lol weer een draadje over olie, ach ja doe ik mijn ding er ook maar bijschrijven.....
1 op 25 met 2-takt olie werkt, de ene olie zal de motor iets beter smeren/koelen dan de andere. minerale olie geeft meestal meer vervuiling, maar smeer over het algemeen beter. Synthetische olie smeert ook voldoende en houd de motor schoner.
zo das lekker algemeen
als je niet 300% zeker bent met wat voor olie je rijdt werkt 1 op 25(als het maar olie voor 2 takt is), andere mengverhoudingen moet je dan dus niet eens aan denken.
als je wel zeker weet met wat voor olie je rijdt kun je gaan experimenteren, LET OP, hier zit een enorm risico aan daarom moet je 300% zeker zijn van de olie die je gebruikt.
waarom vertel ik dit......... er zijn verschillende soorten 2-takt oliën, je hebt gewone huis tuin en keuken 2-takt olie(geschikt voor de toepassingen vermeld op het etiket, en waarschijnlijk ook redelijk geschikt voor andere soortgelijke 2-takt dingen

) en je hebt 2-takt race oliën(alleen geschikt voor race doeleinden)
voorbeelden : gewone 2-takt olie : castrol tts, shell advance ultra
race 2-takt olie : castrol a747 en shell racing X
Als je race olie gebruikt kun je om dezelfde smering te krijgen in de meeste gevallen minder olie bijmengen. Dit komt omdat de olie producenten de gewone 2-takt olie zelfmengend maken, ze voegen een zware brandstof toe (bijv. kerosine) die er voor zorgt dat de olie makkelijk met de benzine mengt, deze zware brandstof heeft geen smerende/koelende werking en is er dus alleen om de mengbaarheid te verbeteren, bij de shell olie is het ongeveer 20%(van andere merken zal het ongeveer ook zoiets zijn, maar ik heb alleen kontakt gehad met een olie specialist bij shell)
Een ander effect van deze 20% is wel dat het invoed heeft op de felheid van de brandstof, hij zal iets(minimaal) minder fel ontbranden. voor normaal gebruik maakt dat niet uit, als je de wk wil winnen waarschijnlijk wel...
als je dit samenvat betekent het dat je altijd beter 1 op 25 kunt rijden.
of je moet wk rijden en zeker zijn waar je mee bezig bent of te veel geld hebben...... :wink:
Markus Feldman gebruikt castrol a747, hij wilde alleen niet vertellen in welke verhouding.
Ik gebruik zelf Shell racing X, mengverhuoding 1 op 35, en dat gaat prima, mooie schone motor, loopt soepel. Ik wil geen wk winnen, maar toch racing olie gebruiken, waarom? ik werk bij shell en heb zo kontakt gelegd met een specialist op het gebied van 2-takt olie en die heeft het een en ander uitgelegd en mij de racing x olie aanbevolen, dus heb ik dat geprobeerd naar volle tevredenheid. Eigenlijk had hij racing M als eerste aanbevolen maar met de kantekening daarbij dat, omdat dat een minerale olie is, deze meer aanslag geeft en je dus vaker de boel uitelkaar moet halen om schoon te maken, en dan met name de uitlaat bocht waar dan door roet aanslag een restrictie zou kunnen komen. Als je races rijdt is dat misschien niet zo erg omdat het dan toch vaker uit elkaar gaat, maar ik wil het liefst alles zo lang mogelijk in elkaar houden en lekker scheuren ( sleuteltijd is geen rijtijd :lol: )