Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

En daarom zijn er dus regels. In de eerste plaats om hopelijk te voorkomen dat mensen die denken te weten waar ze mee bezig zijn gevaarlijke situaties veroorzaken en in de tweede plaats om deze mensen aansprakelijk te kunnen stellen als ze willens en wetens de regels overtreden. Ik denk dat dit bedrijf / de kraanmachinist nu een groot probleem heeft en de overbuurman zich (hopelijk) geen zorgen hoeft te maken over de kosten voor het repareren van zijn huis. Was wel even anders geweest als er geen regels waren geweest omtrent het hebben van een hijsbevret, keuring van hijsmaterialen, aanwezig zijn van werkende beveiligingen en het aanvragen van vergunningen etc. nietwaar?

problemen ontstaan daar waar een overdaad aan hobby's problemen kunnen veroorzaken. wat geen feit hoeft te zijn.
ik zie het ook bij mijn andere hobby. zoeken met een metaal detectors.

ook daar ontstaan problemen en worden door gemeentes in een apv een detector verbod ingesteld.

Ik denk dat je het niet gaat tegenhouden dat mensen een drone kopen.

voor alles wat je verbied vinden mensen een weg om er toch aan te komen.

Ik denk dat het beter is om er afspraken over te maken.

een detector verbod

das een nieuw sneu dieptepunt

Maar de oorzaak zit hem ook omdat er mensen een detector scoren en gewoon zonder toestemming een akker op gaan.
Tja, dan gaan boeren gillen.

Dat lijkt op het vliegen met een drone, of om het even welk ander vliegtuig.
Als genoeg mensen dingen doen die over het randje zijn krijg je vanzelf dit soort zaken.

Als een gemeente in de apv zet verboden voor rc voertuigen ben je de sjaak.

Wat heeft de gemeente daar mee te maken?

Ik bedoel, de gemeente kan echt niets veranderen aan de luchtvaart wet. Misschien dat ik iets niet snap, maar de gemeente kan niet verbieden dat je ergens gaat vliegen.

Tenzij ze in dat specifieke geval kunnen aantonen dat je overlast veroorzaakt, en dan kunnen ze je om andere redenen wel wegjagen. Maar verbieden kan AFAIK niet.

Laatst bewerkt:
OK, duidelijk, wist niet dat dat ook voor het luchtruim gold. Dan mag de gemeente dus ook het overvliegen van full scale luchtvaart verbieden, neem ik aan? Lekker krom.

Leuk land, Nederland.

Toch mag je hier erg veel, de regels zijn in andere landen nog wel erger (VS bijvoorbeeld :roll:)...

't is toch triest.

Typerend. Normaal gesproken vergelijk je radiografisch bestuurbare modellen met speelgoed van enkele tientallen grammen (of zelfs met papieren vliegtuigjes), om aan te geven dat het totaal niet te vergelijken is met full scale luchtvaart en nu vind je weer dat dezelfde regels voor beide zouden moeten gelden? Make up your mind! (zoals je waarschijnlijk zelf zou zeggen)

Nee, zo lees je het verkeerd ;)

Ik zeg alleen dat ik vind dat er in verschillende situaties verschillende regels moeten gelden.

Ik ben overigens van mening dat speelgoed een andere categorie moet zijn. Dat is ook alleen maar ter illustratie dat de huidige regelgeving niet toereikend is.

Zoals ik al in die posts zelf gezegd heb, overigens ;)

Volgens mij lees ik niets verkeerd. Jij zou graag willen dat de regels dusdanig worden aangepast, dat wat jij doet toegestaan is (tenminste, voor jou, want jij bent een "serieuze hobbyist" en geen phantom-kneus of commerciële piloot) Het doet me allemaal heel erg denken aan mensen die beweren dat ze rustig harder zouden kunnen rijden dan de maximaal toegelaten snelheid, omdat zij hun auto nu eenmaal wél onder controle hebben / aangepaste remmen / vering etc. hebben, of noem nog maar een paar van die dooddoenders. Vraag willekeurig welke automobilist of hij/zij van mening is een goede chauffeur te zijn. Er zullen er maar weinig ontkennend reageren. De praktijk wijst uit dat de werkelijkheid anders is.

Auto rijden ansich is niet moeilijk. Daarom denk ik dat er heus een hoop mensen zijn die goed kunnen auto rijden. Forenzen die wekelijks 800km+ moeten reizen met de auto.
Dat het fout gaat ontken ik niet. Echter zijn de bestuurders die voornamelijk in de problemen komen mensen die of niet zo lang hun rijbewijs hebben (jongeren <25) of die eigenlijk al te oud zijn. Dit wordt ook bevestigd door cijfers van het CBS en statistieken van verzekeringsmaatschappijen.
Er spelen simpelweg te veel factoren mee om te zeggen dat mensen die zichzelf een prima bestuurder vinden te profileren als brokken piloot. Ik kan legio voorbeelden bedenken waarin een ervaren bestuurder wel degelijk een ongeluk kan voorkomen waarbij een onervaren bestuurder dit niet kon.

Volgens mij lees ik niets verkeerd. Jij zou graag willen dat de regels dusdanig worden aangepast, dat wat jij doet toegestaan is (tenminste, voor jou, want jij bent een "serieuze hobbyist" en geen phantom-kneus of commerciële piloot) Het doet me allemaal heel erg denken aan mensen die beweren dat ze rustig harder zouden kunnen rijden dan de maximaal toegelaten snelheid, omdat zij hun auto nu eenmaal wél onder controle hebben / aangepaste remmen / vering etc. hebben, of noem nog maar een paar van die dooddoenders. Vraag willekeurig welke automobilist of hij/zij van mening is een goede chauffeur te zijn. Er zullen er maar weinig ontkennend reageren. De praktijk wijst uit dat de werkelijkheid anders is.

Ja, dat vind ik. En daar ben ik niet de enige in.

En dat komt omdat ik wél zonder autopilot kan vliegen en wél redundancy in m'n systeem heb zitten en niet blind vertrouw op m'n apparatuur.

In tegenstelling tot de stereotype phantom vlieger, die niet zonder gps mode kan vliegen, die geen redundancy in hun systeem hebben en die blind vertrouwen op hun apparatuur.

Dat heeft overigens niets te maken met waarmee gevlogen wordt, dat heeft te maken met de mindset van de vlieger. Als je een RTF systeem koopt kun je naar mijn idee heel veel lol hebben, maar ga dan alsjeblieft ergens in een afgelegen weiland staan waar je geen ongeluk kunt veroorzaken. Ook als je geen RTF systeem hebt gaat dat vaak ook op. Toen ik begon met vliegen heb ik mij ook altijd beperkt tot een weilandje waar ik geen brokken kon maken. Daar vlieg ik nog steeds eigenlijk.

Ik vind vervolgens wel dat je onder bepaalde voorwaarden best boven bebouwing kunt vliegen, om dat maar als voorbeeld te noemen. Maar dan moet het wel veilig zijn en dan moet je weten waar je mee bezig bent. Dat is niet het geval bij de stereotype phantom vlieger, dus ik ben van mening dat die niet boven bebouwing zouden moeten vliegen.

Als je systeem wél veilig is moet dat naar mijn idee kunnen. Ik weet ook wel dat zoiets wettelijk (en praktisch) gezien niet haalbaar is, maar dat is de ideale situatie, naar mijn mening.

Dat kun je arrogant noemen, maar er is simpelweg een reden waarom ze op clubs de regel hebben dat je een brevet moet hebben om (alleen) te mogen vliegen. Dat is hier niet anders.

D'r zit gewoon verschil tussen een veilig systeem onwerpen en een phantom kopen en gevaarlijke dingen doen. Als jij echter van mening bent dat willekeurige mensen die een phantom kopen net zo veilig zijn als mensen die nadenken over hun systeem en kunnen vliegen dan blijft er weinig over om discussie over te voeren.

En dat komt omdat ik wél zonder autopilot kan vliegen en wél redundancy in m'n systeem heb zitten en niet blind vertrouw op m'n apparatuur ... In tegenstelling tot de stereotype phantom vlieger, die niet zonder gps mode kan vliegen, die geen redundancy in hun systeem hebben en die blind vertrouwen op hun apparatuur ... Ik vind vervolgens wel dat je onder bepaalde voorwaarden best boven bebouwing kunt vliegen, om dat maar als voorbeeld te noemen. Maar dan moet het wel veilig zijn en dan moet je weten waar je mee bezig bent.
Het doet me allemaal heel erg denken aan mensen die beweren dat ze rustig harder zouden kunnen rijden dan de maximaal toegelaten snelheid, omdat zij hun auto nu eenmaal wél onder controle hebben / aangepaste remmen / vering etc. hebben, of noem nog maar een paar van die dooddoenders.
Dat dus.

Toen ik begon met vliegen heb ik mij ook altijd beperkt tot een weilandje waar ik geen brokken kon maken. Daar vlieg ik nog steeds eigenlijk.
Echt waar? Dat maak ik niet bepaald op uit andere posts van je op dit forum. Tenminste niet die posts waarin je meermalen vol trots verteld over al je long-distance vluchten van >1 km (die je bij voorkeur boven de toegestane maximale hoogte uitvoert). Moet een knap groot weilandje zijn geweest.

Dat is niet het geval bij de stereotype phantom vlieger, dus ik ben van mening dat die niet boven bebouwing zouden moeten vliegen. Als je systeem wél veilig is moet dat naar mijn idee kunnen.
Knap van je, dat jij weet wat "de stereotype Phantom-vlieger" is. Heb je er onderzoek naar gedaan, of zeg je nu maar wat?

er is simpelweg een reden waarom ze op clubs de regel hebben dat je een brevet moet hebben om (alleen) te mogen vliegen. Dat is hier niet anders.
En die reden is? Beschik jij over zo'n brevet?

Als jij echter van mening bent dat willekeurige mensen die een phantom kopen net zo veilig zijn als mensen die nadenken over hun systeem en kunnen vliegen dan blijft er weinig over om discussie over te voeren.
Ik maak geen verschil tussen verschillende groepen hobbymatige vliegers, dat doe jij (en anderen). Geen idee op welke objectieve redenering je deze uitspraken baseert overigens, het lijkt over het algemeen op de welbekende "ik weet waar ik mee bezig ben" redenatie (zie boven). Ik zeg juist dat ik geen aantoonbare reden zie om voor mensen zoals jij een uitzondering te maken op de bestaande wetgeving.

Laatst bewerkt:
Jep, zulke grote weilanden heb je hier.

Maar voor de rest zie ik geen reden om hier verder over door te gaan.

Fijne dag verder :)

Ja, dat vind ik. En daar ben ik niet de enige in.
En dat komt omdat ik wél zonder autopilot kan vliegen en wél redundancy in m'n systeem heb zitten en niet blind vertrouw op m'n apparatuur. In tegenstelling tot de stereotype phantom vlieger, die niet zonder gps mode kan vliegen, die geen redundancy in hun systeem hebben en die blind vertrouwen op hun apparatuur.

Dus? Nu maak je geen fouten meer? Bedoel je dat hier te zeggen?
In een ander topic schrijf jij nl het volgende:

Nou heeft m'n 500 heli laatst een vingerstoring gehad () dus heb ik ook nog ineens een 100A regelaar over, zou er ook perfect in kunnen.

Je wekt hier de indruk dat je gecrasht bent....
En dat voor iemand die wel zonder autopilot kan vliegen... Goh. Knap hoor.

Ik vind vervolgens wel dat je onder bepaalde voorwaarden best boven bebouwing kunt vliegen, om dat maar als voorbeeld te noemen. Maar dan moet het wel veilig zijn en dan moet je weten waar je mee bezig bent. Dat is niet het geval bij de stereotype phantom vlieger, dus ik ben van mening dat die niet boven bebouwing zouden moeten vliegen.

Want als je 'weet waar je mee bezig bent' kun je niet crashen?

Jij komt er wel...
Lekker generaliseren over anderen, aannames doen etc....

Back