Andre vliegt mode 2, dus gas rechts?
Maar een vraagje aan Wil van mij.
Wat wil je precies met die info?
Leren omgaan met die toestellen zeg je.
Maar elk toestel is anders.
Als ik bijvoorbeeld een paar voorbeelden van mezelf neem.
Ergens in 1997 had ik een Cosmic Wind met een 15CC 4 takt erop staan.
165 span, ging 200 km/u.
Vloog snaarstrak en vrij makkelijk, landen moest wat sneller dan ik gewend was want er zat een 12x12 prop op.
Later zette ik de motor uit bij de landing.
In diezelfde tijd had ik ook een F5B model, de Surprise.
Met een Plettenberg 355 (borstelmotor van 750 gram) en ik geloof 16 Nicad cellen, dat woog ook 800 gram.
Het hele ding woog lood.
170cm span.
Ging ook recht omhoog en bloedsnel naar beneden.
250 zal ie wel gehaald hebben.
Vloog ook niet heel moeilijk maar je moest wel weten dat je heel veel ruimte nodig had om de snelheid eruit te halen en te landen.
Dus je moest zwever ervaring hebben.
Ietsje later, een Gilette pylonracer gekocht.
Spanwijdte 110cm.
Borstelmotor, Plettenberg, erin.
En dat ging ook 200+ maar was echt heel lastig te vliegen.
Gerben heeft er destijds ook even mee mogen vliegen en die dreef het model tot het uiterste, hij ontplofte in de lucht.
Ook een Laser Arrow gehad, zo'n delta.
Dat is volgens sommigen snel, maar ik vond het een traag ding.
Ik heb er zelfs een redelijke beginner mee laten vliegen.
De Arrow heb ik toen zelf verkleind en het profiel veel dunner gemaakt.
3,5cc automotortje erop en dat liep echt bloedhard, maar wel goed te vliegen en heerlijk te landen.
Ik heb de laatste jaren alleen maar modellen gevlogen die makkelijk 350+ haalden.
Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, ik stond heel relaxed te vliegen, wedstrijden, demo's.
Accu erin, plakbandje over de vleugel, gooien, motor aan en spelen.
Die Speeder die ik voor jou gebouwd heb, daar was ik wat nerveus over.
Maar ook dat, ik zet de motor aan, gooi hem, en het ding vliegt geweldig.
Ook de Turnleft, geen rare dingen.
Dus ik snap niet waar je hulp bij nodig hebt.
Wij (Gerben en ik) hebben het allemaal zelf moeten ontdekken, er waren geen mensen die dit vlogen in Nederland, of in ieder geval kenden wij die niet.
Je kan vliegen, alleen de start en landing zou je wat hulp bij kunnen hebben maar dat kan JVE ook.
Leraar/leerling heeft bij de start en landing zin.
Als je eenmaal vliegt kan je als leraar niet meer zoveel doen, daar gaat het te hard voor.
GJ