Volgens mij lees ik niets verkeerd. Jij zou graag willen dat de regels dusdanig worden aangepast, dat wat jij doet toegestaan is (tenminste, voor jou, want jij bent een "serieuze hobbyist" en geen phantom-kneus of commerciële piloot) Het doet me allemaal heel erg denken aan mensen die beweren dat ze rustig harder zouden kunnen rijden dan de maximaal toegelaten snelheid, omdat zij hun auto nu eenmaal wél onder controle hebben / aangepaste remmen / vering etc. hebben, of noem nog maar een paar van die dooddoenders. Vraag willekeurig welke automobilist of hij/zij van mening is een goede chauffeur te zijn. Er zullen er maar weinig ontkennend reageren. De praktijk wijst uit dat de werkelijkheid anders is.
Ja, dat vind ik. En daar ben ik niet de enige in.
En dat komt omdat ik wél zonder autopilot kan vliegen en wél redundancy in m'n systeem heb zitten en niet blind vertrouw op m'n apparatuur.
In tegenstelling tot de stereotype phantom vlieger, die niet zonder gps mode kan vliegen, die geen redundancy in hun systeem hebben en die blind vertrouwen op hun apparatuur.
Dat heeft overigens niets te maken met waarmee gevlogen wordt, dat heeft te maken met de mindset van de vlieger. Als je een RTF systeem koopt kun je naar mijn idee heel veel lol hebben, maar ga dan alsjeblieft ergens in een afgelegen weiland staan waar je geen ongeluk kunt veroorzaken. Ook als je geen RTF systeem hebt gaat dat vaak ook op. Toen ik begon met vliegen heb ik mij ook altijd beperkt tot een weilandje waar ik geen brokken kon maken. Daar vlieg ik nog steeds eigenlijk.
Ik vind vervolgens wel dat je onder bepaalde voorwaarden best boven bebouwing kunt vliegen, om dat maar als voorbeeld te noemen. Maar dan moet het wel veilig zijn en dan moet je weten waar je mee bezig bent. Dat is niet het geval bij de stereotype phantom vlieger, dus ik ben van mening dat die niet boven bebouwing zouden moeten vliegen.
Als je systeem wél veilig is moet dat naar mijn idee kunnen. Ik weet ook wel dat zoiets wettelijk (en praktisch) gezien niet haalbaar is, maar dat is de ideale situatie, naar mijn mening.
Dat kun je arrogant noemen, maar er is simpelweg een reden waarom ze op clubs de regel hebben dat je een brevet moet hebben om (alleen) te mogen vliegen. Dat is hier niet anders.
D'r zit gewoon verschil tussen een veilig systeem onwerpen en een phantom kopen en gevaarlijke dingen doen. Als jij echter van mening bent dat willekeurige mensen die een phantom kopen net zo veilig zijn als mensen die nadenken over hun systeem en kunnen vliegen dan blijft er weinig over om discussie over te voeren.