakt, krijg je hem haast niet goed draaiend zonder tankdruk
het is meer, ik zag een hoop reacties dat nitro de boel sloopt, dat verhaal had ik eerder gehoord in tankdruk discussies
zolang je er maar bij nadenkt..
Qua reso en nitro:
de werking van een reso pijp is dat deze door de uitgaande pulsen gas, en de vorm en goed afgestemde lengte, de volgende puls uitlaatgas uit de verbrandingskamer zuigt
In welk toerengebied de reso werkt, pas je aan met de lengte van de pijp.
de oudere helimotoren hadden ook reso, die pijp was ook meteen hun governor.
over het goede toerental, en de motor werd automatisch omlaag in toeren gedwongen.
Nitro in die mix gooien is hetzelfde verhaal als normaal nitro ergens bij gooien.
alleen met de pijp heb je een gebied waarin je de motor "helpt" meer vermogen te maken
met nitro erbij krijgt ie alleen meer vermogen