Waar zijn alle actieve forum leden gebleven?

Discussie in 'Helpdesk' gestart door Bertus, 29 jul 2015.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je kunt beter in het café blijven, hier is het de helpdesk.
    Je kan hier enkel kiezen tussen; wal of sloot.
     
    Bruno van Hoek en Corrien vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mozes kriebel! Wat een enge plaatjes zet jij hier neer! En niks niet versleuteld, nee iedereen kan het zien.....

    Mijn opvatting over de reden van het verloop op het forum wordt tekent zich steeds scherper af, maar daar is toch niemand in geinteresseerd. Vooral degenen niet waarvan ik vind dat ze het zich juist aan zouden moeten trekken...
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik ben wel geïnteresseerd in je opvatting.
    Waarschijnlijk de meeste forummer's ook.
    En vast en zeker de "leiding" van het forum.

    Bruno: de Buute is aan u.
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Vandaag vele forummers gesproken in Soesterberg vooral in de boten hoek, vooruit dan, de sfeer is een dingetje, ook minder verslagen is een dingetje ook al geven ze gelijk toe dat ze het zelf ook niet doen. Ja en het foto probleem, dat is bekend en er is best wel begrip dat het niet gelijk opgelost is, een gemis dat wel. Opvallend dat iedereen er het over eens is dat de users zelf de sfeer horen te bepalen, dat ze daar zelf afwachtend in zijn geven ze ook toe. De gang moet er weer in komen, gewoon weer met z'n allen. De boel moet weer aangejaagd worden, door de users zelf is de mening, nou ga je gang zei ik, toen was het een beetje stil. Men wil wel maar wacht op andere, als Pietje gaat, ga ik ook, en Pietje wacht op jantje....... Etc etc etc

    Op het fotoprobleem na zie ik niet wat ik daaraan kan veranderen, de bal ligt bij de users en wij houden niks tegen, ga je gang leef je uit.

    Dit was zo mijn bevindingen van een dagje ouwehoeren, ja er waren ook andere redenen voor wegblijven en die waten legitiem en hadden niks met het forum te maken.

    Ik geloof dat iedereen de schok heeft ervaren van de aanval, afwachtend en onwennig de nieuwe software heeft ervaren en afwacht wat gaat komen, men moet de boel weer oppakken en niet wachten. Ik zeg doen!
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Misschien is de oplossing te vinden in het aanpassen van de hoofdpagina, ala rc-networks.
    Niet alleen een listing van alle subtopics, maar een inleidend verhaal oid.

    Wellicht betrek je zo de users meer bij het forum, ipv alleen statische info.
    Kunnen die banners ook gelijk weg die verwerk je dan ergens tussen.
    Is maar een ideetje.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat je niet denkt dat ik er tussenuit geknepen ben...
    Ik heb het op het moment errug druk en om zo'n opvatting helder geschreven te krijgen heb ik even een rustig moment nodig.
    Ik ben je dus niet vergeten!
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hè hè, ziezo. Daarisieweer.

    Ik heb er inderdaad zo mijn gedachten over.
    Maar om die helder te krijgen moet ik eerst iets anders duidelijk maken.
    Ik zie namelijk verschillende trends, die zowel door elkaar lopen als elkaar misschien zelfs versterken. En er is vast meer, maar dat is mij dan ontgaan. Soms ben ik net een mens….

    Sinds kort is mij een nieuw inzicht ten deel gevallen, wat ik voordien al wel vermoedde, maar nooit bevestigd zag. En het past naadloos in een trend die volgens mij heel bepalend is voor wat we ook in dit forum zien gebeuren.
    Ik las onlangs nog dat de markt voor klussen en alles wat daar aan vast zit, aan het instorten is wegens de toenemende ‘onhandigheid’ van de jongere generatie.

    Opvallend is dat ik 40 jaar geleden van belangstellende toeschouwers meestal de vraag hoorde: ‘hoe ik dat model had gemaakt'
    Maar tegenwoordig, door dezelfde leeftijdscategorie, in plaats daarvan alleen nog maar: ‘hoeveel dat model kost’.
    Na uitleg ‘dat men zoiets zelf maakt en dat het maar een paar honderd uur werk is’ wordt men dan ongelovig aangestaard: ‘Dat kan ik niet’, of nog erger ‘Daar heb ik geen zin in, dan koop ik er wel een’.
    Men mokt nog wat na en verliest vervolgens de interesse. Want iets zelf maken is gaat hun voorstellingsvermogen inmiddels ver te boven.

    Ik weet het, ik spreek in grove algemeenheden, maar wat ik hiervoor schetste is me net even te vaak gebeurd om nog te durven ontkennen dat we hier een trend in kunnen herkennen.

    Hebben we een vrijwel doorlopende geschiedenis gekend van eeuwen, waarin vaardigheden tot het maken van iets van generatie op generatie werden doorgegeven, maar de laatste 25 jaar lijkt dat proces krakend tot stilstand gekomen. Men denkt alleen nog maar in termen als ‘product’, ‘merk’ en ‘fabrikant’.
    Hoe een en ander tot stand komt is voor hen een soort hocus pocus.
    Op een paar wereldvreemde uitzonderingen na, dan. Die bedenken en maken het gewoon zelf. Al wordt dat ook steeds lastiger, want grondstoffen en losse onderdelen worden steeds moeilijker te betrekken.

    In ieder geval zitten we nu met een tussengroep die weliswaar belangstelling heeft voor – in mijn waarnemingsgebied- modelvliegen, maar tegelijkertijd onvoldoende inzicht en handigheid meebrengt om dat –afgezien van wat gepruts in de marge- succesvol te realiseren.
    Er komen dus steeds meer vragen van mensen die op een beginners niveau zijn blijven hangen.

    Tegelijkertijd ziet men een toegenomen ‘mondigheid’, op zichzelf natuurlijk prima, maar die wordt helaas te vaak gebruikt om volkomen foute inzichten te vuur en te zwaard te verdedigen. En luisteren, ho maar….
    Om vervolgens, met een achteloos gemak, degenen die de moeite doen het wel goed uit te leggen even lekker te schofferen. Want zo doe je dat immers op twitter, facebook of hoe al die ellende heten mag.
    Ik mis wat dat betreft een stevige hand van modereren die het MBF weet te behoeden tegen dit soort afglijden naar een plek waar de grootste schreeuwers het voor het zeggen hebben .

    Dat komt de sfeer op een forum als dit niet ten goede en veel ervaren vliegers haken dan ook af of beperken hun hulp omdat dit zo langzamerhand als zinloos wordt ervaren.
    Tel daar bij op het onbruikbaar worden van het forum als naslagwerk door het wegvallen van foto's en illustraties.
    Kortom, ook ik voel me door deze zaken ook niet meer zo thuis als de eerste 10 jaar.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Bruno, je slaat de spijker echt op zijn kop. Als ik naar mijn kennis en ervaring kijk en wat ik allemaal gedeeld heb en ik zie en hoor die kennis en ervaring dan in verdraaide bewoordingen terug komen dan betekend dit dat men er niet van geleerd heeft en men net alles fout doet. Dan heb ik er verder ook geen zin meer in om mijn kennis en ervaring verder nog te delen.
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Maar ook steeds "verbodenregels" zijn er gekomen.
    Vliegen in het park of het Amsterdamse bos zoals wij deden is er niet meer bij....verboden.
    Varen in de buurt- of parkvijvers is er niet meer bij...verboden.
    Rijden in de straat of op het plein is er niet meer bij.....verboden.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Absoluut. Al moet gezegd, dat je op sommige plekken echt niet zou moeten willen vliegen.
    En dat gebeurt dan juist, door de eerder door mij aangehaalde groep die geen idee heeft wat men aan het doen is.
    Maar ja, 'zelfregulering' gaat vrijwel altijd de mist in door 'gebrek aan zelfdiscipline'.

    Wat me misschien nog het meest stoort is dat zelfs het kleinste stukje Nederland zo'n beetje vergeven is aan de meest biedende.
    Met een knipoog naar een even grote waarheid als een koe: 'Alles zonder economische waarde is weerloos'.
    Als we eens ophielden met zaken die dat niet verdragen (het meeste, dus) uit te willen drukken in een geldbedrag.
    Daar zou ons land zo ontzettend van opknappen.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Alle andere nog door Bruno genoemde en besproken argumenten kunnen en zullen ook wel waar zijn en daar is in dit topic al menig woordje over geschreven.

    Maar ik denk dat de terugval van jonge en/of nieuwe aanwas ook heel veel met het bovenstaande te maken heeft.

    De bouwmarkten merken een terugloop van de doe het zelvers en dit is vaak nog de groep die via deze weg in of rond zijn woning hiermee een aardige cent kan besparen. Het verbaast mij maar het zou best waar kunnen zijn.

    Bij onze plaatselijk modelbouw vereniging kunnen we bijna geen nieuwe aanwas meer krijgen omdat het er ook hier op lijkt of er niemand meer op zijn vrije avondje op zijn zoldertje of schuurtje aan een model of welk andere vorm van modelbouw dan ook gaat zitten werken.
    Wij hebben ze genoeg te bieden en hebben hier geen last of concurrentie van andere hobbyverenigingen en al helemaal niet van een forum dat wel of niet goed draait door mensen die wel of niet aardig zijn. En toch zijn die bouwers er niet.
    Natuurlijk wil niet elke bouwer lid van een vereniging zijn of worden want als dat wel was was het helemaal triest met het aantal bouwers en ook niet elke bouwer zit op MBF.
    Echt uitsterven zullen de modelbouwers nooit maar op dit moment lijkt het er wel op dat het er een stukje minder worden en dit is dus ook hier op het forum merkbaar.

    Hopelijk is dit alles maar een tijdelijke tendens.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En het verzoek om deze activiteiten uit te voeren op lokaties waar het wel mag, namelijk de verenigingen, wordt meestal beantwoord met een aversie jegens verenigingen.
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    @Bruno van Hoek : Maar als de "old school bouwers" zich nu terug trekken om de door jou aangegeven redenen zal de nieuwe aanwas juist nog dunner worden...
    Ik ga daarom gewoon door met mijn bouwverslagen, net als vele anderen in het `vliegende schaalmodellen forum` en zie dat er wel degelijk belangstelling is.
    Wellicht als we mooie verslagen maken ipv ons terug te trekken, kunnen we die `nieuwe aanwas` juist enthousiasmeren en wegwijs maken.

    Inderdaad lijkt er een tendens te zijn, ik had het persbericht ook gehoord over de "2 linker handen jeugd" van nu, maar ik denk dat dat erg generaliserend is en maar ten delen waar.
    Als je zo wat rondkijkt op dit en andere fora zie je ook dat er wel degelijk door de nieuwe generatie hele mooie en vernuftige objecten gemaakt worden.
    En dat, met nieuwe technieken waar "wij" weer wat van kunnen leren, ontworpen in CAD, gelaserde onderdelen of 3D geprinte onderdelen.
    Ikzelf ben een verstokte `old school` houtbouwer, maar ik moet toegeven dat ik af en toe mijn ogen uitkijk wat voor moois er met diverse composieten gemaakt wordt, en ja,.. zelfs ook met schuim... ;) Op mijn vliegclub merk ik dat er momenteel juist weer meer zelf gebouwd wordt ipv het kant en klaar kopen van modellen.

    Maar goed, ieder zijn perceptie, ik hoop in ieder geval met mijn verslagen nieuwe aanwas te enthousiasmeren zoals bijvoorbeeld de artikelen van Dick van Mourik in de Hobbybulletin mij vroeger enthousiasmeerde om schaalmodellen te gaan bouwen.
    Man, wat genoot ik vroeger van zijn artikelen van bijvoorbeeld zijn Brian Taylor Spitfire of Brian Taylor Focke Wulf! :worship:
    En nu geniet ik net zozeer van een jongere generatie die zichzelf even CAD leert tekenen en de mooiste ontwerpen maken en bouwen (zoals voorbeeld @Bart83 of @Joel Vlashof ) en dat in fora delen met ons.

    En natuurlijk zijn er inderdaad ook de newbies met een grote dosis zelfoverschatting, narcistische persoonlijkheid, grote bek, doof voor goedbedoeld advies en onkundig en onhandig tegelijk... Maar eerlijk gezegd negeer ik die gewoon totaal en besteed mijn tijd, ipv me te ergeren aan hen, juist aan het mooie van die anderen.

    Het gemis van de foto`s in een groot deel van de bouwverslagen deel ik met je, en nog velen met ons...
    Maar het forumbeheer is daarvan op de hoogte en, zoals ik begrijp, nog steeds mee bezig...
    Persoonlijk denk ik dat DAT de grootste oorzaak is van het onderwerp van dit draadje (Waar zijn alle actieve forum leden gebleven?)
    Er is veel tijd gestoken in vele bouwverslagen en wanneer die "zinloos" zijn geworden door het ontbreken van beelden denken velen nog wel even na om een nieuw verslag te beginnen...

    Een forum is niets zonder de inhoud van zijn leden, laten we stoppen met klagen/zoeken naar oorzaken en dit forum juist van nieuwe inhoud voorzien...
    Oftewel BOUWEN! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2015
    Dennist, Burp en Bart83 vinden dit leuk.
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Er is wel wat stijging in de interesse, maar vergeleken met 2 a 3 jaar geleden is het matig.
    De meeste hits zijn buitenlands, Nederland vertegenwoordigd maar 10% in het geheel.

    [​IMG]

    Twee a 3 jaar geleden waren het tussen de 250.000 en 500.000 hits per maand, nu "nog maar" 150.000 tot 175.000 hits per maand.
    Per jaar wordt er maar 65071969 KByte verbruikt, de server is in "slaapstand" :oops:

    Let even niet op februari, dat was een DDOS op het domein.
     
  15. Sorbit

    Sorbit

    Lid geworden:
    2 okt 2015
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Noord Holland
    @ ramses Old school bouwers vinden het natuurlijk veel te riscant om een bouw verlag te doen
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Jij al begonnen aan je verslag dan ??? :weetnie::weetnie:
    :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ik heb enkele jaren als vrijwilliger op een VMBO school techniek mee geholpen met het modelvliegproject. Wat ik daar meemaakte met betrekking tot leerkrachten en TOA's vond ik werkelijk schokkend. Ik kreeg 10 figuurzagen aangereikt met het zaagblad er op de kop in, dat is toch de eerste basis in houtbewerking en als de TOA en leerkrachten nog niet eens weet hoe zij die zaagjes moet inspannen dan vraag ik mij af wat die leerlingen houtbewerking nog leren van die gasten.
    Ook stond er als voorbeeld een dakconstructie waar ik zwaar mijn twijfels had bij de stevigheid ervan, ik zou er in elk geval niet op durven klimmen. Gelukkig heb ik het houtbewerken en klussen van mijn vader geleerd en daar ben ik trots op, hij wist tenminste nog hoe het wel moest.
    Met de nieuwe technieken loopt de jeugd vaak voorop, maar als ze de basis niet beheersen dan houdt dat ook ooit eens op. Kijk maar eens bij een modern draai en frees bedrijf, als daar de computers uitvallen zullen er nog maar weinigen zijn die hun werkstukken toch af kunnen maken, of een nieuw werkstuk kunnen opzetten.

    We moeten volgens mij bij de basis beginnen en de opleidingen gaan aanpakken zodat meer mensen de basis van de techniek op een goede manier aanleren. Zet desnoods die oudere afgekeurde (ziekte) bouwvakker of timmerman met hart voor zijn beroep voor de klas en laat die mensen de jeugd enthousiast maken voor de techniek.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat wil je zo iemand toch zeker niet aandoen????
    15 jaar terug kwam ik voor mijn werk voor een dienst aan materieel op een Regionaal Opleiding Centrum..............................
    Man je wil niet weten hoe dat ongedierte (sorry die leerlingen) daar tegen de leraren te keer ging.

    Een stelconplaat kun je ook niet leren zwemmen of vliegen.

    Luisteren, iets willen aannemen van anderen (meestal ouderen die het kunnen weten) en ergens langer dan 1 minuut mee willen bezig zijn zonder resultaat te krijgen, is volgens mij een eerste vereiste bij kennis delen en opdoen.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Helaas, dat weet ik wel, en de leerkrachten deden op hetzelfde niveau mee. Ik merkte in elk geval dat als je liet zien hoe het moest er ineens wel heel veel interesse is en ook respect is voor de persoon. Iets voordoen werkt vaak veel beter dan aanwijzen waar ze de info kunnen vinden zoals ze het nu doen.

    Het is ook hoe je de jeugd benaderd, je kan je verlagen tot hun niveau of je eigen niveau handhaven en hun interesse wekken door normaal te blijven.
     
  20. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, ik heb wat niet ter zake doende postings verwijderd. Blijkbaar was het na mijn verzoek om het te laten rusten toch niet mogelijk er gehoor aan te geven.
     

Deel Deze Pagina