waar opletten aanschaf lipo accu

ik wil een lipo accu er bij voor mijn traxxas slash maar waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf want er zijn veel verschillende soorten.

alvast bedankt.
 
Turnigy nano-tech 5000mah 3S 40~80C Lipo Pack (TRA2872 Slash/Slash 4x4) (EU Warehouse)

vergelijk wel even de waarden op met je huidige accu!

Spec.
Capacity: 5000mAh moet hetzelfde of hoger zijn als je huidige accu
Voltage: 3S1P / 3 Cell / 11.1V moet hetzelfde zijn als je huidige accu
Discharge: 40C Constant / 80C Burst moet hetzelfde of hoger zijn als je huidige accu
Weight: 404.2g (including plug & case) is niet zo belangrijk
Dimensions: 154 x 27 x 44mm mag niet groter zijn dan je huidige accu
Discharge Plug: TRX plug moet hetzelfde zijn als je huidige accu
 
mijn huidige accu is een traxxas power cell 4000 mah
2cell 7,4 volt.

ik heb ergens gelezen dat als ik een 11,1 volt in mijn traxxas zet dat hij een stuk harder gaat dus ik wil een 11,1 volt maar hoeveel mah heb ik dan nodig??
 
Dat klopt, bij een hogere spanning (V) rijdt de auto sneller.

de capaciteit (mAh) bepaalt je rijtijd.
Hoe hoger de capaciteit, hoe langer je rijdt.
4000 mAh of hoger is altijd goed.
Maar hogere capaciteit betekent ook langer opladen.
Wat voor een lader heb je?
 
perfect.

Deze lader kan op 3S in theorie 50W / 12,6V = 3,97A laadstroom leveren.
Met een 5000mAh accu ben je dan ongeveer (5 / 4) x 60 = 75 minuten aan het laden.
 
Zo ongeveer ja. Je hebt alleen de accu nodig. Zolang hij snel genoeg kan ontladen(de C rating) en hij een passend voltage heeft(6-7 cell NiMH, 2-3S LiPo), kan hij makkelijk in je auto. Zolang de ontlading gelijk is aan of hoger is dan dat van je huidige accu, weet je dat je goed zit. Als je het zeker wilt weten, kun je het ook uitrekenen.

Ah x C rating is maximaal ampere waarin de accu kan ontladen. Als je bijvoorbeeld een 5200mAh accu hebt met een C rating van 30(zoals ik, en dat werkt prima voor een Brushed auto)dan is het:

5200mAh :1000 = 5.2Ah x 30 = 156 ampere. Een brushed auto zoals de mijne(ECX Ruckus 2WD) gebruikt lang niet zoveel, (en al helemaal niet als de motor is opgebrand :p) en zelfs in brushless vorm zal hij dat nog lang niet verbruiken. Eerder zo'n 80-100 ampere. Een Slash(VXL?) lijkt me ook niet, en met een 40C accu zit je dus al helemaal goed. je kan nooit te veel hebben :) De ontlading is namelijk ook niet hoeveel stroom de accu door de motor heendouwt, maar hoeveel stroom hij aan de motor kan voeren. De c rating kan niet "te hoog" zijn, want al heb je een 10C accu of een 500C accu, als de motor maar een 5C accu nodig heeft zal de accu ook maar 5C geven.
 
Hallo Zander123,
Welkom op het forum. Echter van de manier waarop je je eerste bericht plaatst, klopt niet heel veel. Ten eerste plaats je het bericht in een item dat gaat over de aanschaf van een Lipo. Dat heeft helemaal niets met jou vraag te maken. Eigenlijk breek je in in dit item en kaap je het.
Lees ook je bericht eens na. Dan merk je dat het heel slecht leesbaar is. Dat komt omdat je (bijna) geen hoofdletters gebruikt en geen leestekens al punten en komma's

Je moet je bedenken dat de kwaliteit van een antwoord recht evenredig is met de kwaliteit van de vraag. Een slecht geformuleerde vraag nodigt niet uit tot een antwoord. Adviseer je je vraag wat beter geformuleerd te stellen in een nieuw item in de autosectie van het forum. De kans op een gedegen inhoudelijk antwoord is dan het grootst.
 
Laatst bewerkt:
Met alleen een andere LiPo wordt een auto niet sneller. Als je een LiPo met 1 cel meer neemt, dan neemt bet stroomverbruik zodanig toe dat de kans heel groot is dat de motor en de ESC in rook op gaan. Wil je de auto sneller maken, dan moet in de eerste plaats de hele constructie van de auto de veel grotere krachten aan kunnen zonder de boel uit elkaar te trekken.

Dan heb je een sterkere motor nodig. Die verbruikt meer stroom, dus de ESC moet dat aan kunnen. Afhankelijk van de gekozen motor heb je mogelijk een LiPo met een cel meer nodig. Tot slot is er de tandwielverhouding ook die moet zijn aangepast. Motor, ESC, Lipo en tandwieloverbrenging zijn nauwkeurig op elkaar afgesteld. Je kan niet "even" een onderdeel veranderen en je hebt een snellere auto.
 
Back
Top