Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het is toch niet zo vreemd dat er verschillende regels worden opgesteld voor verschillende hobby's (waar verschillende risico's aan verbonden zijn)?
    Potje voetballen op een woonerf of op een grasveldje? Geen probleem. Wedstrijdje boogschieten of motorcrossen? Dacht het niet.
    Ok, tot nu toe is het nog toegestaan om wild te vliegen (zolang je je aan de regeling modelvliegen houd). Maar als de risico's veranderen (multicopters die bij een mechanisch of electrisch probleem in bijna alle gevallen crashen, ipv helicopters en vliegtuigen die nog kunnen autoroteren of zweven), is het niet zo vreemd als de regels hierop worden aangepast, lijkt mij.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als ook de multicopter (en FPV) vliegers zich aan de regeling modelvliegen zouden houden was er helemaal geen probleem volgens mij.......en het is een beetje naïef om te denken dat je het probleem van de mensen die zich niet aan de regels willen houden oplost door wildvliegen te verbieden.
    Als het nu al niet lukt om te handhaven op de regeling modelvliegen dan zal dat niet beter worden als er geen wildvliegers meer mogen zijn.
     
  3. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Mmmm, omdat de handhaver het verschil tussen hobby en commercieel niet goed op zijn netvlies heeft, veroorzaakt door de wetgever, is jouw advies om Ben te laten filmen en fotograferen op een veldje van 80/100 meter.
    Alwaar hij tot in den treure het groeiende gras kan filmen.
    Van November tot April blijft Ben dan thuis want onder de 10 graden Celcius groeit het gras niet.
    Verwacht je dan ook nog dat ik het daar mee eens ben?

    Wanneer dit het advies zou zijn dan kan ik je nu al vertellen dat de zogenoemde "cowboys" explosief in aantal zullen toenemen.

    De hobbyvlieger die prima ver weg van alles wild kan vliegen is dan collateral damage zeker.
     
  4. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Haha, ik begrijp je punt Ben. En nee, ik ben er geen voorstander van. Feit is helaas wel dat het euvel wel zo'n beetje op dat nivo te vinden is.
     
  5. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat moet ik dan Gerard, voor iemand anders zijn parochie prediken?
    Ik neem aan dat jij dat ook niet doet!
     
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam

    Exact.
    Wellicht is dat beter dan mijn advies ;)

    Pas de huidige regels aan naar de huidige technologie en het huidig gebruik. De regeling modelbouw is nog uit de tijd dat de Multi niet bestond en dat er letterlijk 'bewust' gevlogen moest worden. Met de huidige techniek is het 'bewust' vliegen wel gewenst maar (helaas) geen 'must'.
     
  7. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Ik vind het zelf veiliger geworden ( indien juist gebruikt )

    Vroegah , bij paniek / fout was je je toestel gewoonweg kwijt.

    Nu sticks los.. rustig nadenken.. terugvliegen

    Vernachel je het écht serieus, komt ie vanzelf terug bij het baasje ( in theorie )


    Ging vroegah met je F14 zender en nexus slagroomklopper echt niet lukken,
    die kwam naar beneden.. en hard ook..
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leg mij dan eens uit welk gevaar er over blijft als ook de hobby-multicopter (of FPV) vlieger zich zou houden aan de huidige regeling modelvliegen?
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Meeste doen dat ook. Het zijn altijd de enkele die het verpesten die ook vaak niet beter weten.
    Als sommige niet te hard reden, dan waren er toch ook geen snelheidslimieten nodig.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies. Daarom snap ik niet dat de regeling modelvliegen op de schop zou moeten. Die geeft maximale vrijheid, zonder dat er gevaarlijke situaties op kunnen treden. BlikvanBoven lijkt iets anders te zeggen en dat begrijp ik niet.
    Het probleem is niet dat de regels gevaarlijke situaties in de hand werken.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het probleem is mijn insziens, dat de regels niet altijd even duidelijk zijn (voor zowel de modelvliegers als de controlerende macht) De makkelijkste oplossing is dan de regels te vereenvoudigen (als strengere handhaving wenselijk blijkt te zijn) Vergelijk het met hoe het is gegaan met het gebruik van mobiele telefoons in de auto. Eerst was bellen toegestaan. Toen werd handsfree bellen gepromoot, later verplicht en om heg makkelijk controleerbaar te maken werd het vasthouden van een telefoon uiteindelijk strafbaar.
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het probleem met regels is dat ze bedoeld zijn voor mensen die zich er toch niet aan (kunnen/willen) houden.
    Veranderen heeft daarom totaal geen nut.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    over welke regels heb je het dan....? De belangrijkste waar het mis mee gaat zijn volgens mij:
    niet boven aaneengesloten bebouwing
    niet boven mensen
    Niet boven wegen (behalve 60km/u wegen), spoorwegen en havens
    Toestel altijd in het zicht houden
    Niet hoger dan 300m

    Welke is niet duidelijk?
    Als iedereen zich hier aan zou houden zouden we al een héél eind zijn. Daar begon dit draadje 2 jaar geleden ook al mee.
     
  14. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Yup....dat zijn de enige regels die je moet onthouden. Zo moeilijk kan het niet zijn.
    PS
    Moet havens niet havens en luchthavens zijn ;)
     
  15. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775



    Juist die groep willen ze weren.
    Moet inmiddels ook omdat de "echte" professionals zoveel hebben moeten investeren in geld en tijd, wat bijna niet haalbaar is voor enthousiastelingen zoals jij. Als ze het nu versoepelen hebben ze verspeeld wat ze willen bewerkstelligen.
     
  16. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411

    Klopt, is ook helemaal waar.
    Maar ook ik pleit voor m'n eigen belang en interesse natuurlijk

    Natuurlijk hebben de bedrijfjes , als het goed is ( en de regels volgen ) geïnvesteerd om aan de op dat moment geldende regelgeving te voldoen.

    Aan de andere kant, net zoals in de transport ( hier verzinnen ze ook elke keer wat nieuws )
    Zijn de spekkopers diegene die heel snel inspringen en de mazen vinden.
    Die verdienen wat.

    Zodra de trage wetgever de maas ook ontdekt verzinnen ze daar weer wat op, en begint het hele spel opnieuw.
     
  17. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is JUIST waarom het gevaarlijker is geworden. Als de autopilot even niet werkt storten mensen neer omdat ze niet zonder gps mode kunnen vliegen.

    Zo'n autopilot is een goed systeem om het veiliger te maken, maar je moet er niet afhankelijk van zijn. En laat dat nou juist het probleen zijn.

    De regels zijn op dit moment niet moeilijk om te begrijpen. Het probleem is dat er eigenlijk niemand is die zich er aan houdt, en in sommige gevallen is dat heel goed te begrijpen. Terug naar het voorbeeld van de mini h in het bos die achter een boom langs vliegt...

    Of de husban in de achtertuin.

    Nou, daarom moet er dus (goede) regelgeving komen.
     
  18. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    GPS verbieden voor particulier gebruik, probleem opgelost!
    Is toch alleen een speeltje om mooie foto's/films te kunnen maken...
     
  19. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Da's ook te kort door de bocht vind ik.

    Je kunt hier gewoon geen wetten over opstellen, tenzij je certificaten wilt gaan afgeven en dat soort dingen. D'r is namelijk niets mis met het vliegen met gps mode, maar als je dan gevaarlijke dingen gaat doen, zorg er dan alsjeblieft voor dat je 'm ook in manual mode kunt vliegen.

    Die mindset ontbreekt alleen, dat is het probleem (naar mijn mening): men vertrouwt blind op de apparatuur.
     
  20. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Daarom zeg ik ook, indien juist gebruikt. (GPS / Return home )
    ( backup / luxe )

    Het is een vangnet , die ik persoonlijk erg handig en nuttig vind.

    En ben het er ook zeker mee eens dat je ten alle tijden zonder moet kunnen vliegen.


    Als de ABS van je auto kapot gaat moet je ook nog hard kunnen remmen,
    op die manier..
    Maar tot die tijd is er niks mis mee om ABS op je auto te hebben.



    Volgens mij zeggen we zo ongeveer hetzelfde :)
     

Deel Deze Pagina