Waar zitten de vliegers die 200+ gaan in het land?

Doe het dan volgend jaar..
Hier houden ze de clubs nog dicht voor gastvliegers.
Ze zijn huiverig dat er een besmetting komt want dan gaat het veld dicht.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor de horeca hier, het is wel open, mits, mits.
Allemaal bang voor besmetting en sluiting.

GJ

Nee, nu komt daar niets meer van.
 
Vandaag weer gevlogen en wat me nog het meest verbaast, is dat je tijdens de landing nergens up moet geven.
Alleen een beetje sturen om hem op koers te houden. Zodra je up geeft gaat hij onmiddellijk een stuk omhoog.
Beide instructeurs kunnen er inmiddels ook goed mee overweg :D.
Verder moet je niet al te ver weg-vliegen, want hij is zo een eind verder.
De instellingen had ik verkleind en dat beviel goed. Ik mag met elevator nog wat verder omlaag. Proberen maar.

Volgende maand gaan we met vijf vliegvrienden bij GJ in de Eifel vliegen. Het is zo bijzonder om daar boven
een dal te vliegen.
 
Zojuist van JVE (The Hawks ) gehoord, dat het mogelijk om een speeders-meeting te organiseren in Vught.


Tjemig, wat is dat lang geleden dat ik die sperdmeeting in Born georganiseerd heb. De hoogste snelheid die dag was 419 kmh. Ik haalde krap 200 kmh met mijn rapster f5b, durfde niet meer sneller ivm flutter op een van de roeren.
 
Vandaag weer gevlogen en wat me nog het meest verbaast, is dat je tijdens de landing nergens up moet geven.
Alleen een beetje sturen om hem op koers te houden. Zodra je up geeft gaat hij onmiddellijk een stuk omhoog.
Beide instructeurs kunnen er inmiddels ook goed mee overweg :D.
Verder moet je niet al te ver weg-vliegen, want hij is zo een eind verder.
De instellingen had ik verkleind en dat beviel goed. Ik mag met elevator nog wat verder omlaag. Proberen maar.

Volgende maand gaan we met vijf vliegvrienden bij GJ in de Eifel vliegen. Het is zo bijzonder om daar boven
een dal te vliegen.
Goed te horen.... euhh lezen dat het steeds beter gaat Wil, nog even en je kan de avionik het luchtruim in sturen :thumbsup:
 
Vandaag weer gevlogen en wat me nog het meest verbaast, is dat je tijdens de landing nergens up moet geven.
Alleen een beetje sturen om hem op koers te houden. Zodra je up geeft gaat hij onmiddellijk een stuk omhoog.
Beide instructeurs kunnen er inmiddels ook goed mee overweg :D.
Verder moet je niet al te ver weg-vliegen, want hij is zo een eind verder.
De instellingen had ik verkleind en dat beviel goed. Ik mag met elevator nog wat verder omlaag. Proberen maar.

Volgende maand gaan we met vijf vliegvrienden bij GJ in de Eifel vliegen. Het is zo bijzonder om daar boven
een dal te vliegen.
Dan zou je nog meer snelheid eruit kunnen halen om te landen toch?

In Frankrijk vloog ik op het campingveld. Bovenaan stond ik, voor mij een dalletje. i
Inderdaad een hele gekke ervaring voor een Nederlander om lager dan je voeten te vliegen.
Vooral de landing inschatten is wat lastiger.
 
Je kan experimenteren met de ailerons iets omhoog te zetten als je boven de grond vliegt.
Je verliest iets lift maar niet veel.
De vleugel is ook een behoolijke lap en hij is niet heel zwaar, je krijgt een enorm grondeffect.
En verder, nog wat langzamer binnenkomen.
Het ding heeft weinig weerstand, een dunne vleugel is ongeveer 8% dikte, dan zullen je clubleden al gaan piepen.
Deze is normaal gesproken 7.5% maar ik heb hem aangepast, dus hij is nog veel dunner.
Het volgende model word iets met een slankere vleugel en smallere en langere romp.
Ik zit nog te bedenken of ik de romp dan als mal bouw of als gebruiksklaar model.
Wat betreft onder je door vliegen.
De eerste kennismaking daarmee was aan het duin, dat is zo raar dat je zo dichtbij bovenop je model kan kijken.
En naderhand ging ik alle prototypes op het duin uitproberen, je hebt dan 30 meter hoogte en tijd om dingen uit te proberen.
Gerben en ik zijn een paar uur bezig geweest met een vliegende plank maar op den duur vloog ie perfect.
Op vlak land was dat nooit gelukt.

GJ
 
Je kan experimenteren met de ailerons iets omhoog te zetten als je boven de grond vliegt.

Wellicht een veiligheids waarschuwing:
Probeer dit eerst op matige snelheid op redelijke hoogte.
Door de ailerons up zal het toestel flink "down" gaan, je zal dus wat elevator "up" moeten bij mixen.
Eerst de hoeveelheid mix goed krijgen op hoogte, dan pas laag boven de grond doen.
 
Dan zou je nog meer snelheid eruit kunnen halen om te landen toch?

In Frankrijk vloog ik op het campingveld. Bovenaan stond ik, voor mij een dalletje. i
Inderdaad een hele gekke ervaring voor een Nederlander om lager dan je voeten te vliegen.
Vooral de landing inschatten is wat lastiger.

Klopt Arnold, de aanvliegroute moet nog langer gekozen worden.
Maar ik zei nog tegen JVE: het is zo onwerkelijk dat je geen up hoeft te geven.

Nog even terugkomend op je dalletje: Het was een hele gekke ervaring toen mijn vrouw voor me stond in haar niemandalletje.
 
Wellicht een veiligheids waarschuwing:
Probeer dit eerst op matige snelheid op redelijke hoogte.
Door de ailerons up zal het toestel flink "down" gaan, je zal dus wat elevator "up" moeten bij mixen.
Eerst de hoeveelheid mix goed krijgen op hoogte, dan pas laag boven de grond doen.

Dat zit er hopelijk nu wel ingestampt bij Wil, daarom zeg ik het ook.
En toen ik de ailerons echt wel 45 graden omhoog zette bij het testen gebeurde er niet heel veel, de ailerons zijn betrekkelijk klein dus doen weinig als flaperon.

GJ
 
Klopt Arnold, de aanvliegroute moet nog langer gekozen worden.
Maar ik zei nog tegen JVE: het is zo onwerkelijk dat je geen up hoeft te geven.

Nog even terugkomend op je dalletje: Het was een hele gekke ervaring toen mijn vrouw voor me stond in haar niemandalletje.
Zeg, rekel! Wil je er rekening mee houden dat ik een beelddenker ben?![emoji13][emoji112]
 
Je kan experimenteren met de ailerons iets omhoog te zetten als je boven de grond vliegt.
Je verliest iets lift maar niet veel.
De vleugel is ook een behoolijke lap en hij is niet heel zwaar, je krijgt een enorm grondeffect.
En verder, nog wat langzamer binnenkomen.
Het ding heeft weinig weerstand, een dunne vleugel is ongeveer 8% dikte, dan zullen je clubleden al gaan piepen.
Deze is normaal gesproken 7.5% maar ik heb hem aangepast, dus hij is nog veel dunner.
Het volgende model word iets met een slankere vleugel en smallere en langere romp.
Ik zit nog te bedenken of ik de romp dan als mal bouw of als gebruiksklaar model.
Wat betreft onder je door vliegen.
De eerste kennismaking daarmee was aan het duin, dat is zo raar dat je zo dichtbij bovenop je model kan kijken.
En naderhand ging ik alle prototypes op het duin uitproberen, je hebt dan 30 meter hoogte en tijd om dingen uit te proberen.
Gerben en ik zijn een paar uur bezig geweest met een vliegende plank maar op den duur vloog ie perfect.
Op vlak land was dat nooit gelukt.

GJ

Het wordt tijd Gert-Jan om je eens openlijk te bedanken voor alle hulp zowel voor- als achter de schermen.
Dinsdag kom je weer speciaal naar mij om de Venture af te bouwen. Wie is er nog zo "gek" in het huidige ik-tijdperk.
Ik vond dat ik dit even moest zeggen ;).
 
Laatst bewerkt:
Wellicht een veiligheids waarschuwing:
Probeer dit eerst op matige snelheid op redelijke hoogte.
Door de ailerons up zal het toestel flink "down" gaan, je zal dus wat elevator "up" moeten bij mixen.
Eerst de hoeveelheid mix goed krijgen op hoogte, dan pas laag boven de grond doen.

Ik dank je zeer. Voorlopig waag ik me er nog niet aan. Misschien is het ook niet echt nodig.
 
Het wordt tijd Gert-Jan om je eens openlijk te bedanken voor alle hulp zowel voor- als achter de schermen.
Je bent niet altijd even tactisch in je woordkeuze, maar de manier waarop je me altijd helpt, zorgt er voor dat ik daar met gemak doorheen prik.
Dinsdag kom je weer speciaal naar mij om de Venture af te bouwen. Wie is er nog zo "gek" in het huidige ik-tijdperk.
Ik vond dat ik dit even moest zeggen ;).

In deze tijd is het inderdaad niet vanzelfsprekend dat een ander altijd voor je klaar staat en helpt, deze mensen verdienen het om in het zonnetje te zetten..

Wel foto’s plaatsen Wil, we zijn. Nieuwsgierig naar het resultaat :thumbsup:
 
Ik dank je zeer. Voorlopig waag ik me er nog niet aan. Misschien is het ook niet echt nodig.

Als je dit veilig wilt doenkan je dit op een draaiknop (potmeter) zetten, op hoogte wat snelheid eruit en zorgen dat je rechtuit vliegt, dan de draaiknop steeds wat verder en merk je precies wat er gebeurt..... doet ie niet wat je wilt dan draai je hem dicht, beetje gas en vlieg je verder :thumbsup:
 
Even tussendoor: GJ was hier en heeft een stuk van de Venture gebouwd. En sommige zaken kan ik nu zelf verder bouwen.
Hij zal zelf nog wel inhoudelijk reageren.
 
Ik ben net begonnen mijn schuimsnijder nu echt op een stabiele tafel te bouwen en dan vast te zetten op een snijbreedte van 50cm.
In het verleden kon ik tot 120 breed snijden maar dan ben je steeds aan het calibreren en dat kost pakken schuim.
Dus nu vast op 50cm.
Volgende project wordt dan die speedkist met een smallere koorde en lange romp.
Wil word weer de testpiloot.

GJ
 
Lengte van de geleiders en de bereikbare hoogte is van belang.

Een grote breedte is vaak eerder een beperking.
Wel makkelijk bij "rechttoe rechtaan" vleugels.
Maar als pijlstelling of dikte sterk verloopt gaat de snijbreedte een grote rol spelen.

Mijn snijder heeft drie vastgestelde breedtes; 40, 60 en 80 cm. (lengte een meter meen ik).
Posities zijn vastgelegd middels inslagmoeren in de tafel.
En voor elk een profiel in GMFC.

Ik mag wel weer eens iets gaan snijden. De snijder staat al ongeveer een jaar stof te verzamelen.
 
Ja, ik weet het, ik heb mijn eerste snijder een jaar of 15 geleden gebouwd en er ook een paar verkocht.
Maar die ik nu heb is zo stabiel dat ik er makkelijk 120cm breed mee kon snijden.
Maar eigenlijk heb je daar in de praktijk niks aan.
Ik heb hem nu op 50cm effectieve breedte gezet, dan moet ik bij grotere vleugels in delen snijden.
De meeste schuimplaten zijn toch maar 50cm breed.
Ik had destijds grote blokken schuim van 150 x 75, die moest ik eerst in plakken snijden.
Maar nu haal ik gewoon EPS100 en XPS hier bij de bouwmarkt.

GJ
 
Back
Top