Waarmee rijden jullie en welke verhouding? (brandstof)

  • Topicstarter Topicstarter badmuts20
  • Startdatum Startdatum
Wanneer ben je over een olie positief?

Als je blokkie versleten is geef je dan de olie maar de schuld, en als hij lekker rijd is het goede olie :?:

Rij trouwens ook met TTS en 98:)
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
 
Ik rij vanaf dat ik me Mb'tje heb op euro95 met motul 800 olie en die meng ik op 300ml op 5 liter euro :D En werkt perfect.
 
robheid zei:
Kan je geen 1:25 brommix kopen en dat vervolgens mengen tot 1:50 of is dat duurder dan Euro 98 met 1:50?

Je gooit wat door elkaar... brommermix is 1:50 en je moet 1:25 hebben voor je motor van je autootje...

Er zou dus olie bij moeten, 100ml op 5 liter om precies te zijn... Echter je weet niet welke olie er in de brommermix zit en met de gedachte in het achterhoofd dat niet alle olien goed mengen is het dus niet aan te raden!

Dus gewoon naar de pomp voor de Euro 98 en daar doe je dan 200 ml olie bij... dan heb je 1:25...

Gebruik overigens zelf ook Castrol TTS... ben misschien eigenwijs (als je sommigen mag geloven), maar hij loopt er nog steeds op!
 
Heb je het toerental van een brommer wel eens met een Zenoah/Solo/oid vergeleken? Dan heb je meteen het antwoord waarom je geen brommix moet gebruiken (ook niet aangelengd/bijgevuld met andere tweetakt olie).
Je koopt een auto van bijna 1000 euro en gaat besparen op een liter benzine en olie? Dat snap ik niet. Je kan voor de reparatie/revisie kosten van motor blokje, vele liters benzine (gemengd met goede olie) er doorheen stoken.
Dus: goede olie, juiste mengverhouding (1:18-1:25) en vooral niet vergeten een goed afgestelde carburateur. Staat die te arm, dan heeft zelfs goede olie in de goede verhouding niet zoveel zin. Maar dat geld voor alle tweetakt model-motoren.
:teacher:



Marc
 
Gaan we weer weer een verhaal over olie en benzine.
lees de verhalen .trek een conclusie en koop dan wat je zelf wil.
er zijn zoveel ervaringen fun rijder en wedstrijd rijder .
 
Was het ook niet van plan met die brommermix maar was zomaar een gedachte. Hardop denken noemen ze dat :lol:
 
ik rij met 98

en dan de olie van fg gemengt met risinus olie van de motor cross


rijd zeer goed !!
 
Valt me idd op dat bijna alle op motor gerichte topics eindigen in een discussie over welke olie je moet gebruiken.

Helaas zie ik vaak dat mensen hun ervaring als feiten beschouwen.

Ik heb ffies op castrol Scoot-R gereden met een Pitstop Power blok. DIe olie is zo vet als bagger, rijd prima opzich, alleen wat koolaanslag. Nu heb ik ook TTS gewoon omdat dat minder zwarte troep geeft en vol synthetisch is.

Ik heb zo'n idee dat als je gewoon je blok netjes afsteld en 1:25 mengt dat je dan elke 2takt olie kan gebruiken die je wilt.

Zullen ook vast wel mensen zijn die zeggen 'Ah dat kan je niet doen en succes met je vastloper straks' maar iedereen heeft een rijstijl, iets te arm en hoge toeren dan kan je zelfs met Panoline olie je blok gedag zeggen.

Drive safe, mix 1:25, ovoid (to) high RPM's!

Just my 2 cents
 
Ik rij op v-power en meng 1:25

Ik vind zelf dat je het verschil kwa snelheid enzow niet merkt.
Maar v-power houwd wel de moter van binnen schoner.
Bijv, zuiger die zwart is je pakt een doekje en vrijft over de zuiger en hij word zow schoon.
 
Ik rij op shell v-power met Castrol A747

A747 is beter als TTS omdat deze speciaal voor hoogtoerige motoren is en TTS niet.Even navraag bij de importeur gedaan.
Sommige gebruiken ook Motul 800 of weet ik wat voor olie.
Denk dat de keuze qua olie heel persoonlijk is en een ieder doet wat ie denkt dat goed is.

Een kennis van mij rijdt al een jaar op brommix en het ding loopt nog steeds!!Dus wat dat betreft .....

Succes
 
Een kennis van mij rijdt al een jaar op brommix en het ding loopt nog steeds!!Dus wat dat betreft ..... Succes

Dat bedoel ik nou en de vorige eigenaar van mijn FG zegt ook dat ik brommermix moet kopen.

Maar ja...[/quote]
 
Het enigste wat ik kan toevoegen is dat als je veel geld hebt je moet doen wat je niet laten kunt.
Ben je zuinig op je motortje en ga je voor goed onderhoudt en gebruik dan een goede olie en meng 1 op 25.
De olie heeft niet alleen als functie smeren maar zorgt ook voor koeling,afdichting,reiniging.
Rijden met te weinig olie geeft motorproblemen,dat heb ik niet verzonnen maar vraag het eens aan motorfabrikanten.
Met hoogtoerige motoren moet er speciale olie worden toegevoegd die onder zware condities hun smerende reinigende koelende en afdichtende werking behouden.
Dus voor alle kenners BROMMIX is geen goed brandstof mengsel!
A:te weinig olie en B:geen goede olie
Voordelen:hetere verbranding dus het motortje gaat hard
Nadelen:te weinig koeling,te schrale smering,geen goede metaaldeeltjes afvoer enzenz
Resultaat:Motor slijt veel te hard!!En dit is geen fabeltje maar is een feit!

Hoop dat je er wat aan hebt
 
fgnozem zei:
Het enigste wat ik kan toevoegen is dat als je veel geld hebt je moet doen wat je niet laten kunt.
Ben je zuinig op je motortje en ga je voor goed onderhoudt en gebruik dan een goede olie en meng 1 op 25.
De olie heeft niet alleen als functie smeren maar zorgt ook voor koeling,afdichting,reiniging.
Rijden met te weinig olie geeft motorproblemen,dat heb ik niet verzonnen maar vraag het eens aan motorfabrikanten.
Met hoogtoerige motoren moet er speciale olie worden toegevoegd die onder zware condities hun smerende reinigende koelende en afdichtende werking behouden.
Dus voor alle kenners BROMMIX is geen goed brandstof mengsel!
A:te weinig olie en B:geen goede olie
Voordelen:hetere verbranding dus het motortje gaat hard
Nadelen:te weinig koeling,te schrale smering,geen goede metaaldeeltjes afvoer.
Resultaat:Motor slijt veel te hard!!En dit is geen fabeltje maar is een feit!

Hoop dat je er wat aan hebt

Kijk eens, 8O dat ik pas een uitleg waar ik wat aan heb. Bedankt dude!
Ik ben inmiddels al naar euro 98 gegaan na jullie reacties.
 
lol weer een draadje over olie, ach ja doe ik mijn ding er ook maar bijschrijven..... :D
1 op 25 met 2-takt olie werkt, de ene olie zal de motor iets beter smeren/koelen dan de andere. minerale olie geeft meestal meer vervuiling, maar smeer over het algemeen beter. Synthetische olie smeert ook voldoende en houd de motor schoner.
zo das lekker algemeen :D

als je niet 300% zeker bent met wat voor olie je rijdt werkt 1 op 25(als het maar olie voor 2 takt is), andere mengverhoudingen moet je dan dus niet eens aan denken.

als je wel zeker weet met wat voor olie je rijdt kun je gaan experimenteren, LET OP, hier zit een enorm risico aan daarom moet je 300% zeker zijn van de olie die je gebruikt.
waarom vertel ik dit......... er zijn verschillende soorten 2-takt oliën, je hebt gewone huis tuin en keuken 2-takt olie(geschikt voor de toepassingen vermeld op het etiket, en waarschijnlijk ook redelijk geschikt voor andere soortgelijke 2-takt dingen :D ) en je hebt 2-takt race oliën(alleen geschikt voor race doeleinden)
voorbeelden : gewone 2-takt olie : castrol tts, shell advance ultra
race 2-takt olie : castrol a747 en shell racing X

Als je race olie gebruikt kun je om dezelfde smering te krijgen in de meeste gevallen minder olie bijmengen. Dit komt omdat de olie producenten de gewone 2-takt olie zelfmengend maken, ze voegen een zware brandstof toe (bijv. kerosine) die er voor zorgt dat de olie makkelijk met de benzine mengt, deze zware brandstof heeft geen smerende/koelende werking en is er dus alleen om de mengbaarheid te verbeteren, bij de shell olie is het ongeveer 20%(van andere merken zal het ongeveer ook zoiets zijn, maar ik heb alleen kontakt gehad met een olie specialist bij shell)
Een ander effect van deze 20% is wel dat het invoed heeft op de felheid van de brandstof, hij zal iets(minimaal) minder fel ontbranden. voor normaal gebruik maakt dat niet uit, als je de wk wil winnen waarschijnlijk wel...
als je dit samenvat betekent het dat je altijd beter 1 op 25 kunt rijden.
of je moet wk rijden en zeker zijn waar je mee bezig bent of te veel geld hebben...... :wink:

Markus Feldman gebruikt castrol a747, hij wilde alleen niet vertellen in welke verhouding.
Ik gebruik zelf Shell racing X, mengverhuoding 1 op 35, en dat gaat prima, mooie schone motor, loopt soepel. Ik wil geen wk winnen, maar toch racing olie gebruiken, waarom? ik werk bij shell en heb zo kontakt gelegd met een specialist op het gebied van 2-takt olie en die heeft het een en ander uitgelegd en mij de racing x olie aanbevolen, dus heb ik dat geprobeerd naar volle tevredenheid. Eigenlijk had hij racing M als eerste aanbevolen maar met de kantekening daarbij dat, omdat dat een minerale olie is, deze meer aanslag geeft en je dus vaker de boel uitelkaar moet halen om schoon te maken, en dan met name de uitlaat bocht waar dan door roet aanslag een restrictie zou kunnen komen. Als je races rijdt is dat misschien niet zo erg omdat het dan toch vaker uit elkaar gaat, maar ik wil het liefst alles zo lang mogelijk in elkaar houden en lekker scheuren ( sleuteltijd is geen rijtijd :lol: )
 
waar kun je eigenlijk die Castrol A747 kopen ?
want bij de meeste tank stations zijn die niet tekoop en tts olie
heeft ook niet alle tank stations .

en wat kost de olie allemaal ?
 
Ik heb hier thuis nog een rode fles castrol staan met allen de letters 2T er op :?
gebruik ik om de mengsmering voor scooter zelf te mengen zou ik dat ook kunne
gebruiken?

Franky
 
Ik ben het met Magic2002 eens.

En ik las zelfs dat mensen hem smeren tot 1:18...
Dat is TE vet, en teveel olie is ook slecht.

Vroeger met de kart reed ik 1:30 en dat ding maakte 18.000tpm en gaf serieus vermogen. Nu met de Baja rij ik 1:35, die maakt een stuk minder toeren en qua vermogen komt die niet eens in de buurt als je het gaat omrekenen.

Zelfde olie trouwens, Motorex vol synthetisch.

Wel leuk trouwens deze discussies hier :D
Ben heel erg benieuwd waar de meesten hun ''ervaring'' op hebben gedaan :lol:
 
Back
Top